O poluare masivă a avut loc în Marea Neagră în urma unei furtuni care a rupt în două un petrolier rusesc; impact care a dus la scurgerea de conținut cu material poluant în apele mării și la moartea a cel puțin o persoană. Furtuna care a provocat dezastrul s-a manifestat în zona Strâmtorii Kerci, punând în alertă autoritățile de la Kiev și de la București. O a doua navă a suferit avarii importante.
O furtună puternică, manifestată în Strâmtoarea Kerci, a făcut ca un petrolier rusesc să se rupă în două și să propage material poluant în apele Mării Negre. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat că, din datele pe care le deține până în acest moment, nu există riscul ca apele mării, din zona de vest, să fie contaminate cu substanță poluantă.
Ministrul Fechet a anunțat luni că autoritățile de la București monitorizează situația și a fost convocată chiar și o ședință operativă, împreună cu alți reprezentanți de instituții din țară și din Bulgaria.
Ministrul Mircea Fechet a convocat, în această după-amiază, o întâlnire de lucru având ca subiect accidentul din Marea Neagră, din zona strâmtorii Kerci, în urma căruia două nave încărcate cu produse petroliere sunt avariate. Accidentul a avut loc ieri, 15 decembrie 2024, după o furtună puternică în Marea Neagră, pe culoarul Kerci, spre Marea Azov, a anunţat Ministerul Mediului.
Sunt în contact, încă de la primele ore ale dimineţii, cu ministrul Mediului şi Apei din Bulgaria, Petar Dimitrov şi cu Svitlana Grynchuk, ministrul Protecţiei Mediului şi Resurselor Naturale al Ucrainei. Din informaţiile pe care le avem până în acest moment, nu există riscul ca o poluare semnificativă cu petrol să ajungă în partea de vest a Mării Negre şi să pună în pericol apele teritoriale româneşti.
Având în vedere că accidentul a avut loc pe culoarul Kerci, spre Marea Azov, specialiştii consideră că pe această zonă nordică a Mării Negre de legătura cu Marea Azov, curenţii au direcţia principală în sens invers acelor de ceasornic, aşa că deplasarea este întârziată, posibilitatea de a ajunge în zona litoralului românesc fiind infimă”, a declarat Fechet.
Situația este monitorizată prin cele 9 staţii hidrometrice de coastă şi cele 7 profiluri hidrologice de larg, de 3 ori pe zi, direcţia şi viteza curenţilor marini.
Cele două petroliere ruseşti transportau 9.200 de tone de păcură, iar pe navă se aflau 15 persoane.
CITEȘTE ȘI:
România trimite în Moldova un AUTOLABORATOR pentru monitorizarea calității aerului