Agenția Națională de Integritate îl acuză pe Nicușor Dan de conflict de interese administrativ și de incompatibilitate, situație care i-ar putea aduce, conform legii, nu doar pierderea funcției de primar general al Capitalei, ci și interdicția timp de trei ani de la acel moment de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică. Primarul general a anunțat însă că va contesta decizia ANI în instanță, astfel că, până la o hotărâre definitivă a instanței, Nicușor Dan rămâne la conducerea Primăriei Capitalei.
Mai mult, ANI susține că sunt indicii că Nicușor Dan ar fi comis infracțiuni de abuz în serviciu și folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane, astfel că a transmis Parchetului Înaltei Curți de Casație și Justiție concluziile și dovezile găsite, pentru ca procurorii să facă verificări și să stabilească dacă va fi urmărit penal pentru aceste fapte.
Avocatul Cristian Ene a detaliat, pentru Gândul, în ce situație s-ar putea ajunge la pierderea mandatului de primar de către Nicușor Dan.
„Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul General cu referire la existența a două posibile infracțiuni în sarcina domnului primar general Nicușor Dan, urmează ca Parchetul General să verifice dacă faptele reclamate de către ANI întrunesc sau nu elementele constitutive ale infracțiunilor reclamate”, a spus Cristian Ene.
Avocatul a explicat ce se va întâmpla la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PICCJ) în urma sesizării ANI, precizând că, până la o eventuală punere sub acuzare a primarului Nicușor Dan, procurorii trebuie să verifice mai întâi dacă au existat fapte de abuz în serviciu și favorizarea unor persoane, așa cum au găsit inspectorii de integritate la verificările făcute în cazul edilului Capitalei.
În situația în care, din probele administrate, se va constata existența faptelor, atunci Parchetul va începe urmărirea penală in rem pentru faptă.
Ulterior, va strânge probe, după care, dacă într-adevăr din probe rezultă faptul că o persoană ar fi săvârșit infracțiunea, respectiv primarul Capitalei, Nicușor Dan, acesta este chemat pentru a i se aduce la cunoștință calitatea de suspect.
Însă, până la acel moment, Parchetul trebuie să verifice circumstanțele faptice și să constate dacă, înainte de toate, există faptele reclamate de către ANI”, a detaliat avocatul, pentru Gândul.
Întrebat cât ar dura această procedură și dacă Nicușor Dan ar putea pierde mandatul de primar al Capitalei, avocatul Cristian Ene a explicat circumstanțele în care s-ar putea ajunge la suspendarea acestuia de către prefect și ulterior la vacantarea funcției de edil-șef al Bucureștiului.
Procedural, primarul Nicușor Dan ar putea fi suspendat din funcție doar dacă s-ar ajunge la situația în care ar fi pus sub acuzare și, ulterior, instanța ar decide definitiv arestarea lui preventivă. Dacă primarul Capitalei ar fi pus sub acuzare, dar nu și arestat preventiv, va putea să își exercite în continuare funcția.
„Urmărirea penală nu are un termen-limită, poate dura câteva luni, un an, doi. În situația în care se constată existența faptelor și ulterior se identifică persoana care ar fi săvârșit faptele respective, i se aduce la cunoștință persoanei calitatea de suspect.
Calitatea de suspect nu afectează calitatea de exercitare a funcției de primar al Capitalei. În situația în care s-ar fi luat o măsură preventivă și s-ar fi păstrat – și anume arestul -, în acel moment s-ar pune în discuție afectarea calității de primar general și în momentul respectiv intervine prefectul prin constatarea vacantării funcției. Nicușor Dan își poate exercita funcția până în momentul în care rămâne o hotărâre definitivă”, a explicat Cristian Ene.
Avocatul Augustin Zegrean, fost președinte al Curții Constituționale, spune că de la sesizarea pe care a făcut-o ANI la Parchetul General până la posibila demitere a primarului general al Capitalei, Nicușor Dan, care ar fi urmată de alegeri locale anticipate parțiale, este drum lung.
„ANI a sesizat Parchetul General, este o sesizare pe care putea să o facă orice cetățean care se considera vătămat într-un interes al său printr-un act al primarului. Orice instituție, orice procesoman poate să facă așa ceva. De aici până la a avea alegeri parțiale sau anticipate este cale lungă”, a spus Augustin Zegrean, care apreciază că, după cum se mișcă lucrurile în justiția română și în parchet, cercetarea ar putea fi gata anul viitor.
