O călătorie cu metroul ar urma să se SCUMPEASCĂ de la 3 la 5 lei, iar abonamentul lunar, de la 80 la 100 de lei, din 1 ianuarie. Argumentele Metrorex

Publicat: 24 12. 2024, 17:50

Operatorul transportului în comun în subteran din București vrea să crească prețul biletelor și abonamentelor, începând din 1 ianuarie, adică miercurea viitoare, cu 2 lei pentru o călătorie, respectiv 20 de lei pentru un abonament lunar, conform unui proiect de ordin publicat în transparență decizională marți, în ajunului Crăciunului, pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Principalele motive invocate de Metrorex sunt creșterea cheltuielilor, de la materiale și energie, la salarii, în bugetul din 2025, pe fondul stagnării subvenției publice. Această majorare va aduce Metrorex un plus de aproximativ 11 milioane de lei lunar din buzunarele călătorilor în rețeua subterană de transport în comun.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a anunțat marți, 24 decembrie, deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare proiectul de Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr.1.026/2021 privind aprobarea tarifelor de călătorie cu metroul.

Conform anexelor proiectului de ordin:

  • Tariful pentru o călătorie va creşte de la 3 la 5 lei
  • Tariful pentru două călătorii de la 6 la 10 lei,
  • Tariful pentru 10 călătorii de la 25 de lei la 40 de lei
  • abonamentul pentru 24 de ore – de la 8 la 12 lei
  • abonamentu cel pentru 72 de ore – de la 20 la 35 de lei
  • abonamentul săptămânal – de la 35 la 45 de lei
  • abonamentul lunar – de la 80 la 100 de lei
  • abonamentul pe 6 luni—de la 400 la 500 lei
  • abonamentul annual – de la 700 la 900 de lei

Și preţul abonamentului lunar pentru donatori de sânge va creşte de la 40 de lei la 50 de lei şi cel pentru studenţi de la 8 lei la 9 lei. 10 călătorii pentru studenţi vor costa 4 lei (2,5 lei în prezent).

Potrivit Metrorex, preţul mediu  al călătoriei cu metroul, reprezentând rezultatul raportului dintre veniturile din  transportul  de  călători  şi  numărul  călătorilor  transportaţi  este  în  prezent  de  cca  1,71 lei/călătorie, adică 0,34 euro cenți, în condițiile în care la nivel european prețul mediu este de 2 euro.

Câți bani estimează că va încasa în 2025

Măsura de ajustare a tarifelor de călătorie cu metroul va conduce la o creştere lunară a veniturilor proprii cu cca 10,71 milioane de lei, valoare ce va contribui la diminuarea deficitului de finanţare şi un grad mai mare de acoperire a cheltuielilor de asigurare a serviciului public de transport călători cu metroul în condiții de siguranță, se arată în proiectul de ordin, care ar urma să intre in vigoare din 1 ianuarie 2025.

În cazul în care se aprobă ajustarea tarifelor la călătoria cu metroul începând cu luna ianuarie 2025, veniturile din transportul călătorilor cu metroul ar crește cu cca 128,62 milioane de lei (10,71 milioane de lei x 12 luni). Ultima ajustare tarifară a avut loc în anul 2021, arată oficialii Metrorex.

Potrivit documentului, subvenția/compensația transmisă de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și luată în calcul pe anul 2025, în valoare de 900 de milioane de lei, reprezintă 63,88 % din necesarul fundamentat de societatea Metrorex în valoare totală de 1,4 miliarde de lei pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă rezultând astfel un deficit de finanţare pe anul 2025 în valoare de aproaoe 509 milioane de lei.

În 2024, totalul subvenția/compensația pentru transport călători cu metroul este de 870 de milioane de lei, rezultatul brut prevăzut în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2024 fiind o pierdere în valoare de aproape 187 de milioane de lei.

Compania arată că din analiza datelor cuprinse în programele bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate se poate constata că veniturile proprii (venituri care ţin direct de managementul societăţii, management numit conform O.U.G. nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice cu modificările şi completările ulterioare) au crescut de la an la an, în timp ce gradul de subvenționare pentru transportul de călători cu metroul s-a menținut în jurul valorii de 67% din necesarul de finanțare.

De asemenea, valorile cheltuielilor cu materiale, piese de schimb, obiecte de inventar, cheltuielilor cu energia electrică, termică și apă, cheltuielilor cu mentenanța materialului rulant și cheltuielilor cu alte cheltuieli la terți (servicii de pază, curățenie în stații de metrou și trenuri etc.) au crescut de la an la an, cu precizarea că în fiecare an cheltuielile cuprinse în bugetele de venituri și cheltuieli au fost analizate, prioritizate/ diminuate având în vedere constrângerile bugetare.

Astfel, raportul dintre subvenţia necesară fundamentată pentru anul 2025 pentru asigurarea serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă, în cuantum de 408,96 milioane de lei, și subvenția luată în calcul în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025, în valoare de 900 de milioane de lei, este de 1,64.

În perioada analizată de la ultima ajustare a tarifelor, august 2021 și până în luna septembrie 2024, prețurile de consum pentru anumite elemente care au pondere mare în cheltuielile de exploatare ale Metrorex au crescut, astfel că indicele de creştere a prețurilor specifice pentru combustibili, apă şi canal şi energie termică a fost, pentru combustibili, de 131,07%, pentru apă, canal, de 151,63%, iar  pentru energie termică, de 153,91%, se arată în document.

Creșterile cheltuielilor estimate în 2025, față de 2024:

  • Cheltuielile cu materialele consumabile, piese de schimb, combustibili, obiecte de inventar – cu 23,53%
  • Cheltuielile cu energia electrică, termică și apă – cu 36,37 %
  • Cheltuielile privind serviciile executate de terți – cu 13,66 %
  • Cheltuielile cu alte servicii executate de terţi, cu 46,17 % pe seama creşterii în principal a cheltuielilor de asigurare şi pază cu 10,80% având în vedere creșterea în anul 2025 a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată la 4.050 lei lunar.
  • Cheltuielile cu personalul – cu 17,67 %

Cota de piaţă a Metrorex

Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti METROREX S.A., sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, are ca obiect de activitate transportul de persoane cu metroul pe reţeaua de căi ferate subterane şi supraterane.

Construită, echipată şi dată în folosinţă etapizat pe tronsoane începând cu anul 1979, reţeaua de metrou actuală măsoară 78,7 km cale dublă, structurată pe 5 magistrale, 64 staţii, 3 remize, 6 depouri și un terminal multimodal de tip Park&Ride.

Potrivit companiei, deşi acoperă numai 4 % din lungimea întregii reţele de transport public a capitalei, prin faptul că oferă o capacitate superioară de transport în condiţii de confort, regularitate şi siguranţă a circulaţiei, Metrorex asigură transportul a cca. 20% din volumul total al călătorilor ce utilizează mijloacele de transport în comun din Municipiul Bucureşti.

Sursa foto: MARIAN ILIE / MEDIAFAX FOTO

Citiți și:

Cum a făcut CEAUȘESCU probele cu primul tren de METROU. Dezvăluirile mecanicului care a condus cu dictatorii în cabină: ”Nu v-ați făcut treaba!”

Adevărul despre magistralele de METROU unde mai crapă șinele: „Pe M2-Pipera avem cale de rulare din 1987. Sper să nu ajungem la restricții de viteză”