Prima pagină » Actualitate » Noutățile Codului Rutier din 2024. Explodează amenzile de circulație. Efectele Legii Anastasia și 2 Mai. RCA pentru trotinete

Noutățile Codului Rutier din 2024. Explodează amenzile de circulație. Efectele Legii Anastasia și 2 Mai. RCA pentru trotinete

Noutățile Codului Rutier din 2024. Explodează amenzile de circulație. Efectele Legii Anastasia și 2 Mai. RCA pentru trotinete

Anul 2023 a adus modificări de bun simț, cu costuri înfiorătoare, de necalculat, în Codul Rutier și Codul Penal referitoare la circulația pe drumurile publice. A fost nevoie ca o fetiță să fie ucisă de un șofer beat și doi tineri să fie spulberați de un drogat pentru ca Justiția să fie obligată să condamne criminalii să-și ispășească pedepsele în închisoare.

Tragedia Anastasia și atrocitatea 2 Mai au forțat Parlamentul să se trezească, din motive mai politice, mai de conștiință, din adormire.

Cu cât vor crește amenzile

În 2024, majorarea tuturor amenzilor este noutatea anului în ceea ce privește noile modificări referitoare la circulația pe drumurile publice. Noile prevederi sunt valabile pentru șoferi, „trotinetiști” și pietoni. De vină este majorarea punctului de amendă corelată cu creșterea salariului minim pe economie.

Dacă majorarea salariului minim va urca la 3.700 lei, conform promisiunilor Coaliției, amenzile vor “exploda”. Singura veste bună este că termenul în care se poate achita amenda doar la jumătate din cuantum a crescut de la 48 de ore la 15 zile.

Începând cu 1 ianuarie 2024, valoarea unui punct de amendă va fi de 165 de lei (5% din 3.300 de lei, salariul minim actual).

Pietonii indisciplinați vor fi taxați mult mai dur

În atenția, mai ales, a pensionarilor, începând de la 1 ianuarie anul 2024, pietonii indisciplinați care traversează neregulamentar vor fi sancționați mult mai dur. A fost schimbată formula de calcul a punctului de amendă.

În prezent, conform articolului 98 din Codul Rutier, un punct de amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie. De menționat, valoarea unui punct de amendă a fost înghețată încă din anul 2018, la suma de 145 de lei, chiar în ciuda creșterii salariului minim brut pe economie. Conform prevederilor Codului Rutier, pietonii care traversează neregulamentar sunt sancționați cu două sau trei puncte de amendă, în funcție de gravitatea contravenției.

Prin urmare, începând cu 1 ianuarie 2024, amenda pentru traversarea neregulamentară va varia între 330 și 495 de lei.

Cu toate acestea, amenda va fi redusă la jumătate în cazul plății în termen de 15 zile. Astfel, suma efectivă a amenzii va fi între 165 și 247,5 lei.

Clasele de sancțiuni, în prezent

  • a) clasa I – 2 sau 3 puncte-amenda (între 290 şi 435 de lei);
    b) clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amenda (între 580 şi 725 de lei);
    c) clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amenda (între 870 şi 1.160 de lei);
    d) clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amenda (între 1.305 şi 2.900 de lei);
    e) clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amenda (între 3.045 şi 14.500 de lei).

Clasele de sancțiuni, începând de la 1 ianuarie 2024

Lucrurile se vor schimba însă de la 1 ianuarie anul viitor. Valorile amenzilor, în funcție de clasele de sancțiuni, vor fi următoarele:

  • a) clasa I – 2 sau 3 puncte-amenda (între 300 şi 495 de lei);
    b) clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amenda (între 660 şi 825 de lei);
    c) clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amenda (între 990 şi 1.320 de lei);
    d) clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amenda (între 1.485 şi 3.300 de lei);
    e) clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amenda (între 3.465 şi 16.500 de lei).

Valorile amenzilor, dacă va crește salariul minim pe economie

Dacă valoarea salariului minim pe economie ajunge la 3.700 de lei, valoarea unui punct de amendă va fi de 185 de lei. Prin urmarea, valorile amenzilor în funcție de clasele de sancțiuni vor fi următoarele:

  • clasa I – 2 sau 3 puncte-amenda (între 370 şi 555 de lei);
    b) clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amenda (între 740 şi 925 de lei);
    c) clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amenda (între 1.110 şi 1.480 de lei);
    d) clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amenda (între 1.665 şi 3.700 de lei);
    e) clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amenda (între 3.885 şi 18.500 de lei).

Cum se achită amenda

Există numeroase modalități prin care poți achita amenda rutieră.

  • Cash – la orice unitate a Trezoreriei Statului, indiferent de locul în care a fost luată amenda sau de domiciliul șoferului, și la direcțiile de taxe și impozite locale;
  • Cash – la ghișeele Poștei Române de pe întreg teritoriul țării;
  • Online – pe platforma ghiseul.ro. Pentru a avea acces la această platformă trebuie să-ți creezi un cont pe baza datelor tale personale și prin introducerea unui card bancar valid emis de o bancă din România;
  • Online – prin intermediul unui serviciu de Internet Banking în contul special dedicat amenzilor contravenționale, disponibil online, și anume:
  • Pentru persoanele fizice cu domiciliul în România, contul unic pentru plata amenzilor de circulație este 50.09.01;
  • Pentru persoanele fizice cu domiciliul în străinătate, contul unic pentru plata amenzilor de circulație este 50.09.02.

