Pianistul Ștefan Doniga, care în toamnă va porni un turneu în jurul lumii, este invitatul lui Adrian Artene în cadrul podcastului ALTCEVA care a fost difuzat sâmbătă, 15 iulie, începând cu ora 19:00.
Artistul a vorbit, printre altele, despre importanța muzicii în viața oamenilor, cum muzica unește popoare, culturi extrem de diferite. El a relatat și experiența sa cu unul dintre cele mai scumpe piane din lume.
„Cel mai mare șoc cu un pian l-am avut la Teatrul La Fenice, la Veneția, când am avut un recital cu soprana Irina Iordăchescu, probabil pe 3 aprilie. Cea mai mare sală, cea mai celebră sală de operă din Europa. Mergem noi frumos, repet cu Irina pe un pian și îi văd pe unii cărând un Fazioli (n.r. Fazioli Pianoforti). Fazioli sunt cele mai scumpe piane de serie din lume. Sunt în general cam 300-350.000 euro un pian. Se purtau ăia cu el cu sfintele moaște, cărau pe acolo și scria pe husă FAZIOLI. Și întreb: dar ce faceți cu el? – Păi vi-l ducem pe scenă că aveți recital diseară. Și atunci m-a luat cu palpitație. Am răspuns: păi și eu când cânt pe el? Păi nu mergeți, că îl punem imediat, au răspuns ei”, povestește artistul.
Pianistul a detaliat ce a simțit când a cântat la un astfel de pian care, spune el, este un Bugatti al acestor instrumente.
„Cred că (n.r experiența) este ca trecerea de la un Mercedes sau un BMW, care-s mașini de lux, la un Bugatti Aerolithe. Deci n-ai cum să ajungi mai sus de atâta. Da, nu te pui în genunchi, dar te rogi la el cântând la el – este cel mai frumos serviciu pe care i-l poți face și ți-l poate face. Iar pianul ăla, într-adevăr, pe așa ceva eu n-am mai pus niciodată în mână. E foarte periculos, pentru că face exact ce vrei, gândește aproape înaintea ta, ceea ce nu e foarte bine, pentru că dacă nu ești tu foarte sigur de ceea ce vrei să spui, atunci el o să arate nesiguranța asta. Dar nu. În general pianele au personalitate și vezi, aici este marea noastră problema pianiștilor, că mergem pe materialul clientului. Violonistul vine de acasă cu viola, cântă, își vede treabă flautistul la fel. Ca pianist nu poți să mergi tu cu pianul tău, cum e Daniel Barenboim, care și-a construit un pian pentru el, pe care scrie numele lui”, adaugă artistul.
Ștefan Doniga a adăugat că numai anul acesta a inaugurat trei piane în România, o investiție medie de 80.000 euro bucata. El a precizat că este un lucru extraordinar, pentru că pianiștii au nevoie de o infrastructură adecvată pentru a cânta.
Absolvent al Universității Naționale de Muzică din București, Ștefan Doniga a concertat alături de numeroase orchestre simfonice ale filarmonicilor din România, precum și în compania Orchestrei Filarmonicii din Razgrad (Bulgaria) și a prestigioasei orchestre cehe „Camerata Janáček”.
A susținut recitaluri pe scene din țară, dar și peste hotare, în Luxemburg, Ungaria, Austria, Slovacia și Norvegia.
În anul 2000, Doniga a reprezentat România la primul ”Festival Balcanic al Tinerilor Pianiști” de la Razgrad, unde a primit Medalia Festivalului. Ștefan Doniga este singurul pianist român care a înregistrat integrala mazurcilor pentru pian de Alexander Skriabin, imprimarea fiind realizată live, în timpul unui recital susținut la Ateneul Român.
În anul 2013, artistul a realizat, alături de Teatrul de Operetă și Musical ”Ion Dacian”, două proiecte inedite: ”6 – O piesă neterminată pentru pian, idei și muză” – un spectacol de teatru-dans a cărui idee îi aparține și în cadrul căruia este și protagonist – și traducerea volumului „Scrisori către un tânăr dansator” de Maurice Béjart. El este promotorul proiectelor ”Redescoperă România”, ”Un secol de muzică românească”, Orchestra Unirea leagă orașele”, ”Trei secole de muzică românească – de la Cantemir la contemporani” sau ”Lipatti – compozitorul, înregistrări în premieră”.
Urmărește podcastul integral cu Ștefan Doniga doar pe canalul de YouTube Altceva cu Adrian Artene.