Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi că Planul fiscal structural de ajustare a deficitului bugetar al României pentru următorii șapte ani va fi transmis Comisiei Europene până pe 15 octombrie de către ministrul Finanțelor, Marcel Boloș. Ciolacu a subliniat că acest plan nu va include nicio nouă taxă sau impozit.
Nu este trecută nicio nouă taxă, niciun nou impozit. Sunt două abordări. Am avut o discuție cu ministrul finanțelor și cred că abordarea corectă din partea statului român este ca acesta să meargă cu acest plan pe 7 ani. Acolo negociezi, în primul rând, graficul de scădere al deficitului financiar și deficitul cu care intri în acest grafic.
Ministrul (n.r. Marcel Boloș) a venit cu explicațiile că anii 2025-2026 sunt cei mai importanți pentru România în ceea ce privește investițiile, fiindcă avem componentele din PNRR și, cum bine știți, aproape 60% din infrastructura rutieră este cofinanțată de statul român. Ritmul de investiții, de aproape 80 de miliarde de lei până în acest moment, trebuie menținut, astfel încât să ajungem la 10-12% din PIB pe investiții. Nu putem face asta dacă avem o curbă abruptă de reducere a deficitului, a declarat Ciolacu.
Premierul a menționat, de asemenea, necesitatea unei reorganizări administrative și a unei reforme fiscale care să producă efecte în anii următori, evitând astfel introducerea de noi taxe.
Nu putem introduce o reformă fiscală pentru anul 2025, deoarece există niște proceduri. Părerea mea este că domnul ministru (n.r. Marcel Boloș) trebuie să meargă cu acest plan.
Există și o altă abordare, una mai pompieristică și întotdeauna neasumată. Eu sunt o persoană care își asumă lucruri și nu mă deranjează să vin să le explic. Dacă nu răspunzi solicitărilor comisiei și nu prezinți niciun plan, automat Comisia face un acord pe 4 ani, a explicat șeful Executivului.
Întrebat cum va fi gestionat deficitul bugetar dacă acesta ajunge la 8% din PIB, premierul a replicat că România a realizat investiții de 80 de miliarde de lei, inclusiv în infrastructura rutieră, spitale și învățământ.
În sfârșit, România are autostradă, pentru că avem 800 km în lucru. Am început toate spitalele promise de clasa politică de 30 de ani. În sfârșit, se fac cele mai mari investiții în infrastructura din învățământ. Din această cauză avem deficit.
Credeți că oamenii mai sunt interesați de cum vom plăti deficitul? A existat vreun stat în Europa, state dezvoltate, care au procedat altfel? Există vreo companie de anvergură în România care se dezvoltă fără să facă împrumuturi? Eu vă cer să avem o logică de construcție, a adăugat premierul Ciolacu.
CITEȘTE ȘI: