Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă ia poziție în cazul antreprenorului nemulțumit de angajații STRĂINI din restaurantele sale

Publicat: 05 02. 2024, 14:00
Actualizat: 05 02. 2024, 19:43
FOTO - Caracter ilustrativ

Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă (PIFM) reacționează după ce, săptămâna trecută, patronul unui important lanț românesc de restaurante s-a plând public de angajații săi străini, iar reacția sa a stârnit un val de controverse. Astfel, PIFM ia poziție și vine în sprijinul antreprenorilor români cu o serie de recomandări menite să preîntâmpine situațiile de acest gen.

Potrivit agențiilor de recrutare a personalului străin din cadrul patronatului, problema principală pornește de la procesul de recrutare a angajaților străini.

„Patronul lanțului de restaurante a ajuns în acest context ca o consecință a unui proces defectuos de recrutare. Dacă această etapă de recrutare ar fi fost corect executată, cu siguranță dânsul nu ar fi ajuns în contextul acesta. În primul rând, agenția de recrutare trebuie să asigure condiții cât mai bune de evaluare a candidaților, care să îi permită să facă selecția în cunoștință de cauză. În al doilea rând, este esențială implicarea angajatorului. Sunt angajatori care consideră că doar agenția trebuie să se ocupe de selecția angajaților”, declară Romulus Badea, vicepreședintele Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă din România.

Romulus Badea, vicepreședintele Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă din România

În esență, companiile experimentate din domeniul importului de personal străin sunt de părere că pentru o recrutare de succes este nevoie de mai mult decât de un CV. Alegerea unei agenții de recrutare cu un istoric demonstrat de succes și referințe concrete reprezintă primul pas în garantarea unei selecții eficiente a personalului străin.

Concret, în cazul restaurantelor din România aflate în căutare de forță de muncă din Asia, pentru acoperirea locurilor de muncă vacante, problemele de acest gen pot fi evitate și prin solicitarea certificatului de absolvire a cursurilor de igienă, o practică frecventă, cu care agențiile experimentate sunt familiarizate.

„Noi am selectat sute de muncitori pentru HoReCa. Sunt mulți care dețin un certificat de absolvire a cursului de igienă, în special când vorbim despre organizații mari și lanțuri de hoteluri sau restaurante. Efectuăm probe de muncă, în care de exemplu un ajutor de bucătar este urmărit pe întreg parcursul evoluției sale, din momentul în care se duce la postul de testare, unde se află un tocător, un cuțit și legume. Evaluăm fiecare mișcare, implicit felul în care muncitorul își aranjează lucrurile, dacă își pune șortul, poartă mănuși sau nu, dacă face curat după el atunci când pleacă și lasă postul pregătit pentru următorul candidat”, recomandă Romulus Badea, drept tehnică de evaluare eficientă a personalului străin de către agențiile abilitate.

De asemenea, Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă recomandă ca practică obligatorie instruirea angajatorilor români, de către agențiile de recrutare a personalului străin, asupra categoriei de personal compatibile cu cerințele jobului, fiecare țară având la rândul său muncitori performanți în doar anumite domenii de activitate.

„Bazându-ne tot pe experiența noastră în domeniul HoReCa, perioada de instructaj de debut este foarte importantă atunci când se implementează soluția importului de forță de muncă din zona non-europeană. Recrutorul trebuie să prezinte angajatorului particularitățile spațio-culturale specifice naționalităților, în așa fel încât asimilarea noilor angajați să se facă în mod eficient”, a completat Romulus Badea.

Dorința antreprenorilor români de a angaja rapid și ieftin forță de muncă străină generează la rândul său o mare parte dintre probleme, pentru că disponibilitatea și accesibilitatea acestui personal nu garantează sub nicio formă existența unui set de competențe care să asigure succesul procesului de recrutare.

„Sunt mulți angajatori care se lovesc de exprimări de genul «am 20 de oameni pe care eu pot să ți-i aduc mâine». Întrebarea de bază aici este legată de competențele acestor oameni, ce anume îi recomandă să lucreze la respectivul loc de muncă. De aici pornesc în principal problemele”, este de părere Romulus Badea, vicepreședintele Patronatului Importatorilor de Forță de Muncă.

În concluzie, recrutorii români de personal străin consideră că este nevoie de o mai bună înțelegere a rolului esențial pe care agențiile lor îl joacă în viitorul pieței muncii din România și deopotrivă de o implicare în egală măsură a angajatorilor, cei care ar trebui să decidă în ultimă instanță asupra oamenilor potriviți să facă parte din organizația lor.

„Implicarea angajatorului este formula cheie. Angajatorul se așteaptă ca agenția de recrutare să facă multe lucruri, pentru că este plătită pentru asta. Agenția de recrutare este de fapt un consultant, care îi oferă cât mai multe informații și care îl ajută pe antreprenor să ia o decizie cât mai bună. Agenția de recrutare nu ar trebui să fie cea care ia decizia finală”, concluzionează Romulus Badea.

Patronatul Importatorilor de Forță de Muncă a fost înființat în anul 2020 și are drept scop dezvoltarea serviciilor de import de forță de muncă, precum și recunoașterea importanței reglementării acestui domeniu.

FOTO – Pexels/Work from Asia