Peste 20 de CURSE TAROM ANULATE, mii de pasageri afectați. Reprezentanții piloților discută la Transporturi, conducerea companiei este în ședință

Publicat: 08 07. 2024, 15:41
Actualizat: 08 07. 2024, 21:53

Peste 20 de curse ale operatorului național TAROM sunt în prezent anulate, după ce piloții s-au declarat inapți de zbor, iar acum se caută soluții tehnice la această situție critică, cu impact asupra a mii de pasageri. Mii de călători sunt afectați de anularea acestor curse operate de TAROM.

  • Surse din rândul sindicaliștilor TAROM și de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), dar și purtătorul de cuvânt al companiei au comunicat că directorul general al operatorului aerian și reprezentanți ai sindicatului personalului navigant au purtat discuții, luni, la sediul MTI, cu secretarul de stat Bogdan Mîndrescu, care a confirmat întâlnirea, pentru Gândul.
  • Pe de altă parte, membrii Consiliului de Administrație (CA) al TAROM s-au reunit într-o ședință, începând cu ora 13:00.

UPDATE 21:50: TAROM a actualizat lista cu cursele anulate. Noile zboruri care nu vor fi operate conform programului de zbor sunt:

  • ROT 211/2 – Otopeni – Belgrad – Otopeni
  • ROT 627/8 – Otopeni – Oradea – Otopeni
  • ROT 383/4 – Otopeni – Paris– Otopeni
  • ROT 237/8 – Otopeni – Budapesta – Otopeni
  • ROT 363/4 – Otopeni – Amsterdam – Otopeni
  • ROT 305/6 – Otopeni – Frankfurt – Otopeni
  • ROT 607/8 – Otopeni – Timișoara – Otopeni

Se așteaptă ca, la finalul discuțiilor, să fie comunicate primele concluzii pentru remedierea crizei, după ce ministrul Sorin Grindeanu a transmis ferm, luni dimineață, că a solicitat managementului companiei TAROM să ia urgent măsuri pentru situaţia actuală.

Sindicaliștii dau vina pentru aceasta pe restructurarea declanșată de titularul mandatului la șefia MTI, care ar fi dus la concedieri sau demisii în rândul piloților, ofertați cu salarii mult mai generoase de operatorii privați.

Sindicaliștii avertizează că numărul piloților a rămas foarte redus, de unu pe cursă, astfel că orice îmbolnăvire poate duce la anulări de curse.

Conducerea companiei de stat, prin reprezentanții din Consiliul de Administrație, și oficiali ai Ministerului Transporturilor, care deține pachetul majoritar de acțiuni (97,2%), discută luni soluții tehnice concrete pentru a debloca această criză.

Situație fără precedent la TAROM. Aproape 30 de piloți s-au declarat ”inapt de zbor”

Potrivit purtătorului de cuvânt al TAROM, Alexandru Anghel, luni după-amiază erau anulate 26 de curse, situația fiind în actualizare, din cauza indisponibilității temporare a membrilor echipajului de zbor.

Compania a anunțat că, în conformitate cu reglementările internaționale de aviație și politicile interne stricte privind siguranța zborurilor, cursele respective au fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat „inapt de zbor”.

Deciziile individuale ale piloților au fost luate în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru a asigura securitatea și confortul pasagerilor și echipajului.

Din cea mai recentă informare a TAROM, cursele anulate până acum sunt:

  1. ROT101/2 Otopeni – Cairo – Otopeni
  2. ROT167/8 Otopeni – Beyrut – Otopeni
  3. ROT187/8 Otopeni -Amman – Otopeni
  4. ROT701/2 Otopeni – Iași – Otopeni
  5. ROT621/2 Otopeni – Oradea – Otopeni
  6. ROT261/2 Otopeni – Istanbul – Otopeni
  7. ROT231/2 Otopeni – Budapesta – Otopeni
  8. ROT 301/2 Otopeni – Frankfurt – Otopeni
  9. ROT361/2 Otopeni – Amsterdam – Otopeni
  10. ROT 381/2 Otopeni – Paris – Otopeni
  11. ROT 415/6 Otopeni – Madrid – Otopeni
  12. ROT 291/2 Otopeni – Sofia – Otopeni
  13. ROT 643/4 Otopeni – Cluj – Otopeni
  14. ROT 703/4 Otopeni – Iași – Otopeni

Sindicaliștii dau vina pe planul de restructurare. ”TAROM nu și-a asigurat o rezervă”

Reprezentanții sindicali ai angajaților TAROM dau vina pentru situația fără precedent pe restructurarea făcută începând cu anul 2020, care ar fi dus la concedieri și demisii, ceea ce ar pune în pericol viitorul companiei și siguranța zborului.

