Operațiunea „Outstretched Arm” | Israelul a lovit „pe furiș” în Yemen, cu temutele F-35 Adir: „Tehnologie STEALTH de ultimă generație”

Publicat: 22 07. 2024, 08:50
Actualizat: 22 07. 2024, 10:54

În urmă cu aproape 30 de ani, Forțele Aeriene Israeliene (IAF) au desfășurat Operațiunea „Picior de Lemn” – „Wooden Leg” – pentru a ataca sediul Organizației pentru Eliberarea Palestinei (OEP) din Tunis, la o distanță de 2.200 de kilometri de Israel. A fost cel mai extins atac pe care Israelul îl efectuase până atunci.

La momentul respectiv, un grup de opt avioane F-15 a fost asistat de două avioane aeriene de realimentare pentru a acoperi distanța, iar profesioniștii din întreaga lume au fost impresionați de capacitatea Israelului de a ataca cu avioane de luptă la distanțe utilizate în mod obișnuit de bombardiere, pe care Israelul nu le avea.

Atacul asupra țintelor Houthi din Yemen – „Outstretched Arm” („Brațul întins”) – amintește foarte mult de operațiunea „Picior de lemn”, cu o rază de acțiune aproape identică, dar cu aeronave diferite.

În anul 2024, forțele aeriene israeliene operează o escadrilă de avioane F-15I Ra’am, care este mai avansată și mai potrivită pentru misiuni de atac pe distanță lungă decât F-15-urile folosite în atacul de la Tunis.

Israelul a trimis în misiune faimosul F-35 Adir

De această dată, Forțele Aeriene ale Israelului au folosit și F-35, cunoscut sub numele de Adir, care a condus atacul. Avioanele 100 F-16I Sufa operate de forțele aeriene sunt chiar mai avansate decât Ra’am, care a sosit aici în urmă cu 26 de ani. Probabil că aeronavele Ra’am şi Sufa au fost şi ele integrate în operaţiune, chiar dacă doar pentru protecţia realimentării.

Spre deosebire de F-15 și F-16, F-35 Adir este un avion de luptă cu un singur motor și cu un singur pilot și are câteva avantaje semnificative în atacurile la distanță lungă.

  • Primul dintre aceste avantaje este tehnologie stealth de ultimă generație.
  • Sistemelor radar le este foarte greu să detecteze F-35, din cauza structurii sale și a materialelor cu care este acoperit, care absorb majoritatea undelor electromagnetice.
  • Un F-35 aflat în misiune de atac va fi detectat mult mai târziu decât un F-15 sau F-16, de obicei prea târziu pentru a răspunde.

Acest lucru este important și în ceea ce privește atacul asupra Yemenului, notează The Jerusalem Post, deoarece militanții Houthii au demonstrat deja că posedă sisteme de rachete antiaeriene și au doborât deja UAV-uri americane.

Pe 22 iunie 2016, IAF a primit primul F-35 Adir pentru Israel. Flota F-35 a IAF a fost declarată capabilă operațional în decembrie 2017, marcând finalizarea unui efort intens de integrare și antrenament desfășurat la Nevatim AFB, Israel.

F-35, numit de israelieni Adir („Mighty One”)

Israelul a achiziționat deja 50 de avioane de la Lockheed Martin

Israelul a cumpărat deja 50 de avioane de la Lockheed Martin.

Aeronava F-35  are și sisteme de război electronic, inclusiv sisteme israeliene, pe care forțele aeriene au insistat să le integreze în aeronava achiziționată. Aceste sisteme sunt concepute pentru a proteja avionul atunci când poartă sub aripi arme și rezervoare de combustibil care îl fac mai puțin „ascuns” radarelor.

Al doilea avantaj este gama de senzori a aeronavei. Acest lucru îi permite să localizeze ținte, să identifice cea mai sigură cale de zbor cu șanse minime de detectare și interceptare și să-și împărtășească informațiile cu alte aeronave și centre de comandă din spate. F-35 nu este doar un avion de atac; are capacități care, până de curând, necesitau o serie de aeronave de supraveghere și colectare de informații pentru a le atinge.

A treia caracteristică este capacitatea sa de transport: 8,1 tone de bombe și rachete, inclusiv aproximativ 1,4 tone în două compartimente de arme interne pentru zbor în modul stealth, restul pe puncte externe dure de pe aripi.

Caracteristica este impresionantă pentru un avion de luptă cu un singur motor de această dimensiune.

F-35 poate transporta o varietate de bombe inteligente, pe care le poate elibera de la zeci până la sute de kilometri distanță de țintă, făcând posibil ca un singur cvartet de avioane Adir să atace zeci de ținte.

Primul avion stealth al Israelului

A patra caracteristică este autonomia sa: modelul F-35A operat de forțele aeriene israeliene poate zbura aproximativ 1.150 de kilometri pe sens – cu aproximativ 150 de kilometri mai puțin decât cei aproximativ 1.300 de kilometri ai F-15 și F-16 Sufa.

Toate cele trei avioane de luptă pot fi alimentate în aer de aeronavele mai vechi de realimentare ale IAF, sau pot folosi rachete și bombe cu rază lungă de acțiune, așa cum s-a făcut întâmplat în atacul asupra radarului iranian, atribuit Israelului după atacul cu rachete și drone din 14 aprilie.

Oricum, la opt ani de la aterizarea primelor F-35 la baza aeriană Nevatim, primul avion stealth al Israelului marchează o etapă importantă, mai notează sursa citată.

Foto – Profimedia Images


Citește și:

HEZBOLLAH lucrează și cu manualul de PR: „Atacurile împotriva Israelului, din solidaritate cu palestinienii din Gaza” / „Retorică și interese odioase”

Operațiunile „Anron” și „Jenin”. Shir Peled, ex-agent israelian sub acoperire în Gaza, dezvăluiri despre INFILTRĂRILE în teritoriul controlat de Hamas

Rusia continuă ȘANTAJUL NUCLEAR. Racheta Burevestnik, super-torpila Poseidon și regretele lui Putin: „Amenințările au devenit rutină la Kremlin”

S-a grăbit IDF când a anunțat lovitura fatală dată liderului Hamas Mohammed Deif? „Ridică o PROBLEMĂ, deși locația era monitorizată de câteva luni”

„Moarte regimului”, grafitti și poezii. Adolescenții care se opun Războiului lui Putin în Ucraina, CONDAMNAȚI la ani grei de închisoare