În ce privește acuzația de abuz în serviciu, Augustin Zegrean a spus că există o decizie a Curții Constituționale din 2016, potrivit căreia abuz în serviciu este numai atunci când se încalcă în mod intenționat o lege care stabilește atribuțiile primarului sau dacă acesta refuză să le îndeplinească, deși legea l-ar obliga.
„Nu cred că primarul general a ocupat în același timp și alte funcții în cadrul Primăriei. Probabil că a girat anumite funcții, neexistând director pe funcțiile respective, le-a dat el dispoziții și acolo, dar e mandatul lui de primar, este destul de acoperitor încât să nu cadă în ispita de a încălca legea”, a precizat Augustin Zegrean.
„Eu cred că ANI vrea să se trezească sau s-a trezit dintr-un vis urât, că a avut o perioadă în care a tăcut, n-a făcut nimic și acum probabil că vrea să facă dovada că mai există. Eu, cel puțin, nu am mai auzit de mult de instituția asta, de pe vremea când au fost unii de acolo arestați, sigur, au fost arestați până la urmă pe nedrept, au fost și achitați după aceea.
Este o instituție compromisă. Nu cred că s-a compromis ea, au compromis-o cei care au trecut pe acolo, din păcate, s-a întâmplat lucru ăsta. Dar nu cred că așa ies ei la suprafață, dând vina pe un om care e oricum atacat din toate părțile, inclusiv de câinii vagabonzi”, a mai spus Augustin Zegrean.
Din punctul său de vedere, în București, s-ar ajunge la alegeri parțiale numai dacă Nicușor Dan și-ar da demisia.
„Și dacă își dă demisia, văd că Guvernul sau Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), care e cu Guvernul împreună, nu se grăbește să facă alegeri, sunt multe localități în care nu mai sunt primari, de un an, doi, și nu au mai făcut nimic, nu au făcut alegeri. Probabil că așteaptă să le facă pe toate deodată, așa am înțeles, că vor să facă și locale, și parlamentare, și europarlamentare, și prezidențiale. Nu se poate, dar ei așa vor, tocmai pentru că nu se poate, de-aia vor. Acum, am înțeles că au un nou președinte la AEP și va face ordine acolo”, a mai spus Augustin Zegrean.
Potrivit Legii 176/2010, ”fapta persoanei cu privire la care s-a constatat că a emis un act administrativ, a încheiat un act juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii cu încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activităţii respective”.
Legea mai prevede că persoana eliberată sau destituită din funcție după ce a fost găsită în conflictul de interese sau în incompatibilitate ”este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică ce face obiectul prevederilor prezentei legi, cu excepția celor electorale, pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului”.
Primarul Capitalei a anunțat că va contesta în instanță concluziile din raportul ANI, astfel că Nicușor Dan nu va fi demis până când nu constată și instanța, definitiv, că Agenția Națională de Integritate a avut dreptate și că edilul a fost în incompatibilitate și în conflict de interese administrativ.
Avocatul Alexandru Coman a explicat că primarul Capitalei nu poate fi demis după ce a fost găsit în incompatibilitate sau în conflict de interese pentru că el va contesta decizia ANI și de aici înainte trebuie așteptată o decizie definitivă a instanței în cazul lui Nicușor Dan.
”Am văzut că primarul general a declarat că o să conteste în integralitate raportul ANI. Are 15 zile la dispoziție, probabil că știe lucrul acesta, o să meargă în contencios.
Între timp, nu-l suspendă. Normal, va fi demis doar dacă se va constata conflictul de interese sau incompatibilitatea. Și procedura este simplă, dar anevoioasă. Va dura mult, un an și jumătate, cu tot cu recurs, cel puțin. Teoretic, ar trebui să meargă mai repede, dar tot va dura”, a spus avocatul Alexandru Coman, pentru Gândul.
Potrivit avocatului, procedura din Legea 176/2010 a ANI se completează cu Legea contenciosului administrativ.
„Activitatea lui își va continua cursul pe toată durata procedurii”, a subliniat avocatul Alexandru Coman, care a făcut și scurte comentarii privind faptele de care este acuzat de către ANI.
