O nouă plângere, venită din partea unui părinte, readuce în prim plan Colegiul German Goethe din București, o instituție de învățământ de top, implicată însă, în ultima perioadă, în multe scandaluri și nereguli, reclamate de părinți, cu privire la situațiile prin care au trecut copiii lor, elevi ai colegiului, de-a lungul timpului. Ioana Miron, mama unui băiat de șase ani, a povestit pentru Gândul despre situația întâmpinată la Colegiul Goethe. Femeia reclamă că fiul său – etnic german și vorbitor nativ de germană – a fost respins, în urma testării orale, la admiterea în una dintre cele patru clase ale colegiului.
Am încercat să luăm un punct de vedere de la conducerea Colegiului Goethe în legătură cu această reclamație, însă pe numărul de telefon al școlii, afișat pe site, nu a răspuns nimeni.
Acesta nu este primul caz în care părinții dezvăluie situațiile de nedreptate prin care au trecut copiii lor la Colegiul German Goethe. Gândul a prezentat, în două articole, situațiile traumatizante și umilitoare prin care – spun mai mulți părinți – au trecut copiii lor, de-a lungul anilor, aceștia acuzând-o pe profesoara Maria Lipan-Webber, fosta directoare adjunctă a colegiului.
După ce scandalul de la Colegiul Goethe a fost mediatizat, iar ministrul Educației a trimis acolo Corpul de Control pentru verificări, noul director al școlii este acum profesorul Sebastian Stoica, iar cele două directoare adjuncte sunt Alina Suciu și Fabiana Vîlcu.
Ioana Miron este revoltată de faptul că selecția copiilor s-a făcut, susține ea, pe ”nepotisme” și nu pe corectitudinea cunoștințelor avute de copii la limba germană.
Femeia spune că germana este o limbă frumoasă și tot mai căutată, însă mărturisește că mai mulți copii, printre care și al său, care au potențial, nu au loc în aceste clase de la Colegiul Goethe, fiind preferați cei agreați de examinatori.
„Nu este niciun secret faptul că în Colegiul German Goethe se întâmplă niște abuzuri foarte urâte, legate de absolut orice, doar că acum au întrecut puțin limita. Copilul meu este etnic german, cetățean elvețian și este vorbitor fluent nativ de germană. Iar acest test, interviu îl numesc ei, sau nu știu exact ce nume are, pentru că examen nu este…
În metodologie, scrie clar că nu se pot face contestații, pentru că nu există un suport audio sau video înregistrat care să fie contestat, deci cumva să se spele și să se apere unii pe alții. Copilul meu nu a luat testul, în condițiile în care el vorbește foarte bine. Au luat alții testul, care au apărut în after de o lună – două, dar care nici măcar nu au frecventat grădiniță germană sau nu au absolut nicio legătură cu limba germană ori cu etnia germană.
Știu că s-a schimbat conducerea, iar domnul director, din câte mi-am dat eu seama, nu are nicio treabă, pentru că el este de maximum două luni, dacă nu mă înșel, la conducerea liceului. Este un domn care, din punctul meu de vedere, este integru. Problema nu este la el, nu a avut nicio treabă cu organizarea”, a spus Ioana Miron, în legătură cu situația prin care trece fiul său de șase ani, respins la testul oral pentru a putea admiterea în una dintre clasele de limba germană de la Colegiul Goethe.
Ioana Miron mai spune și că, în clasa în care copiii au fost intervievați pentru admitere, nu există niciun fel de camere de înregistrare, pentru a putea fi ulterior depusă o contestație.
Cazul fiului său nu este însă singular, Ioana Miron susținând că sunt și alți copii, vorbitori de germană, care nu au fost admiși la acest test.
Ioana Miron a precizat că, de la Colegiul Goethe, au fost sfătuiți să ceară la Inspectoratul Școlar București a cincea clasă de germană, cu condiția să vină părinții cu o propunere de învățătoare, situație catalogată de aceasta ca fiind absurdă și halucinantă.
„Au fost patru doamne învățătoare de germană de la Goethe, deci nu au fost profesoare, au fost învățătoare din învățământul primar. Acolo sunt niște semne de întrebare, pentru că au intrat niște copii care nu cunosc germana. Copilul meu mi-a spus foarte clar: «Mama, ei nu știu.» Și au picat copiii care au făcut grădinița în Frankfurt, care cunosc germana foarte bine și care au frecventat grădinița împreună cu copilul meu, adică unii copii pe care i-am auzit vorbind, pentru că și eu sunt vorbitoare de limbă germană, am terminat facultatea de germană. Mi se pare absurd că s-a întâmplat așa.
Să intre copiii care n-au părinți etnici sau care n-au părinți care au studiat germană, dar care să știe germană. Dar în situația de față au intrat, așa, nu știu prin ce minuni. Dacă s-ar intra pe principiul «vreau ca al meu copil să fie bilingv sau să știe cât mai multe limbi străine», n-aș avea absolut nicio problemă, dar foarte mulți dau copiii la Colegiul Goethe pentru că sună bine.
