Parcările subterane sunt pline de mașini pe GPL, deși accesul este interzis. Protecția Mediului avertizează că acestea pot fi bombe cu ceas
Mașinile alimentate cu GPL au interzis în parcările subterane, închise. Cu toate acestea parcările din mall-uri sau cele rezidențiale de la subsolul blocurilor sau ansamblurilor de locuințe sunt pline de autoturisme care folosesc acest combustibil, mai ieftin, mai puțin poluant, dar și mai inflamabil. Acestea pot fi adevărate bombe cu ceas, afirmă Protecția Mediului.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM), Laurenţiu Alexandru Păştinaru, face apel la administratorii parcărilor – agenţi economici, instituţii publice sau asociaţii de proprietari – să ia măsuri pentru respectarea interzicerii acesului maşinilor GPL în subteran, pentru a preveni eventualele accidente. ”E plin de maşini GPL în parcările subterane, desi accesul lor e interzis. Nu sunt controale”, afirmă el.
Nu se poate merge pe încredere, parcările trebuie controlate
Este interzisă folosirea parcărilor subterane de vehiculele cu instalaţie GPL, dar deţinătorii acestor spaţii merg pe încredere şi consideră că doar prinzând această interdicţie în Regulamentele de parcare nu au nicio răspundere în cazul unui accident nefericit.
“Sigur, poate unora li se va părea o muncă, o cheltuială sau o responsabilitate în plus, dar consider că ar fi un gest de normalitate să le amintească mai mult utilizatorilor parcării de această interdicţie, prin anunţuri cât mai vizibile şi chiar prin verificări aleatorii. Fac un apel către administratorii parcărilor: luaţi măsuri pentru respectarea interzicerii acesului maşinilor GPL în subteran, pentru a preveni eventualele accidente!”, a declarat Laurenţiu Alexandru Păştinaru, citat într-un comunicat de presă transmis, luni, de ANPM.
Nici un șofer nu citește avertimentele de la Mall
Preşedintele ANPM este de părere că niciun şofer nu caută regulamentul de parcare al unui mall, înainte de a merge la cumpărături, iar mulţi dintre cei care deţin maşini cu GPL nu sunt conştienţi de ce ar însemna o explozie în subteran.
”În cazul maşinilor echipate cu astfel de instalaţii, unul din cele mai importante pericole este degajarea accidentală de gaz din sistemul maşinii. Dacă în aer liber gazul s-ar dispersa mult mai uşor datorită curenţilor, în parcările subterane lucrurile nu stau la fel. Gazul petrolier lichefiat este mai greu decât aerul şi, prin urmare, rămâne ca un nor invizibil şi inflamabil, în garaj, în cazul unei scurgeri în sistemul de combustibil, spre deosebire de metan, de exemplu, care este mai uşor decât aerul, iar dacă iese din rezervor se ridică şi este evacuat prin sistemul de ventilaţie. Nu are nimeni nimic cu maşinile GPL, sunt bune pentru mediu, dar trebuie să ne obişnuim ca atunci când regula interzice intrarea maşinilor care funcţionează cu gaz, să respectăm acest lucru”, a explicat el, subliniind că maşinile GPL chiar sunt o soluţie salvatoare pentru reducerea poluării şi cheltuielilor pentru combustibil.
GPL, mai puțin poluant, dar mai inflamabil
Potrivit ANPM, mai multe studii realizate la nivel european au arătat că gazul petrolier lichefiat poluează mai puţin decât benzina şi motorina, având un proces de ardere mult mai curat decât al altor carburanţi din combustibili fosili. De asemenea, GPL nu conţine substanţe periculoase precum benzen, sulf sau plumb şi are o ardere completă, fiind considerat cea mai bună variantă de alimentare, cu 15% mai puţin poluantă decât benzina.
Pericol de explozie la o stație GPL din București / Meci de handbal desfășurat în apropierea locului