Prima pagină » Actualitate » Parchetul European a deschis o anchetă privind achiziția de vaccinuri anti-COVID-19. Anunțul oficial

Parchetul European a deschis o anchetă privind achiziția de vaccinuri anti-COVID-19. Anunțul oficial

Parchetul European a deschis o anchetă privind achiziția de vaccinuri anti-COVID-19. Anunțul oficial
Sursa foto: Shutterstock

Parchetul European (EPPO), condus de Laura Codruța Kovesi, a confirmat, vineri, printr-un scurt anunț de presă, că anchetează modul în care s-a derulat procesul de achiziționare a vaccinurilor de către responsabilii de la Bruxelles.

„Parchetul European (EPPO) confirmă că are o anchetă în desfășurare privind achiziția de vaccinuri împotriva COVID-19 în Uniunea Europeană. Această confirmare excepțională vine având în vedere interesul public extrem de ridicat. În acest stadiu al anchetei, nu vor fi făcute publice alte detalii”, se arată în comunicatul de vineri al instituției.

Ursula von der Leyen ar putea fi audiată

Ancheta a fost declanșată în urma mai multor plângeri făcute în legătură cu achiziția de vaccinuri, astfel că investigația Parchetului European ar viza și modul în care Comisia Europeană ar fi realizat achiziția centralizată de vaccinuri, cât și achizițiile făcute ulterior de diverse țări de la Comisie. Acordul cu toate stalele europene a fost încheiat de Comisia Europeană condusă de Ursula von der Leyen, astfel că este posibilă chiar și audierea acesteia, susțin surse judiciare.

Confirmarea anchetei vine la aproape o lună de când Curtea de Conturi Europeană a prezentat concluziile specialiștilor săi prind acest proces, din care consideră că trebuie desprinse o serie de învățăminte.

Situația contractelor pentru achiziționarea de vaccinuri împotriva COVID-19 de către UE a fost analizată și detaliată de Curtea de Conturi Europeană, în raportul pe această temă dat publicității la jumătatea lunii trecute.

După ce Ombudsmanul European a acuzat Comisia Europeană că ascunde conținutul negocierilor preliminare purtate de Ursula von der Leyen cu directorul Pfizer în 2021, aceeași problemă este semnalată și în raportul din septembrie al Curții de Conturi Europene, care atrage atenția că nu a avut acces la informațiile privind implicarea președintei CE, Ursula von der Leyen, în aceste discuții.

Ce a descoperit Curtea de Conturi Europeană

Conform Curții de Conturi Europene, UE și-a lansat strategia de achiziții de vaccinuri în iunie 2020. Până la sfârșitul anului 2021, aceasta semnase contracte în valoare de 71 de miliarde de euro, asigurând un număr de până la 4,6 miliarde de doze. Curtea concluzionează că UE a asigurat un portofoliu diversificat de vaccinuri pentru statele membre, deși a început achizițiile mai târziu decât Regatul Unit și SUA. Contractele semnate în 2021 conțin dispoziții mai stricte cu privire la aspecte esențiale decât cele semnate în 2020. Curtea a constatat că CE a avut o marjă de manevră limitată pentru a depăși dificultățile legate de aprovizionare și că amploarea impactului său asupra intensificării producției de vaccinuri era greu de stabilit. Recomandările Curții se concentrează pe necesitatea de a valorifica învățămintele desprinse și de a desfășura exerciții pentru a testa cadrul actualizat al UE de pregătire pentru pandemii.

Comunicatul Curții de Conturi Europene din 12 septembrie:

„Sistemul centralizat special conceput al UE pentru achiziționarea de vaccinuri a permis crearea unui portofoliu inițial diversificat de vaccinuri candidate și achiziționarea unui număr suficient de doze de vaccinuri împotriva COVID-19. UE a început însă achizițiile mai târziu decât Regatul Unit și SUA, iar atunci când au apărut deficite grave de aprovizionare în prima jumătate a anului 2021, a devenit clar că majoritatea contractelor semnate de Comisia Europeană nu conțineau dispoziții specifice pentru a remedia perturbările în aprovizionare.

Într-un raport special publicat astăzi, Curtea de Conturi Europeană concluzionează că performanța procesului de achiziții nu a fost suficient evaluată. Curtea observă, de asemenea, că CE nu a examinat și nici nu a efectuat încă o analiză comparativă a acestui proces cu scopul de a desprinde învățăminte pentru viitor și, în prezent, nici nu intenționează să își testeze sistemul de achiziții publice în caz de pandemie prin teste de rezistență sau simulări.

