Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă consideră INSUFICIENT contingentul aprobat de 100.000 de muncitori străini pentru 2024
După ce inițial a luat în considerare suplimentarea contingentului de muncitori străini la 140.000, Guvernul și-a reconsiderat poziția și a aprobat la începutul acestui an un nou contingent de doar 100.000 de muncitori din afara spațiului european, un număr insuficient pentru a acoperi nevoia reală existentă în momentul de față pe piața muncii din România, avertizează Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă.
Pe de o parte, există cifrele oficiale care în prezent, conform site-ului Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă anunță disponibilitatea a aproximativ 38.000 de locuri de muncă, dintre care 15% se adresează persoanelor cu studii superioare, iar pe de altă parte există un record fără precedent al numărului de români care au decis să plece din țară în ultimul an, ceea ce a generat o masivă lipsă a forței de muncă pentru economia românească.
„Teoretic, contingentul aprobat pentru 2024 pare suficient, însă în practică nu este. Numai în 2023 au plecat din țară 50.000 de români, cel mai mare număr din ultimii 30 de ani, ne spune Institutul Național de Statistică. Mai mult decât atât, în data de 5 august 2023, pe site-ul ANOFM erau disponibile 64.000 de locuri de muncă. La un simplu calcul vorbim deja de un deficit total de 114.000 de locuri de muncă”, a declarat Oana Călin, membru în Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă.
Pentru angajatori, procesul importului de forță de muncă, preponderent din țări asiatice, a cunoscut multiple piedici în anul care a trecut, unele dintre ele fiind însă soluționate într-o manieră eficientă de către autorități.
Cea mai importantă schimbare salutată deopotrivă de angajatori și agențiile de recrutare a forței de muncă străine din România este cea a deschiderii de noi sedii și a creșterii calității serviciilor din instituțiile aflate în țară.
„Observăm îmbunătățirea calității serviciilor Inspectoratului General de Imigrări: sedii noi, bine organizate, personal foarte bine pregătit și amabil, aparatură modernă și sistem digitalizat prin care, cel puțin în marile orașe din țară se elimină pe cât posibil eternul stat la coadă. În plus, dispariția dosarului cu șină ne fac să înțelegem că această activitate este susținută intens, cel puțin pe teritoriul României”, a completat Oana Călin.
În schimb, în ceea ce privește activitatea la nivel diplomatic, există în continuare o serie de aspecte pentru care sunt așteptate soluții la fel de eficiente ca cele implementate în țară.
Din păcate, gradul masiv de respingere a dosarelor de obținere a vizei de muncă pentru muncitorii străini a rămas încă fără rezolvare, la fel și lipsa unui număr suficient de angajați care să asigure eficiența serviciilor consulare.
„La o rată de respingere în ambasade de aproximativ 3:1, în care la patru dosare de obținere a vizei de muncă, unul este respins, de multe ori motivele sunt de domeniul atacării în instanță. Din cauza lipsei de personal din ambasade, la acest moment, vizele care se eliberează sunt pentru străinii care au obținut avize de muncă în iunie 2023, în Ambasada României din New Delhi, ambasadă care deservește la acest moment cinci țări: India, Nepal, Bangladesh, Mianmar și Butan. În Sri Lanka situația este similară; se așteaptă și șase luni pentru obținerea de viză”, avertizează Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă.
În continuare, angajatorii și agențiile de recrutare a forței de muncă străine din România își arată deschiderea către dialog cu autoritățile, atât în ceea ce privește evaluarea nevoilor reale de personal din piață, cât și pentru conturarea unei serii de soluții necesare acoperirii eficiente a deficitului de forță de muncă fără precedent cu care se confruntă România.
O primă soluție vizează agențiile din România și necesitatea aplicării unor reguli conforme cu cerințele din legislație și din ambasade: necunoașterea limbii engleze măcar de nivel A2 ar trebui să ducă la descalificarea candidatului, încă din etapa interviului de selecție.
O altă soluție identificată de Patronat vizează de această dată agențiile din țara de origine, cărora li se solicită pe această cale să se pregătească mult mai bine, să organizeze sesiuni de training-uri, în funcție de profilul fiecărui angajator.
De asemenea, este important ca muncitorii străini să fie informați de la bun început asupra tuturor detaliilor prezente în ofertele de salarizare.
Nu în ultimul rând, soluționarea nevoii de transparență decizională din partea personalului diplomatic, de care angajatorii și agențiile de recrutare au nevoie, pentru a fi informați detaliat asupra motivelor de respingere a dosarelor de viză ale muncitorilor străini, pentru a putea corecta pe viitor situațiile de acest gen și a evita creșterea volumului de muncă pentru instanțe, atunci când motivele sunt injuste.
FOTO – Work from Asia