Contactat de Gândul, Narcis Pașcu, președintele Sindicatului Unit TAROM (SUT), le dă dreptate piloților, pe care îi reprezintă sindicatul personalului navigant, subliniind că nu este vorba de o grevă mascată.

Piloții care astăzi și-au luat inapt medical nu sunt membri ai Sindicatului Unit TAROM, al cărui președinte sunt eu, dar aceasta este, pe bună dreptate, o situație atipică, în sensul că TAROM și cu Ministerul Transporturilor, prin domnul Grindeanu (ministrul Transporturilor – n.r.), nu au realizat atunci când au început, în 2020, planul de restructurare la TAROM că, dând afară aproape 800 de oameni – de la 1.890 de salariați în ianuarie 2020 ajungând acum la 1.100 – sau făcându-i să plece din organizație, pun în pericol viitorul companiei TAROM și siguranța zborului” , a spus Narcis Pașcu, pentru Gândul.

Potrivit liderului sindical, la ora actuală piloții sunt „omul și postul”.

„Deci, compania nu și-a asigurat o rezervă de personal, în sensul că, neavând de unde să mai ia piloți sau mecanici, sau alt personal – fiindcă nu sunt pe piață, nu-i găsești, neplătindu-i corect, fiindcă piloții de la compania TAROM au salariu la jumătate față de compania WizzAir -, s-ajuns în situația în care, dacă un pilot, doi, trei s-au îmbolnăvit și și-au luat inapt medical, nu aveau cu cine să-i înlocuiască. Nu găsești piloți sau mecanici pe toate drumurile”, a precizat liderul sindical.

Narcis Pașcu le dă dreptate piloților care și-au luat inapt medical, criticând în același timp Ministerul Transporturilor, acționarul majoritar, că nu a ținut cont atunci când a făcut restructurarea și a dat oameni afară invocând nepotisme.

Întotdeauna, domnul Grindeanu spunea: «Sunt mulți oameni la TAROM, sunt nepotisme, sunt ei peste, ei sunt în familie, sunt o grămadă de oameni» și nu avea dreptate. La ora actuală, TAROM are 47 de angajați per avion. Vă dau un exemplu din piață: Air France are 117 angajați pe avion. WizzAir, care este o companie privată, are 93 de angajați pe avion”, a adăugat liderul sindical.

Numai în ultimul an au plecat de la TAROM 31 de piloți la companii private, pentru bani mai mulți, a tras atenția Narcis Pașcu, iar din piață nu au de unde să angajeze, cu actualele condiții de salarizare.

„Nu au de unde să ia oameni. De unde să ia oameni, de la WizzAir? Să vină domnul Grindeanu să-i oferteze pe piloții de la WizzAir care au plecat de la TAROM, să-i aducă înapoi, să le dea 10.000 de euro și atunci vor veni oamenii înapoi. Deci, situația este foarte gravă”, a mai spus Narcis Pașcu.

Potrivit situației din prezent, 29 de piloți și-ar fi luat „inapt medical” în aceeași zi, din totalul de 160, care sunt reprezentați de Sindicatul Piloților de Linie din România (SPLR).

La întrebarea Gândul, liderul sindical a subliniat că aceasta nu este o o mișcare de protest sub acoperire.

„Nu este nicio grevă! Este un drept al fiecărui pilot. Fiecare pilot din lumea asta se gândește în primul rând și la siguranța lui, că este om, dar și la siguranța dumneavoastră, a celor 200 de oameni din spatele lui, in aeronavă. Ca și comandant, ca și copilot, dacă ai o problemă medicală, nu te urci la bord, să pui în pericol siguranța pasagerilor din spatele tău. Dimpotrivă, îți folosești această pârghie, îți iei act inapt medical, compania pune pe altcineva în locul tău și toate merg cum trebuie. Asta dacă ai rezerve”, a subliniat Narcis Pașcu.

TAROM: ”Este o situație serioasă, sunt mii de pasageri, zeci de zboruri. Se lucrează pentru rezolvarea ei”

Purtătorul de cuvânt al TAROM, Alexandru Anghel, a confirmat pentru Gândul cele două întâlniri menite să cristalizeze soluțiile tehnice pentru dezamorsarea crizei și a detaliat procedura pe care o aplică operatorul în relație cu pasagerii încă de la prima anulare a unei curse.

