Motivele pentru care personaje ca Andrew Tate ajung populare în rândul adolescenților. ONG: „Mulți au fost învățați de mici că bărbații sunt superiori femeilor”
Unu din trei adolescenți din mediul rural spune că niciodată sau doar uneori este la fel de fericit ca ceilalți tineri de vârsta lui, arată datele World Vision România. În același timp, 39% spun că niciodată sau rareori au acasă un părinte sau altă persoană care să-i laude, iar pentru aproape jumătate (47%) dintre adolescenți, una dintre priorități este să fie pe banii lor. Fundația atrage atenția că personaje toxice din mediul online ca Andrew Tate sunt extrem de periculoase pentru copii și tineri, mai ales pentru cei din mediile dezavantajate.
„Tot mai mulți copii, mai ales din mediile vulnerabile, au părinți prea stresați din cauza banilor pentru a mai putea să le ofere atenția de care au nevoie. Grijile pe care părinții le resimt le transmit inevitabil către copii. Și-atunci social-media devine un spațiu de evadare de la greutățile de zi cu zi. Altă problemă este că personaje precum Andrew Tate le oferă iluzia că și ei pot face foarte ușor bani și să-și îndeplinească orice altă dorință”, a declarat Vlad Rusu, psiholog care activează în comunitățile World Vision România.
18% dintre copii spun că sunt afectaţi emoțional dacă primesc mai puţine like-uri
În ultimul deceniu a crescut exponențial accesul copiilor și adolescenților la rețelele de socializare. Chiar și cei din mediile dezavantajate își împart de multe ori timpul pe singurul telefon care există în familie.
„Pentru că au o tendință mai mare de-a simți că nu-și găsesc locul în societate și încă nu și-au format un set de principii, adolescenții pot fi mai ușor atrași de mesajele extremiste promovate pe social-media. Mai ales dacă persoanele care promovează aceste idei sunt extrem de populare pe Internet. 18% dintre copii spun că sunt afectaţi emoțional dacă primesc mai puţine like-uri faţă de cât se aşteptau la conţinutul pe care îl distribuie. Asta înseamnă că, în viziunea lor, numărul de like-uri echivalează cu valoarea persoanei respective. Cu cât are mai multe like-uri, cu atât este mai credibilă și demnă de urmat în ochii lor”, a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.
Tot datele World Vision arată că unu din patru copii niciodată sau doar uneori are familia alături atunci când are nevoie de ajutor. Același procent de copii arată că niciodată sau rareori au încredere în adulții cu care locuiesc. În același timp, patru din zece adolescenți din mediul rural spun că niciodată sau doar uneori au acasă un părinte sau altă persoană care să-i laude. Iar trei din zece spun că profesorii de la clasă îi tratează mai rău decât pe ceilalți copii.
„Orice copil, pentru o dezvoltare sănătoasă și armonioasă, are nevoie să fie în siguranță, să primească afecțiune și atenție. Dacă el nu are acces la un astfel de mediu în familie și la școală, crește riscul ca el să caute validare pe social-media sau într-un anturaj de prieteni. Problema este că, în multe cazuri, acestea pot avea o influență negativă. Însă adolescentul, pentru că își dorește să se integreze într-un grup, va adera și el la același tip de valori toxice”, mai explică psihologul Vlad Rusu.
47% dintre adolescenții de la sate au ca prioritate să fie pe banii lor
„Eu cred că Andrew Tate a putut să influențeze foarte mulți tineri din cauza felului în care se afișează. Înainte să-i fie închise conturile de socializare, posta foarte des poze cu el în vacanțe luxoase, lângă mașini scumpe. Mereu sugera că banii sunt pe primul loc. În podcasturi, promova tot felul de așa-zise sfaturi pentru a face bani, ceea ce l-a făcut și mai viral pentru că mulți tineri își doresc să fie ca el”, a declarat Mario Hânceanu, 15 ani, membru în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
„Ca fată pot să spun că toate declarațiile și infracțiunile pe care le-a făcut mă afectează extrem de mult. Însa si băieții sunt afectati de influența lui. Asta din lipsa de suficiente modele masculine pozitive. Poate că tatăl tău este un om respectuos și muncitor, dar degeaba dacă nu face bani. Și-atunci poți ajunge să crezi că tu trebuie să o iei pe un alt drum, unul poate mai scurt și fără moralitate”, a declarat Nicoleta Maxim, 15 ani, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
„Andrew Tate are o audiență targetată clar: băieți în adolescență si preadolescență. Ei sunt mai ușor de manipulat”
1 din 10 liceeni spune că insistența unui partener de-a întreține relații sexuale, chiar dacă celălalt nu vrea sau are îndoieli, nu este deloc abuz sexual sau este doar într-o mică măsură.
„Andrew Tate are o audiență targetată clar: băieți în adolescență si preadolescență. Ei sunt mai ușor de manipulat pentru că sunt într-o perioadă în care încă își formează o viziune asupra lumii. Către ei este mai ușor să vândă imaginea de milionar, care jignește și abuzează femeile. Succesul lui a creat o comunitate care atrage cu ușurință adolescenții ce simt că nu aparțin unui grup. Are și un fel impunător de-a vorbi, foarte convingător. Dacă dai pe mute un videoclip cu el și doar te uiți la mimica lui parcă ai crede ce vrea să-ți transmită”, a declarat Mara Surugiu, 14 ani, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
„Sunt mai multe motive pentru care Andrew Tate a ajuns atât de popular. În primul rând, este foarte bogat, lucru care inspiră încredere. Apoi, mulți adolescenți au fost învățați de mici ca bărbații sunt superiori femeilor, iar el nu face decât să le confirme părerile. Este mult mai ușor să crezi că fiecare persoană are un rol stabilit de gen în loc să te gândești că fiecare persoană strălucește în felul său”, a declarat Maria Buliga, 12 ani, membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.
World Vision România desfășoară pentru adolescenții din Consiliul Consultativ al Copiilor din cadrul fundației, cât și pentru cei din programul Vreau în clasa a 9-a, activități și sesiuni de mentorat pentru creșterea stimei de sine și folosirea Internetului printr-un filtru critic, dar și sesiuni de consiliere psihologică și de dezvoltare personală.