Ludovic Orban a detaliat vineri, după vizita de lucru la Ministerul Educației, care sunt mesajele transmise celor responsabili cu organizarea și buna desfășurare a sistemului de învățământ în contextul pandemiei de COVID-19.
Premierul a mers vineri, în vizită de lucru la Ministerul Educației, împreună cu vicepremierul Raluca Turcan, ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, și ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, ministrul Muncii, Violeta Alexandru. A fost prezent la la discuții și șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat.
„Obiectivul acestei discuții a fost evaluarea modului în care funcționează școala în condiții de pandemie. Mesajele pe care le-am transmis au fost mesaje foarte clare: respectarea cu strictețe a măsurilor de protejare a sănătății, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice. Doi: respectarea reglementărilor care vizează modul de organizare a școlii în pandemie, modul de stabilire a modului în care se desfășoară cursurile, într-unul dintre cele trei scenarii – în clasă, mixt sau online”, a spus premierul.
„De asemenea, am transmis un mesaj foarte clar către conducerea inspectoratelor județene, că au obligația să urmărească desfășurarea procesului educațional în fiecare școală, să se asigure că procesul educațional nu este afectat, că toate cadrele didactice, învățători, educatori, se adaptează la situația în care suntem, acolo unde învățământul este organizat online asigură lecțiile online, conform graficului stabilit și de asemenea sunt luate toate măsurile pentru a asigura accesul la învățământ, care este un drept constituțional. Care nu poate fi încălcat”, a explicat Orban.
Premierul a explicat că în cadrul vizitei de lucru s-a vorbit și depre problema navetei școlare, unde, potrivit declarațiilor sale, există încă operatori privați județeni care nu eliberează abonamentele gratuite pentru elevi. „În unele situații și din cauza neasumării consiliilor județene a plății sumelor care reprezintă 50% din cuantumul costului călătoriilor pentru naveta școlară”, a spus premierul.
S-a discutat și despre eventuale îmbunățiri ale actelor normative care țin de transportul școlar, dar și despre modul în care sunt interpretate reglementările care oferă posibilitatea părinților de a beneficia de plata a 75% din salariu pe perioadele în care sunt suspendate cursurile școlare din cauzele epidemiologice.
Premierul a dat detalii și despre procedurile de achizie a tabletelor, dar și a altor echipamente și produse pentru protecția sanitară, respectiv posibilitatea să fie achiziționate pe plan local, pentru care s-a alocat suma de 100 de milioane de euro.
„Sunt încă 12 inspectorate școlare care nu au semnat deschiderile, ceea ce înseamnă că nu au demnat contractele pentru achiziționarea stocurilor tampon”, a spus Orban.
„În ceea ce privește numărul de îmbolnăviri, copiii la școală sunt mult mai în siguranță decât atunci când nu sunt controlați. Din acest motiv este foarte important nu numai ceea ce se întâmplă la școală, ci și cum ajunge la școală, ci și ce face după ce pleacă de la școală”, a spus premierul.
Pentru că dacă ei nu sunt luați de părinți sau li se permite o foarte mare libertate în timpul liber, există posibilitatea să nu se îmbolnăvească la școală, ci să se îmbolnăvească în exteriorul școlii, după ce pleacă de la școală. Sunt adolescenți care se duc pe terase, sunt adolescenți care se duc în parc, care se duc și practică activități sportive sau au activități la care nu mai respectă regulile. Or eu vă spun, riscul nu e cel legat de școli, la școală copilul este mai în siguranță decât atunci când nu e supravegheat”, a spus Orban.
Întrebat de jurnaliști ce poate face un un profesor care nu poate convinge un elev să păstreze distanța sau să țină masca pe față, Orban a declarat că acesta „are la dispoziție exact aceleași pârghii pe care le are la dispoziție și în cazul în care nu e pandemie și un copil nu e atent, vorbește în clasă, e indisciplinat, de-aia sunt pedagogi, de-aia sunt profesori, cadre didactice, ca să găsească soluția să determine elevii să asculte”.
În cazul în care cadrele didactice nu doresc să facă ore online, Orban a spus că nu poate accepta ideea că există cadre didactice care refuză să-și exercite profesia și misiunea. „Un profesor care nu face lecții online, acolo unde este necesară organizarea acestor lecții online, dacă din 10 ore face numai 6 ore, 4 ore nu e plătit, e simplu. Iar dacă refuză să predea online, din punctul meu de vedere nu mai are ce căuta în sistemul de educație, pentru că un profesor are obligația să se adapteze la orice situație. Jobul lui este să transmite informațiile, cunoștințele de la materia respectivă și în mod evident, multe altele, valori, principii, să fie un model, dar are obligația să se adapteze la modalitatea de transmitere a acestor cunoștințe. Să fim cinstiți: online-ul este un lucru care există în viața noastră, noi trebuie să … cei mai mulți avem conturi pe Facebook, știm ce înseamnă live-uri, cum să nu poți să te adaptezi să predai online?”, a subliniat premierul.
Vineri s-a înregistrat un nou record negativ al numărului de cazuri noi de infecție cu COVID-19, de la debutul pandemiei: 2.343 de cazuri de coronavirus au fost raportate în ultimele 24 de ore. Până vineri, 2 octombrie, pe teritoriul României, au fost confirmate 132.001 cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19).