„Problema cu ALPAB, aici ar fi trebuie să se fi produs un folos patrimonial pentru sine, pentru soț sau rude de gradul I. Or, suplimentarea bugetului ALPAB de la 12 la 15 milioane, din ce date am eu până acum, nu cred că poate fi echivalată cu obținerea unui folos patrimonial pentru el”, a explicat avocatul.
În ceea ce privește amenda primită de primarul Capitalei de la Inspectoratul de Stat în Construcții, avocatul Alexandru Coman a precizat că nu ar fi trebuit să o plătească Primăria dacă era amendat Nicușor Dan ca persoană fizică.
”Dacă era amendat Nicușor Dan ca reprezentant al municipiului, atunci iarăși nu e o problemă. Nu o să țină, teoretic, nici abuzul ăla”, susține avocatul Alexandru Coman.
Referitor la mandatul de reprezentare la conducerea unor direcții ale municipalității, avocatul crede că nu este nevoie de acesta, pentru că „mandantul nu are de ce să îi dea mandat mandatarului”.
Potrivit ANI, Nicușor Dan a fost în incompatibilitate pentru că, în perioada exercitării mandatului de primar general, a exercitat și alte funcții de conducere în cadrul a patru instituții sau servicii publice, fără mandat de reprezentare, nerespectând astfel dispozițiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.
Primarul general s-ar fi aflat în conflict de interese administrativ în perioada 7 august – 7 septembrie 2021, prin exercitarea simultană a funcției de primar general și a funcției de director general al Administrației Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB).
Nicușor Daniel Dan a solicitat în calitate de director general suplimentarea bugetului ALPAB cu suma de 3.000.000 lei și ulterior a retransmis ALPAB, în calitate de primar general, bugetul solicitat. Prin acest demers, bugetul ALPAB a fost suplimentat de la 11.517.000 Lei la 14.517.000 Lei. Persoana evaluată a încălcat astfel prevederile art. 70, art. 71 și art. 76 din Legea nr. 161/2003”, arată ANI într-un comunicat transmis joi.
Totodată, ANI a sesizat Parchetul General în cazul lui Nicușor Dan, solicitând să verifice dacă primarul general a comis fapte de abuz în serviciu și folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane.
”Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către Dan Nicușor Daniel a infracțiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297 din Codul Penal și a infracțiunii de folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane prevăzută de art. 301 din Codul Penal, întrucât:
De asemenea, a fost sesizată și Prefectura Capitalei cu privire la legalitatea exercitării de către primarul general Nicușor Dan a altor patru funcții de conducere în cadrul Administrației Municipale pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, Administrației Străzilor București, ALPAB, Centrului Cultural Expo Arte, fără a avea un mandat de reprezentare.
ANI a sesizat și Curtea de Conturi a României cu privire la legalitatea achitării amenzii contravenționale aplicată lui Nicușor Dan în calitate de persoană fizică, din bugetul Primăriei Municipiului București.
Nicușor Dan a reacționat pe Facebook la scurt timp după ce Agenția Națională de Integritate a anunțat că a sesizat Parchetul în cazul său. Edilul spune că va ataca în instanță concluziile din raportul ANI.
”Agenția îmi impută două fapte, pentru care are o interpretare eronată a legii”, susține primarul general.
O interpretare eronată a legii de către ANI ar fi, potrivit lui Nicușor Dan, la situația în care ar fi ocupat și alte funcții de conducere în cadrul a patru instituții din subordinea Primăriei Capitalei.
Edilul susține că, în condițiile în care funcțiile de conducere ale acestor instituții erau vacante, el nu a făcut decât să exercite față de acestea atribuțiile legale ale primarului, în baza articolului 154 alin. 4 din Codul Administrativ, potrivit căruia: “primarul conduce instituțiile publice de interes local, precum și serviciile publice de interes local”. Primarul precizează că nu a ocupat funcția de director în aceste instituții și nici nu a fost plătit de acestea.
În ce privește acuzația de abuz în serviciu adusă de ANI, Nicușor Dan spune că amenda primită de la Inspectoratul de Stat în Construcții a fost dispusă persoanei juridice Primarul Municipiului București, nu persoanei fizice Nicușor Dan, iar acest fapt a fost confirmat și de instanță.