Pot confirma ambele evenimente, ca să zic așa. Este o situație serioasă, se lucrează pentru rezolvarea ei. Până acum știm de peste 20 de curse, 26, dar poate varia, pentru că se actualizează. Pe măsură ce se actualizează, le actualizăm și noi pe site, la secțiunea de presă de știri. Dacă mai apare vreo vreun zbor care trebuie să fie și el amânat, noi actualizăm informația acolo”, a spus purtătorul de cuvânt al TAROM.

Aceasta este informarea pentru publicul larg, pentru că pasagerii sunt contactați direct prin mesagerie.

„Încă de aseară, de când s-a anunțat prima anulare de cursă – mă refer la zborurile de Cairo, Beirut și Amman, acestea trei au fost primele -, colegii lucrează și au apărut și alte cazuri. Se caută fie o soluție de rerutare, pe alte curse, pe alte zboruri, fie reprogramare sau acomodare, în funcție de situația fiecărui pasager, pentru că, la fiecare zbor, conexiunea este diferită, destinația este diferită”, a explicat Alexandru Anghel.

„Ca procedură, după ce un pilot sau un echipaj de zbor se declară inapt de zbor (conform încadrării, cum este ea definită în reglementările din domeniu această situație de inapt de zbor pentru 24 de ore) și se constată că nu avem suficient echipaj de rezervă – pentru că la un volum de 29 de piloți, cât a fost astăzi, backup-ul (rezerva – eng.) nu a fost neapărat suficient -, atunci se comunică imediat și anularea cursei. Adică nu e foarte mult timp, numai că trebuie să știm, să avem această situație, această declarație din partea pilotului”, a detaliat purtătorul de cuvânt al TAROM.

Alexandru Anghel a anunțat că se așteaptă primele concluzii după întâlnirile de luni.

„Se întâmplă cele două întâlniri pentru că este o situație serioasă, sunt mii de pasageri, sunt zeci de zboruri, nu e ușor. Undeva spre după-masă, poate spre seară, sper să avem primele concluzii”, a conchis Alexandru Anghel.

Contacte pentru pasagerii afectați

TAROM este compania naţională de transporturi aeriene a României, o societate comercială cu capital majoritar de stat, având că obiect principal de activitate transporturi aeriene după grafic, interne şi internaţionale, de călători, bagaje, mărfuri şi poştă, prin curse regulate şi charter.

Capitalul social al companiei TAROM este deţinut de:

  • 97,2476% din acţiuni sunt deţinute de statul român, reprezentat prin Ministerul Transporturilor;
  • 0,0833% din acţiuni sunt deţinute de Societatea de Investiții Financiare „Muntenia” SA;
  • 1,2281% din acțiuni sunt deținute de Regia Autonomă „Administrația Româna a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA RA;
  • 1,4410% din acțiuni sunt deținute de Compania Națională „Aeroporturi București” SA.

Compania a publicat o serie de contacte utile pentru pasagerii ale căror zboruri au fost anulate

„Compania TAROM aflată în fața unei situații fără precedent, aceea de anulare a numeroase zboruri ca urmare a declarațiilor individuale de inapt pentru zbor a personalului de zbor, centralizează pentru toți pasagerii lista cu contacte utile la care aceștia trebuie să apeleze în primul rând, în cazul în care află că zborul lor a fost anulat”, se arată pe site-ul operatorului.

Dacă biletele au fost achiziționate de la un agent de vânzări TAROM, pasagerii trebuie să contacteze agentul emitent.

Dacă biletele au fost cumparate de la agenție proprie TAROM sau de pe site-ul oficial tarom.ro, pasagerii sunt rugați să contacteze oricare dintre agențiile TAROM, la următoarele numere de telefon:

  • Agenția Victoria: 021 204 64 02/08/11/14
  • Agenția Cluj: 0749 277 949
  • Agenția Ploiești: (004) 0244 595 620
  • Agenția Bruxelles: 0032 473 841 576
  • Agenția Chișinău: 0037 322 541 254
  • Centrul de Suport TAROM: (004) 021 9978, (004) 0800500 131 (TelVerde), (004) 0371 529 000
  • Cairo: +201 558 434 322 sau +201 222 137 016
  • Beirut: +961 179 51 01 sau +961 178 99 87
  • Amman: +96 265 697 101 sau +96 265 620 264

CITEȘTE ȘI:

Mai multe curse TAROM, anulate. Reacția ministrului Sorin Grindeanu: Am solicitat managementului TAROM să ia urgent măsuri!

Ce ar fi declanșat incidentul sângeros din „Avionul Groazei”. Momentele critice de la clasa Business, dezvăluite de un instructor TAROM