Noi reguli pentru reînnoirea permiselor

Potrivit proiectului legislativ trecut deja de Senat, Codul rutier se va modifica din nou. Astfel, valabilitatea permiselor pentru categoriile AM, A1, A2, A (mopede și motociclete) și B, B1, BE (mașini mici) ar urma să crească de la 10 ani, cât e acum, la 15 ani.

În cazul șoferilor trecuți de 70 de ani, valabilitatea permiselor de conducere (pentru categoriile amintite mai sus) se va reduce la cinci ani şi vor face vizita medicală la aceeaşi perioadă de timp. Suplimentar, proiectul prevede ca șoferii trecuți de 80 de ani să-și preschimbe permisul de conducere, indiferent de categorie, la fiecare doi ani.

Permisele de conducere emise înainte de intrarea în vigoare a noilor perioade de valabilitate își vor păstra valabilitatea înscrisă pe ele.

Noile măsuri vor să vină în sprijinul șoferilor amatori, care vor cheltui mai puțini bani și vor pierde mai rar timp cu preschimbarea permisului, în condițiile în care acest lucru ar urma să se realizeze la 15 ani, nu la 10, cât este prevăzut acum în lege.

De asemenea, reducerea perioadei de valabilitate a permiselor auto ale persoanelor vârstnice va însemna și o scădere a numărului de „șoferi care conduc în prezent vehicule pe drumurile publice deși au boli care influențează negativ condusul și care pot produce accidente rutiere cu consecințe grave.

Reguli noi pentru trotinetele electrice, vârstă minimă și RCA

Asigurare RCA este obligatorie pentru trotinetele electrice, iar proprietarii trebuie să aibă vârstă minimă de 16 ani și să treacă un test-chestionar cu cinci întrebări din legislația rutieră. Casca e obligatorie cu excepţia trotinetelor închiriate.

Bicicletele, trotinetele electrice şi mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulaţia acestora fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare, a hotărât pe 23 decembrie Guvernul..

„Casca de protecţie este obligatorie pentru conducătorii de biciclete sau trotinete electrice pe drumurile publice, atunci când se deplasează pe partea carosabilă, cu excepţia trotinetelor închiriate. Trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor”, mai arată proiectul adoptat de Guvern.

Nu toate trotinetele sau bicicletele electrice vor avea nevoie de RCA, ci doar cele care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau cele care au o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.

În proiectul de lege, termenul „vehicul” va fi redefinit astfel:

a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau

b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;

c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;

d) tramvai”

Proiectul de lege stabilește și limite minime de răspundere acoperite prin asigurarea RCA conform reglementărilor europene, respectiv:

Pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește, pentru accidente, la un nivel de 6.434.740 lei;

Pentru vătămări corporale și decese, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse de unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, limita de despăgubire se stabilește la un nivel de 31.926.210 lei.

În ceea ce privește modalitatea de control a asigurării RCA, se va permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată.

Poliția Locală poate sancționa conducătorii de trotinete electrice

Președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea pentru modificarea art.7 alin. (1) lit.j) din Legea Poliţiei Locale nr.155/2010. Prin urmare, polițiștii locali pot constata și sancționa abaterile din trafic ale conducătorilor de trotinete electrice.

Potrivit noilor modificări, „poliţiştii locali constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede, trotinete electrice şi vehicule cu tracţiune animală”, se arată în noua Lege.

Mopedul sau trotineta electrică sunt definite ca vehicul cu 2 sau 3 roți, utilizat pentru transportul unei singure persoane care nu este prevăzut cu loc șezând sau care este echipat cu loc șezând pentru conducător, al cărui punct de ședere de referință se află la o înălțime mai mică sau egală cu 540mm în cazul celor cu 2 roți, respectiv la înălțime mai mică sau egală cu 400mm în cazul celor cu 3 roți, a cărei viteză prin construcție este mai mare de 6km/h dar nu depășește 25km/h și care este echipat cu motor electric.

În forma de până acum a legii, lit. j) preciza că poliţia locală „constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, biciclişti, conducători de mopede şi vehicule cu tracţiune animală”.

Citiți și:

Posibilă MODIFICARE în Codul Rutier. Șoferii vor fi obligați să tragă pe dreapta și atunci când trec aceste vehicule

COD RUTIER 2023. Șoferii rămân fără permis timp de 10 ani, pentru această abatere. Anunțul momentului

AMENDĂ de 1.000 de lei pentru șoferii din România care ignoră acest detaliu aparent banal. Ce scrie în Codul Rutier 2023

Rene Pârșan a debutat în presă în 1992, reporter și redactor la Evenimentul Zilei. Între 1994 și 2010 a fost senior editor, editorialist, reporter și fotoreporter la ZIUA. A mai colaborat ca ... vezi toate articolele

Citește și