Românii vor putea alege, din luna august, cartea de identitate electronică cu cip, care va fi de mărimea unui card bancar și va avea elemente de securitate suplimentare, ca în Belgia sau Germania. Autoritățile au explicat și ce se întâmplă în cazul refuzului de a primi un asemenea act.
În cadrul cipului trebuie inserate imaginea a două amprente și imaginea facială a persoanei, respectiv fotografia persoanei”, a explicat – la Digi 24 – chestorul Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
Direcția pentru Evidența Persoanelor lucrează deja la proiectarea noului act, iar primul buletin electronic va fi emis anul acesta, pe 2 august.
Pe față vom avea in primul rand însemnele Uniunii Europene, cele 12 steluțe galbene, iar în interiorul acestora va fi însemnul statului emitent. Numele prenumele, CNP-ul, data nașterii, data expirării, seria și numărul și emitentul. Pe verso vom avea data emiterii și domiciliul. În acest moment discutăm de tipărirea domiciliului pe cartea electronică”, mai spune chestorul Cătălin Giulescu.
Cei ce nu doresc un document cu CIP, pot opta pentru buletinul simplu, doar că nu vor mai putea călători în baza lui în afara granițelor. Însă, posesorii noului buletin electronic vor avea unele avantaje.
Putem vorbi de servicii de înmatriculare, de eliberarea cazierului judiciar, plata taxelor și a impozitelor de la distanță doar utilizând cartea electronică pentru a te autentifica în sistemele informatice. Deci, persoana care solicita accesul la un serviciu nu mai trebuie să mearga la ghișeu să facă dovada legitimării, ci prin cartea electronică identitatea îi va fi certificată și i se va permite accesul la servicii de la distanță”, a mai precizat directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor.
Copiii pot avea, în premieră, buletin electronic de la vârsta de 12 ani, nu 14 cum e acum, sau îl pot avea și mai devreme, indiferent de vârstă, dar la solicitarea părinților, făcând o cerere. Taxa pentru noul act de identitate va fi în jur de 100 de lei.
Oficialii MAI susțin că noul buletin ne va scăpa de mersul la ghișeu, pentru că va conține o cheie criptografică și astfel ne vom putea loga în sistemele informatice ale statului.
Buletinul actual este confecționat după o tehnologie din anii ’90, ceea ce îl face extrem de ușor de falsificat. Astfel, Zeci de acte falsificate sunt descoperite, anual, de către Direcția pentru Evidența Persoanelor. În acest context, autoritățile din țara noastră a fost obligată de Uniunea Europeană să întărească măsurile de securitate.
Așadar, din luna august, acest lucru nu se va mai întâmpla pentru că noul buletin electronic va fi greu de contrafăcut promit specialiștii Ministerului de Interne.