Planșeul Unirii: ce se întâmplă cu râul Dâmbovița în scenariul unui COLAPS chiar și parțial. „Se INUNDĂ toată Piața, cu tot cu stația de metrou”

Publicat: 27 09. 2024, 07:00

În ultimele săptămâni se vorbește foarte mult despre Planșeul Unirii, în jurul căruia s-a creat un adevărat scandal administrativ, cu „ajutorul” lui Nicușor Dan. Edilul Capitalei refuză să emită autorizația de construcție pentru intervenția la Planșeu. Asta în condițiile în care structura este extrem de degradată, iar o prăbușire a Planșeului ar crea o adevărată catastrofă pentru București. Chiar și parțială, o surpare a structurii ar bloca tranzitul râului Dâmbovița, ceea ce ar duce la inundarea Pieței Unirii, cu tot cu stația de metrou.

Dacă vorbim despre efectele sumbre ale prăbușirii Planșeului Unirii, unul dintre acestea ar fi inundarea masivă a Pieței Unirii și nu numai, asta la pachet cu inundarea stației de metrou, cu efecte catastrofale.

„Prăbușirea, chiar și parțială a Planșeului, ar atrage după sine și spargerea casetei cu ape menajere, care se află sub această structură. Inundarea stației de metrou Unirii ar fi inevitabilă. Apa ar pătrunde imediat pe galerii, iar un astfel de scenariu la o oră de vârf este greu de imaginat”, au explicat pentru Gândul surse administrative.

Planșeul Unirii: O surpare ar bloca tranzitul râului

O cedare a Planșeului de peste râu ar duce la o blocare a cursului Dâmboviței.

Va fi foarte greu de intervenit, în cazul în care se blochează practic tranzitul râului. Apa nu mai are pe unde să treacă, ceea ce ar conduce inevitabil la inundarea zonei. Cinic vorbind, acesta ar fi cel mai blând scenariu. Nu vrem să ne imaginăm ce presupune o cedare a Pasajului Rutier”, mai explică sursele Gândul.

Potrivit Primăriei Sectorului 4, experții care au analizat situația Planșeului spun că un colaps se poate produce oricând.

Este necesară începerea cât mai repede posibil a lucrărilor de reabilitare/consolidare/înlocuire a podului, întrucât un colaps al structurii, nu neapărat general, dar foarte probabil local, este posibil să se producă în orice moment, existând pericolul de cedare (prăbușire).

Cedarea sub trafic (…) poate atrage după sine flexibilizarea până la ruperea plăcii de beton, cu consecințe incalculabile asupra circulației rutiere. Cedarea sub trafic a unor infrastructuri, fenomen care a fost deja amorsat, poate atrage colapsul general al structurii pe zonele în care infrastructurile au cedat”, este concluzia experților care au intrat recent sub placa de beton de la Piața Unirii.

„Nu înțelegem de ce Nicușor Dan amână intervenția”

Pe de altă parte, surse din cadrul Primăriei Capitalei au precizat, pentru Gândul, că refuzul lui Nicușor Dan de a emite autorizația de construcție este inexplicabil.

„Primăria Capitalei a dat acest Planșeu în administrarea Primăriei Sectorului 4, care la rândul ei a obținut finanțarea. S-a făcut un proiect, există deja un constructor care a câștigat licitația. Nu înțelegem de ce se amână intervenția? Ce așteaptă primarul general? Argumentele potrivit cărora Planșeul nu este o urgență sunt absolut absurde.

Toată lumea a văzut cum arată Planșeul, cât de degradat este. Este o structură care se găsește sub apă, se degradează de la o zi la alta. De ce să mai amânăm? Este ca în cazul unui bolnav de cancer. Nu-l operezi, pe motiv că mai poate trăi cu tumora respectivă. Cam așa gândește Nicușor Dan”, spun sursele Gândul.

Planșeul din Piața Unirii se poată prăbuși la un cutremur de intensitate medie

Guvernul a decis, în aprilie 2023, suplimentarea cu 750 de milioane de lei a fondurilor din Programul „Anghel Saligny”, pentru reabilitarea și consolidarea Planșeului de la Piața Unirii.

Planșeul de beton din Piața Unirii, pe sub care trece Râul Dâmbovița, este în prezent într-o stare de degradare foarte mare, iar ultima expertiză tehnică a arătat că structura are un risc seismic gradul I.

Potrivit specialiștilor în construcții, care au verificat planșeul, acesta se poate prăbuși în cazul unui seism de intensitate medie, iar problema uriașă este că pe sub Dâmbovița (și pe sub planșeu) se află pasajul de la metrou, dintre Unirii 1 și Unirii 2.

Pe de altă parte, pe deasupra planșeului este organizată circulația rutieră din Piața Unirii. Practic, la această structură trebuie să se intervină de urgență, pentru a se evita o tragedie.

Gândul a publicat încă din martie 2021 imagini în premieră de sub planșeu, care arată starea deplorabilă a construcției. Imaginile pot fi văzute AICI.

Acestea sunt deficiențele grave identificate la Planșeul Unirii:

  • armături corodate, beton exfoliat, reduceri de secțiune, vegetație acvatică pe fața betonului și defecte de față văzută la riglele cadrelor;
  • grinzi secundare (nervuri) demolate, zone care se presupune că au fost refăcute în cofraj metalic nerecuperat și care sunt într-o stare avansată de coroziune;
  • grinzi secundare (nervuri) cu secțiune de rezistență puternic afectată, console scurte la cadrele de rost distruse în întregime ca urmare a infiltrațiilor de apă în rosturi;
  • beton exfoliat, armături corodate și infiltrații locale în placa de beton a planşeului;
  • defecte de execuție și lucrări executate necorespunzător cu ocazia diverselor intervenții la planșeu;
  • degradări la partea carosabilă a străzilor de deasupra planşeului, guri de scurgere, borduri, trotuare pietonale și parapete.

CITEȘTE ȘI:

Daniel Băluță, despre reabilitarea PLANȘEULUI Unirii: „Nu se va bloca toată circulația în Piața Unirii.

Specialiștii propun DEMOLAREA completă a planșeului din Piața Unirii și refacerea lui de la zero