Acum am primit, un fel de idee, să cerem la inspectorat a cincea clasă de germană, dar să venim noi cu învățătoare, ceea ce mi se pare o poveste halucinantă, pentru că nu cred că se va înfăptui. Adică, nu va pune niciodată cineva înființarea unui a cincea clase, cu o învățătoare găsită de părinți. Eu sper ca și alți părinți să să ia atitudine, legat de acest așa-zis examen. Repet, domnul director – pentru că am fost în audiență la dânsul – a fost foarte tranșant și obiectiv”, a mai spus Ioana Miron.
Femeia a povestit cum s-a desfășurat testul de limbă pentru admiterea copiilor la una dintre clasele de germană de la Colegiul Goethe. În opinia ei, la admitere funcționează nepotismul, iar copiii care au potențial, rămân pe dinafară.
„Examenul a fost doar oral, pentru că, fiind copii de grupă mare, nu știu să scrie și atunci s-a pus accent pe competențele lingvistice orale. Repet, unii nu știu să lege două vorbe în germană, dar au luat punctaj mult mai mare decât copilul meu, cu care vorbesc germană și nu știe bine română. Cred că au fost 82 sau 84 de locuri și, dacă am reținut bine, 122 de copii înscriși. Știu că, după noile reglementări, nu au voie să facă o clasă cu mai mult de 23 de copii. Acum sunt patru clase.
Există clar în metodologie și acel aliniat că nu se pot face reexaminări și contestații. Nu există înregistrare nici audio, nici video, nimic. Înțeleg, la partea video, că poate ar fi unii care ar spune să nu ne expunem copiii, dar măcar audio, să se audă clar dicția și vocabularul? Copiilor li s-au pus întrebări – un fel de introducere, să se prezinte cum îi cheamă, ce le place, o încălzire, așa, cu copilul. Apoi, li s-a spus să descrie o poză – ori dădea o fermă, ori dădea mașinuțe -, o imagine în care copilul să vadă ce observă, să alcătuiască propoziții pe loc, la prima vedere, să povestească. Și au mai fost niște basme în program, dar nu-i punea să le povestească, ci să vadă vocabularul și dacă s-a citit basmul respectiv.
Limba germană este o limbă foarte bună și este păcat că niște copii care chiar au potențial, n-au loc acolo. Adică, din păcate, nepotismul este la putere. Dar, repet, domnul director nu are nicio legătură, pentru că mi se pare un om foarte vertical”, a mai spus Ioana Miron.
Colegiul German Goethe din Capitală are o nouă conducere din 1 martie, după ce cele trei directoare și-au dat demisia a doua oară. Noul director al Colegiului Goethe este profesorul Sebastian Stoica, iar cele două directoare adjuncte sunt Alina Suciu și Fabiana Vîlcu, potrivit surselor Gândul.
Consiliul de Administrație al Colegiului Goethe a decis, în ședința din 8 martie, constituirea a două comisii de cercetare, pentru investigarea acuzațiilor care au vizat doi profesori din școală.
Anterior, după ce au fost făcute publice concluziile unei anchete, cele trei directoare din conducerea Colegiului Goethe – Rodica Ilinca și adjunctele Maria Lipan Webber și Beatrice Herbert – și-au prezentat demisiile, în luna ianuarie. Pe 2 februarie, acestea au revenit asupra deciziei. Acestea au rămas în funcții până pe 28 februarie, când întreaga conducere a Colegiul German Goethe și-a înaintat, din nou, demisiile, către Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB).
Printre neregulile reclamate în raportul Corpului de Control al ministrului Educației din luna ianuarie se numără „efectuarea de meditații cu elevi de clasă”, „disfuncționalități în desfășurarea orelor la disciplina limba și literatura germană maternă”, dar și „bullying și comportament abuziv” din partea unui cadru didactic din cadrul Colegiului German Goethe din București.
În plus, Corpul de Control a sesizat, după verificările făcute, și Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, în cazul unei profesoare, pentru suspiciuni privind „condiționarea evaluării periodice a elevilor de participarea la cursurile organizate de SC Deutschzentrum SRL”.
De asemenea, Ministerul Educației a recomandat conducerii școlii să o ancheteze disciplinar pe profesoară.
Autorii raportului mai recomandau ISMB să o ancheteze disciplinar și pe Rodica Ilinca, fosta directoare a școlii, dar și să facă o inspecție școlară generală la Colegiul Goethe.
Ministrul Educației a trimis Corpul de Control la Colegiul German Goethe, în ianuarie, „în urma unei sesizări primite din partea unui părinte al cărui copil este elev al colegiului, ce viza desfășurarea de meditații cu elevii de la clasă de către un cadru didactic, respectiv acțiuni de bullying ale aceluiași cadru didactic asupra elevului minor, ca urmare a renunțării frecventării meditațiilor organizate de cadrul didactic”.
CITEȘTE ȘI: