Parchetul European condus de Laura Codruța Kovesi și DNA anchetează achiziția celor 100 de tramvaie Astra de către Primăria Capitalei / Ce spune PMB

Publicat: 18 06. 2024, 17:45
Actualizat: 18 06. 2024, 18:56

Parchetul European (EPPO) condus de Laura Codruța Kovesi și DNA au început anchete privind achiziția celor 100 de tramvaie de la Astra Arad de către Primăria București, susțin surse judiciare pentru Gândul. Primăria Capitalei spune că până în prezent nu a primit nicio sesizare de la cele două instituții menționate mai sus.

Potrivit surselor Gândul, anchetele în ceea ce privește achiziția tramvaielor Astra Arad sunt in rem, în prezent. Asta înseamnă că cele două parchete investighează fapte, nu persoane.

Potrivit surselor juridice, DNA investighează presupuse fapte de corupție la nivelul Primăriei Capitalei, în ceea ce privește achiziția tramvaielor Astra. De asemenea, EPPO ar ancheta posibile fraude cu fonduri europene în cadrul acestei achiziții.

Dosarul de la DNA ar fi plecat de la o plângere a sindicatului din STB.

Licitația a fost atribuită în mandatul Gabrielei Firea, iar contractul a fost semnat de Nicușor Dan.

Ce spun reprezentanții Primăriei Capitalei:

Primăria Capitalei, respectiv Direcțiile de Achiziții și Transporturi, nu au primit până în acest moment niciun fel de sesizare de la nicio instituție, privind solicitarea de documente sau de informații legate de achiziția tramvaielor Astra. În cazul în care se vor solicita informații din partea organelor abilitate, cu privire la orice achiziție, instituția noastră va pune la dispoziție absolut toate informațiile necesare, au declarat pentru Gândul reprezentanții Primăriei Capitalei.

Licitație anulată după contestația Astra, iar contractul a ajuns apoi la… Astra

Contractul în valoare de 843 milioane lei, privind achiziția celor 100 de tramvaie, a fost atribuit în 2021, în mandatul lui Nicușor Dan, consorțiului româno-chinez format din Astra Vagoane Arad și compania de stat chineză CRRC Qindao Sifang.

În primă fază, în mandatul Gabrielei Firea, contractul fusese câștigat prin licitație de compania turcească Durmazlar Makina.

Rezultatul licitației a fost contestat de consorțiul româno-chinez, obținând anularea atribuirii la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). În cele din urmă, contractul a ajuns la Astra și compania chineză.

Primăria Capitalei a contestat, în mandatul Gabrielei Firea, decizia privind anularea contractului pentru turci

În 2020, Primăria Capitalei a pierdut la Curtea de Apel București procesul contra Astra Vagoane. Practic, PMB a contestat decizia CNSC de anulare a atribuirii contractului pentru turcii de la Durmazlar, însă CAB a respins acțiunea PMB și a menținut decizia CNSC.

„În temeiul art. 26 alin. (2) și (5) din Legea nr. 101/2016, pentru considerentele evocate în motivarea prezentei, admite, în parte, contestația formulată de Astra Vagoane Călători SA, în contradictoriu cu Municipiul București, și anulează adresele de comunicare a rezultatului procedurii de atribuire nr. 3307/04.11.209 și 3308/04.11.2019 și raportul procedurii de atribuire nr. 3297/04.11.2019”, se arată în decizia CNSC din 2020.

Ce au contestat cei de la Astra

Cei de la Astra Arad au contestat la CNCS, printre altele, faptul că tramvaiele turcilor nu ar respecta cerințele din caietul de sarcini, cum ar fi numărul de uși, lățimea vehiculelor sau numărul de scaune, așa cum se arată în sesizarea către Consiliu.

„Tramvaiul Panorama nu respectă cerința privind poziționarea pantografului. Nu este îndeplinită cerința calculării masei proprii a tramvaiului, conform specificațiilor din Caietul de sarcini”, se arată în contestația celor de la Astra.

Tramvaiele Astra au venit cu motoare mai mici decât în ofertă

Pe de altă parte, achiziția tramvaielor Astra a creat foarte multe controverse.

Tramvaiele cumpărate de Primăria București de la Astra Arad au motoare de 100 de kW și nu 120 de kW, aşa cum era trecut în specificaţiile tehnice asumate de constructor.

Detaliile tehnice ale tramvaielor sunt specificate în oferta înaintată de Astra Arad, unde scrie clar că motorizarea va fi făcută cu 4 motoare de 120kW.

CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV | Cinci tramvaie Imperio noi din București sunt deja trase pe dreapta, în depou. „Au bandajele de la roți tocite, la 60 de mii de kilometri”

EXCLUSIV | Uluitor! Cum vrea Astra Arad să se spele pe mâini în criza tramvaielor din București. După ce a decis să schimbe motorul prevăzut în contract, compania lui Valer Blidar dă vina doar pe Comisia de Recepție pentru acest blocaj