„Întrebarea dacă CE și statele membre au achiziționat în mod eficace vaccinuri împotriva COVID-19 este una foarte pertinentă”, a declarat doamna Joëlle Elvinger, membra Curții de Conturi Europene care a condus auditul. „Acest subiect a fost ales având în vedere rolul central pe care l-au jucat vaccinurile în răspunsul la pandemia de COVID-19, natura fără precedent a implicării UE în achiziționarea de vaccinuri și cheltuielile implicate. Constatările Curții au scopul de a contribui la dezvoltarea continuă a capacităților de pregătire și de răspuns ale UE în caz de pandemie”.

Atunci când a început procesul de achiziții de vaccinuri al UE, la jumătatea anului 2020, nu se știa dacă sau când va ajunge pe piață un vaccin împotriva COVID-19. Întrucât a trebuit să acționeze înainte de a dispune de date științifice clare privind siguranța și eficacitatea vaccinurilor candidate, UE a ales să sprijine o serie de candidați pentru a crea un portofoliu inițial compus din vaccinuri fabricate pe baza unor tehnologii diferite și de către producători diferiți. Până în noiembrie 2021, Comisia semnase contracte în valoare de 71 de miliarde de euro în numele statelor membre pentru a achiziționa până la 4,6 miliarde de doze de vaccin împotriva COVID-19. Majoritatea acestor contracte sunt acorduri preliminare de achiziție, în cadrul cărora Comisia împarte riscul de dezvoltare a unui vaccin cu producătorii de vaccinuri și sprijină pregătirea unei capacități de producție la scară mare prin plăți în avans de la bugetul UE.

Negocierile au urmat o procedură de achiziții publice prevăzută în Regulamentul financiar al UE, dar esența procesului a fost reprezentată de negocierile preliminare care au avut loc înainte de transmiterea unei invitații de participare la licitație.

Până la sfârșitul verii anului 2021, UE obținuse suficiente doze pentru a vaccina cel puțin 70 % din populația adultă, după ce s-a confruntat cu grave deficite de aprovizionare din partea a doi producători în prima jumătate a anului 2021.

Comisia putea să acționeze în justiție producătorii și într-un caz a făcut acest lucru. Totuși, potrivit Curții, negociatorii UE nu au analizat pe deplin provocările legate de producție și de lanțul de aprovizionare inerente producției de vaccinuri decât după semnarea majorității contractelor. Clauzele contractuale au evoluat în timp și, în comparație cu contractele semnate în 2020, cele semnate în 2021 conțin dispoziții mai stricte cu privire la aspecte esențiale, cum ar fi calendarele de livrare și locul de producție. Clauzele negociate sunt diferite pentru fiecare contract, cu excepția celor vizând respectarea principiilor prevăzute de Directiva privind răspunderea pentru produsele cu defect.

Statele membre au acceptat să reducă riscurile suportate de producători în legătură cu răspunderea pentru efectele adverse (principiul partajării riscurilor din cadrul strategiei privind vaccinurile). Dispozițiile din contractele încheiate cu producătorii de vaccinuri împotriva COVID-19 diferă de practica anterioară pandemiei, întrucât statele membre au preluat o parte a riscului financiar asumat în mod normal de producătorii de vaccinuri.

Comisia a propus ca abordarea privind achizițiile publice stabilită în contextul pandemiei de COVID19 să fie utilizată în continuare în cazul viitoarelor crize sanitare, dar nici raportul Comisiei, nici cel al Consiliului privind „învățămintele desprinse” în urma pandemiei de COVID-19 nu au examinat performanța procesului de achiziție de vaccinuri dincolo de rezultatul său general. Curtea recomandă elaborarea unor orientări privind achizițiile publice în caz de pandemie pe baza învățămintelor desprinse și supunerea la teste de rezistență a abordării UE privind achizițiile publice de contramăsuri medicale pentru ca aceasta să fie mai bine pregătită în viitor, în caz de necesitate.

Fondurile pentru achizițiile de vaccinuri au provenit în principal din contribuții directe de la bugetele statelor membre și în parte din Instrumentul de sprijin de urgență (Emergency Support Instrument – ESI), un instrument de finanțare gestionat direct de Comisie, care îi permite acesteia să ofere sprijin în interiorul UE în caz de dezastre.

Raportul special 19/2022 al Curții de Conturi Europene prezentat în temeiul articolului 287 alineatul (4) al doilea paragraf TFUE: „Achiziționarea de vaccinuri împotriva COVID-19 de către UE – După unele dificultăți inițiale, au fost asigurate suficiente doze, dar performanța procesului nu a fost suficient evaluată”

   Raport Curtea de Conturi Europeană – Achizitia de vaccinuri by Gandul.info on Scribd

 

 

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și