O DESCHIDERE grandioasă a stagiunii 2024-2025 la OPERA Națională București cu premiera „Manon Lescaut” de Puccini

Premiera „Manon Lescaut” de Giacomo Puccini – o coproducție senzațională între Opera Națională București, Fondazione Festival Pucciniano, Fondazione Lirico Sinfonica Petruzzelli e Teatri di Bari și Teatro Regio di Parma – va putea fi admirată, la București, sâmbătă, 28 septembrie, și duminică, 29 septembrie, ora 18:30.

Echipa tehnică responsabilă cu montarea acestei capodopere este condusă de Massimo Gasparon (regie, scenografie și lumini), Gheorghe Iancu (coregrafie), Tiberiu Soare (dirijor), Adrian Ionescu (maestru de cor) și Paula Stoica (asistent regie).

În serile de premieră, pe prima scenă lirică a țării vor interpreta invitați de renume internațional precum Alessandra di Giorgio, Andeka Gorrotxategi, Nicola Farnesi, dar și mezzosoprana româncă Adelina Cociobanu, alături de voci consacrate ale Operei bucureștene: Iulia Isaev, Daniel Magdal, Vicențiu Țăranu, Marius Boloș, Leonard Bernad, Liviu Indricău, Andrei Petre, Vasile Chișiu, Mihaela Ișpan, Daniel Filipescu, Andrei Lazăr, Filip Panait, Damian Vlad. Pregătirea muzicală a distribuției este realizată de Luminița Berariu, Liana Mareș și Mihaela Vîlcea.

Titlul este menit să marcheze, în continuare, în România, Anul Centenar Puccini, încununând numeroasele evenimente realizate de Opera Națională București, cel mai amplu fiind Bucharest Opera Festival – All Puccini Edition.

Inspirată de romanul Histoire du Chevalier des Grieux, et de Manon Lescaut, publicat în 1731 de Antoine-Francois Prévost d’Exiles (cunoscut publicului ca Abatele Prévost), opera „Manon Lescaut” de Giacomo Puccini înfățișează destinul unei femei sfâșiate între căutarea iubirii pure și setea de bogăție. Îndrăgostită de cavalerul des Grieux, Manon fuge cu acesta la Paris, însă renunță la adevărata dragoste pentru promisiunile unui viitor lipsit de griji alături de un bărbat bogat. Însă, într-un târziu, își dă seama că dragostea adevărată este neprețuită, iar încercarea de a se întoarce la cavalerul des Grieux o împinge spre un final tragic. Povestea se încheie dramatic, cu cei doi iubiți condamnați la exil, Manon murind în brațele cavalerului des Grieux, în pustietățile Americii.


Mai mulți apropiați au încercat să-l descurajeze pe Giacomo Puccini să folosească acest subiect, nu doar din cauza apropierii sale personale de intriga acestei lucrări, ci și dat fiind succesul enorm al operei comice „Manon” de Jules Massenet (care avusese premiera cu puțin timp înainte, în 1884). Cu toate acestea, din fericire, Puccini nu s-a lăsat convins să renunțe, și astfel s-a născut primul său succes național, care în scurt timp a cucerit scenele din întreaga lume.

Puccini, fascinat de forța și dramatismul acestei povești de dragoste și sacrificiu, a transformat-o într-o capodoperă a repertoriului liric. Opera „Manon Lescaut” reprezintă o poveste atemporală despre pasiune, lupta pentru fericire și prețul pe care îl plătesc protagoniștii pentru alegerile lor. Prin muzica sa, Puccini surprinde perfect intensitatea sentimentelor personajelor, de la bucuria primelor momente de iubire, până la disperarea sfârșitului tragic.

Imaginația creatoare a lui Puccini a fost captivată și stimulată de povestea de dragoste dintre Manon Lescaut și cavalerul des Grieux, în care protagoniștii sfidează normele sociale și legea morală acceptată pentru a fi împreună, întrucât o poveste similară de pasiune avusese loc chiar în viața compozitorului: aventura acestuia cu Elvira Bonturi (căsătorită inițial cu Narciso Gemignani, un negustor bogat și chipeș din Lucca, Toscana), care avea să-i devină, de abia la 1904, soție lui Giacomo Puccini, după moartea primului soț (cu care a avut doi copii). Asemenea personajelor din opera sa (Manon Lescaut și cavalerul des Grieux se exilează în America), Giacomo Puccini și Elvira Bonturi sunt nevoiți să părăsească orașul natal (Lucca, Toscana) și să se refugieze în Monza, Lombardia.

Opera „Manon Lescaut”, compusă între anii 1889 și 1892, reprezintă, așadar, o spectaculoasă punere în scenă chiar a vieții intime a compozitorului. Este cea de-a treia operă pucciniană și prima care i-a adus un succes național și internațional. Deși era deja renumit pentru talentul său, Puccini și-a consolidat poziția de etalon al operei italiene prin acest titlu, stabilind o carieră care avea să continue cu capodopere precum „La Bohème”, „Tosca” și „Madama Butterfly”.

Premiera mondială a operei „Manon Lescaut” a avut loc la Teatro Regio din Torino, pe 1 februarie 1893, și a fost un succes răsunător. Libretul este semnat de Luigi Illica, Mario Praga și Domenico Oliva. Evenimentul a confirmat talentul inovator al lui Puccini și a marcat începutul ascensiunii sale în panteonul marilor compozitori de operă. Deși mulți l-au avertizat împotriva subiectului, având în vedere succesul operei „Manon” de Jules Massenet, Puccini a reușit să creeze o versiune proprie, unică, bazată pe același roman de Antoine François Prévost.
Următoarea reprezentație cu „Manon Lescaut” în cadrul Operei Naționale București va avea loc pe 24 noiembrie, ora 18:30.