Orban promite „implicare totală” pentru realizarea metroului în Cluj-Napoca, „un proiect important, curajos, în care cred că puțină lume crede”
Prezent la Cluj-Napoca în cadrul unei vizite la mai multe proiecte de investiții și pentru a discuta cu autoritțile locale și reprezentanții mediului academic, premierul Ludovic Orban a afirmat spijinul pe care Guvernul îl oferă pentru realizarea rețelei de metrou în Cluj-Napoca.
„Avem un proiect important, curajos, în care cred că puțină lume crede (râde – n.r.) și aici mă refer la metrou, dar sun aici ca să vă garantez o implicare totală a Guvernului alături de Primăria Cluj-Napoca pentru realizarea acestui obiectiv, care este extrem de important și de util”, a declarat Ludovic Orban, la evenimentul de presă organizat la Cluj-Napoca.
„Traficul, densitatea în Cluj a atins niște indicatori care fac necesaă, eficientă și utilă realizarea unei investiții în cadrul metroului, în prima fază o linie de metro pe o lungime de 16 kilometri. Sigur că ulterioare dezvoltări urmează să fie dicutate, dar în ceea ce ne privește, ca Guvern, împreună cu Ministerul Transporturilor, susținem acest proiect”, a declarat premierul.
Ludovic Orban a precizat că Clujul este „cu vârf și îndesat” pe harta investițiilor care vor fi sprijinite de Guvern prin Planul de relansare economică pentru următorii ani, pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, de comunicații, energetică, de sănătate și educațională.
Programul premierului la Cluj-Napoca include semnarea contractului pentru încă un tronson din Autostrada Transilvania, respectiv semnarea Contractului pentru proiectarea și execuția secțiunii 3A2 și 3B1, cuprinsă între Nădășelu – Mihăești – Zimbor, cu o lungime de 30,06 km, întâlnirea cu reprezentanții conducerii Universității Babeș-Bolyai, semnarea Protocolului de asociere a UAT Câmpia Turzii-UAT Turda și Județului Cluj, în vederea realizării în parteneriat a proiectului de investiții „Centura Ocolitoare Turda – Câmpia Turzii” și vizita la amplasamentul proiectului Spitalului Regional de Urgență Cluj, în comuna Florești.
Stadiul proiectului
Licitația organizată de Primăria Cluj-Napoca pentru realizarea studiilor de pre-fezabilitate și fezabilitate la metrou și tren a fost contestată în ianuarie 2020, pe motiv că municipalitatea a atribuit contractul unei asocieri de firme dintre care una s-ar fi aflat în conflict de interese, , dar instanța i-a dat câștig de cauză instituției conduse de Emil Boc, în luna martie.
În octombrie 2019 a fost anunțat câștigătorul licitației care va face studiile pentru realizarea metroului și trenului metropolitan, acesta fiind o asociere de firme din Italia, Franța și România. Studiile ar urma să fie finalizate între 5 și 24 de luni. Potrivit lui Emil Boc, proiectul de investiții va fi realizat în două etape, în prima etapă urmând să fie făcut trenul metropolitan pe infrastructura actuală, iar în cea de-a doua etapă va fi realizat metroul pe axa vest-centru-est care urmărește să deservească principalele puncte de interes pornind din Gilău până la Podul Ira din Cluj-Napoca, pe o lungime de aproximativ 16 km. Valoarea contractului depășește 30 de milioane de lei.