Anul 2023 a adus modificări de bun simț, cu costuri înfiorătoare, de necalculat, în Codul Rutier și Codul Penal referitoare la circulația pe drumurile publice. A fost nevoie ca o fetiță să fie ucisă de un șofer beat și doi tineri să fie spulberați de un drogat pentru ca Justiția să fie obligată să condamne criminalii să-și ispășească pedepsele în închisoare.
Tragedia Anastasia și atrocitatea 2 Mai au forțat Parlamentul să se trezească, din motive mai politice, mai de conștiință, din adormire.
În 2024, majorarea tuturor amenzilor este noutatea anului în ceea ce privește noile modificări referitoare la circulația pe drumurile publice. Noile prevederi sunt valabile pentru șoferi, „trotinetiști” și pietoni. De vină este majorarea punctului de amendă corelată cu creșterea salariului minim pe economie.
Dacă majorarea salariului minim va urca la 3.700 lei, conform promisiunilor Coaliției, amenzile vor “exploda”. Singura veste bună este că termenul în care se poate achita amenda doar la jumătate din cuantum a crescut de la 48 de ore la 15 zile.
Începând cu 1 ianuarie 2024, valoarea unui punct de amendă va fi de 165 de lei (5% din 3.300 de lei, salariul minim actual).
În atenția, mai ales, a pensionarilor, începând de la 1 ianuarie anul 2024, pietonii indisciplinați care traversează neregulamentar vor fi sancționați mult mai dur. A fost schimbată formula de calcul a punctului de amendă.
În prezent, conform articolului 98 din Codul Rutier, un punct de amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie. De menționat, valoarea unui punct de amendă a fost înghețată încă din anul 2018, la suma de 145 de lei, chiar în ciuda creșterii salariului minim brut pe economie. Conform prevederilor Codului Rutier, pietonii care traversează neregulamentar sunt sancționați cu două sau trei puncte de amendă, în funcție de gravitatea contravenției.
Prin urmare, începând cu 1 ianuarie 2024, amenda pentru traversarea neregulamentară va varia între 330 și 495 de lei.
Cu toate acestea, amenda va fi redusă la jumătate în cazul plății în termen de 15 zile. Astfel, suma efectivă a amenzii va fi între 165 și 247,5 lei.
Lucrurile se vor schimba însă de la 1 ianuarie anul viitor. Valorile amenzilor, în funcție de clasele de sancțiuni, vor fi următoarele:
Dacă valoarea salariului minim pe economie ajunge la 3.700 de lei, valoarea unui punct de amendă va fi de 185 de lei. Prin urmarea, valorile amenzilor în funcție de clasele de sancțiuni vor fi următoarele:
Există numeroase modalități prin care poți achita amenda rutieră.
Potrivit proiectului legislativ trecut deja de Senat, Codul rutier se va modifica din nou. Astfel, valabilitatea permiselor pentru categoriile AM, A1, A2, A (mopede și motociclete) și B, B1, BE (mașini mici) ar urma să crească de la 10 ani, cât e acum, la 15 ani.
În cazul șoferilor trecuți de 70 de ani, valabilitatea permiselor de conducere (pentru categoriile amintite mai sus) se va reduce la cinci ani şi vor face vizita medicală la aceeaşi perioadă de timp. Suplimentar, proiectul prevede ca șoferii trecuți de 80 de ani să-și preschimbe permisul de conducere, indiferent de categorie, la fiecare doi ani.
Permisele de conducere emise înainte de intrarea în vigoare a noilor perioade de valabilitate își vor păstra valabilitatea înscrisă pe ele.
Noile măsuri vor să vină în sprijinul șoferilor amatori, care vor cheltui mai puțini bani și vor pierde mai rar timp cu preschimbarea permisului, în condițiile în care acest lucru ar urma să se realizeze la 15 ani, nu la 10, cât este prevăzut acum în lege.
De asemenea, reducerea perioadei de valabilitate a permiselor auto ale persoanelor vârstnice va însemna și o scădere a numărului de „șoferi care conduc în prezent vehicule pe drumurile publice deși au boli care influențează negativ condusul și care pot produce accidente rutiere cu consecințe grave.
Asigurare RCA este obligatorie pentru trotinetele electrice, iar proprietarii trebuie să aibă vârstă minimă de 16 ani și să treacă un test-chestionar cu cinci întrebări din legislația rutieră. Casca e obligatorie cu excepţia trotinetelor închiriate.
Bicicletele, trotinetele electrice şi mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulaţia acestora fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare, a hotărât pe 23 decembrie Guvernul..
„Casca de protecţie este obligatorie pentru conducătorii de biciclete sau trotinete electrice pe drumurile publice, atunci când se deplasează pe partea carosabilă, cu excepţia trotinetelor închiriate. Trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor”, mai arată proiectul adoptat de Guvern.
Nu toate trotinetele sau bicicletele electrice vor avea nevoie de RCA, ci doar cele care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
În proiectul de lege, termenul „vehicul” va fi redefinit astfel:
a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau
b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;
d) tramvai”
Proiectul de lege stabilește și limite minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor europene, respectiv:
Pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;
Pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse de unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.
În ceea ce privește modalitatea de control a asigurării RCA, se va permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată.
Președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea pentru modificarea art.7 alin. (1) lit.j) din Legea Poliţiei Locale nr.155/2010. Prin urmare, polițiștii locali pot constata și sancționa abaterile din trafic ale conducătorilor de trotinete electrice.
Potrivit noilor modificări, „poliţiştii locali constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede, trotinete electrice şi vehicule cu tracţiune animală”, se arată în noua Lege.
Mopedul sau trotineta electrică sunt definite ca vehicul cu 2 sau 3 roți, utilizat pentru transportul unei singure persoane care nu este prevăzut cu loc șezând sau care este echipat cu loc șezând pentru conducător, al cărui punct de ședere de referință se află la o înălțime mai mică sau egală cu 540mm în cazul celor cu 2 roți, respectiv la înălțime mai mică sau egală cu 400mm în cazul celor cu 3 roți, a cărei viteză prin construcție este mai mare de 6km/h dar nu depășește 25km/h și care este echipat cu motor electric.
În forma de până acum a legii, lit. j) preciza că poliţia locală „constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală”.
Citiți și: