Gradul ridicat de izolare și trecerea la învățarea online pe durata pandemiei au avut consecințe serioase asupra capacității de vorbire și înțelegere la copiii în multe dintre orașele din România.
Potrivit specialiștilor, copiii au fost categoric cei mai afectați de restricțiile sociale impuse în timpul pandemiei.
Lipsa interacțiunii directe i-a limitat pe mulți preșcolari și elevi de școală primară la contactul cu părinții și la expunerea excesivă la ecrane, într-o încercare de a compensa lipsa interacțiunii sociale, însă nu numai acest lucru i-a afectat pe elevi.
Rezultatele unui studiu național de literație, realizat de Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare (BRIO) în 2022 arată că 42% dintre elevii din România nu pot interpreta o informație și nu pot avea propriile idei.
Astfel, mulți dintre aceștia se confruntă în prezent cu dificultăți în vorbire, pronunție și înțelegerea textelor sau cuvintelor citite.
Un exemplu elocvent este situația din Bihor, unde peste 1.500 de copii sunt în prezent în terapie, semnalând o criză educațională ce necesită atenție și resurse sporite, afirmă specialiștii, conform incredibilia.ro.
Medotele învechite de educație bazate în special pe memorare și nu pe gândire critică/ analitică și punerea în practică a unor formule sau expunerea liberă a unor idei proprii nu au cum să dea rezultate în 2024.
Un exemplu concret de analfabetism funcțional este cel al învățării „pe de rost”, așa cum este de exemplu teoremei lui Pitagora.
„Copiii învață teorema lui Pitagora, o știu pe dinafară, dar n-o înțeleg, pentru că nu le-o explică nimeni. Profesorul trece la următoarea teoremă. Și nu e vina profesorului, pentru că asta e problema. Deocamdată nu i-am dat profesorului un instrument astfel încât el să aibă timp cu copiii. De ce în alte țări lucrurile funcționează? Pentru că materia e construită de așa manieră încât copilul evoluează încetul cu încetul înțelegând anumite lucruri”, mai arată Ovidiu Pânișoară, potrivit romania.europalibera.org.
Autoritățile locale analizează în prezent măsuri pentru a sprijini copiii în depășirea acestor provocări, considerate urgente de către logopezi, începând chiar de la vârsta de cinci ani.
În ciuda lipsei de specialiști în județ, Consiliul Județean pentru Reabilitarea și Educația Copiilor cu Dizabilități (CJRAE) Bihor depune eforturi pentru a furniza terapie gratuită celor care au nevoie, precizează sursa citată