Deschiderea anului școlar 2023-2024 va aduce o schimbare majoră pentru elevi care ar putea fi supuși testelor antidrog efectuate de personalul medical în școli, conform declarațiilor Ministrului de Interne, Cătălin Predoiu.
Cu toate acestea, testarea va avea loc numai în cazul în care elevii manifestă comportament specific consumului de droguri și numai cu acordul explicit al părinților, a subliniat ministrul.
Cătălin Predoiu a explicat că se ia în calcul posibilitatea „testării antidrog a elevilor de către personalul medical calificat, care desfășoară activități în cadrul unității de învățământ, doar în situația în care aceștia prezintă un comportament vizibil caracteristic consumului de droguri și cu acordul părinților”.
De asemenea, ministrul a anunțat că se iau și măsuri de prevenire a consumului de droguri în școli. El a dezvăluit că se pregătește o întâlnire cu ministerele Educației, Sănătății, Dezvoltării, Familiei, Muncii și cu Departamentul pentru românii de pretutindeni pentru a elabora un mecanism care să se concentreze în special pe combaterea consumului de droguri, violenței și hărțuirii în școli.
„Acest mecanism va include înființarea de grupuri de acțiune la nivelul fiecărei unități de învățământ, compuse din reprezentanți ai Ministerului de Interne, ai unității școlare, precum și din asociații de părinți și elevi”, a afirmat ministrul conform g4media.ro.
Președintele Asociației Elevilor din Constanța, Ariana Dudună, a spus, pentru Gândul – referitor la declarațiile ministrului de Interne, Cătălin Predoiu, privind analiza posibilităţii testării antidrog a elevilor de către personal medical, în şcoli, dacă manifestă vizibil comportament caracteristic consumului de droguri -, că școala nu ar trebui să se amestece în aspecte penale și că nu ar trebui să-și asume rolul Parchetelor, Poliției și al altor autorități care au deja aceste atribuții.
„Nu credem că școala, ca instituție, are competența să administreze testări antidrog, nici măcar cu acordul părinților, că profesorii ar trebui să aibă această atribuție, mai exact să determine dacă un elev a consumat sau nu substanțe stupefiante și trebuie testat sau nu. Este o situație foarte riscantă în care dăm școlii mai multe atribuții decât ar trebui să aibă. Și este riscantă pentru toată lumea, inclusiv pentru profesori, pentru cadrele medicale, inclusiv pentru sistemul de justiție din România”, susține Ariana Dudună.
Ariana Dudună pledează mai mult pentru ideea de prevenție, dar nu cea cu pliante și cu filmulețe, ci prin strategii de reabilitare a tinerilor care consumă droguri o dată, ajutându-i să nu devină dependenți de ele.
„Referitor la aceste teste antidrog administrate în școli, care sunt diferite de testele administrate într-un context penal, există alte țări care deja au introdus această măsură și au ajuns la concluzia că nu este una eficientă și că nu descurajează consumul de droguri. Mai mult, au încurajat, în anumite cazuri, consumul de substanțe poate chiar mai periculoase, spre exemplu etnobotanicele, care nu erau detectate de testele respective.