COTAR: Polițele RCA se scumpesc din toamnă. Companiile de asigurare îi contrazic pe transportatori
Confederaţia Operatorilor şi Transporatorilor Autorizați din România (COTAR) anunță că românii trebuie să se pregătească pentru scumpirea polițelor RCA începând din această toamnă.
Totul va veni ca urmare a expirării perioadei de plafonare pentru tarifele poliţelor RCA.
La acel moment, firmele de asigurare ar putea scumpi serios aceste poliţe, chiar şi cu mai mult de 50%, avertizează reprezentanţii COTAR.
Preşedintele COTAR critică şi impozitele foarte mici pe care le plătesc firmele de asigurări, raportat la cifra lor de afaceri.
În 2022, firmele de asigurări au încasat 7,59 miliarde de lei numai din poliţele RCA şi au plătit despăgubiri de 2,7 miliarde de lei. Mai mult, anul trecut, firmele de asigurări au plătit numai 15,6% din încasările RCA către service-urile auto.
„Am făcut de luni de zile adrese către Parlamentul României. Nu am primit niciun răspuns. Ne-au promis că o instituție financiară românească va emite polițe RCA. Se pare că sunt interese foarte mari de nicio instituție financiară nu va emite polițe RCA. Pe de altă parte, din totalul primelor subscrise în 2022 de 16,5 miliarde de lei, 7,52 miliarde de lei a fost numai pe RCA, încasări. Iar noi, transportatorii plătim taxe, impozite, RCA, exact când ni se spune să plătim.
Asistăm la niște falimente în ultimii doi ani de zile și după ce ne judecăm doi, trei ani de zile pentru a ne câștiga în instanță și noi ca cetățeni, și noi ca transportatori ca să câștigăm daunele pe care trebuie să ni le plătească asiguratorii, ne trezim cu falimente și ne trezi că mai stăm doi ani de zile pe la Fondul de Garantare ca să ne luăm banii. Premierul României încă nu știe toate aceste date”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR,
Cu cât ar urma să se scumpească polițele RCA
Reprezentanții COTAR susțin că șoferii se vor confrunta cu creșteri de aproximativ 50% din toamnă.
„Asistăm la niște falimente în ultimii doi ani de zile și după ce ne judecăm doi, trei ani de zile pentru a ne câștiga în instanță și noi ca cetățeni, și noi ca transportatori ca să câștigăm daunele pe care trebuie să ni le plătească asiguratorii, ne trezim cu falimente și ne trezi că mai stăm doi ani de zile pe la Fondul de Garantare ca să ne luăm banii.
Premierul României încă nu știe toate aceste date. Din toamnă vom avea o mare surpriză. Deja nu s-a respectat aproape nimic din această plafonare. În Octombrie se termină plafonarea. Veți asista la o mărire de cel puțin 50%. Vom ieși în stradă pentru că nu mai putem face față la cheltuieli”, a spus Vasile Ştefănescu.
Asigurătorii îi contrazic pe transportatori
În replică, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR), îi contrazice pe transportatori și spune că reprezentanții COTAR interpretează eronat și tendențios unele informații.
Mai jos, redăm integral comunicatul UNSAR:
Bucuresti, 09 august 2023 Intr-un context sensibil pentru Romania, o asociatie care nu are competente nici pe zona de asigurari si nici pe cea de fiscalitate, a transmis in spatiul public un nou comunicat de presa care pare a urmari sa creeze noi tensiuni in societate si a destabiliza un sector important al economiei romanesti, cel al asigurarilor.
Pornind de la interpretari eronate si tendentioase ale unor date publice, aceasta asociatie pare a uita ca, prin specificul, complexitatea si importanta activitatii desfasurate, asiguratorii contribuie semnificativ la dezvoltarea economiei si a societatii romanesti.
In contextul acestor acuzatii care induc in eroare opinia publica, facem urmatoarele precizari, pentru buna si corecta informare a romanilor :
- In ceea ce priveste acuzatiile halucinante cum ca ANAF nu ar fi controlat „niciodata in 30 de ani” companiile de asigurari, precizam ca asiguratorii din Romania fac obiectul controlului mai multor autoritati ale statului, inclusiv al ANAF, asa cum este si firesc. Totodata, a spune ca exista companii private care sunt „favorizate” de statul roman reprezinta o acuzatie foarte grava care ar fi trebuit justificata cu cifre si fapte, daca ele ar fi existat.
- Industria de asigurari a contribuit cu peste 2.8 miliarde lei la economia nationala numai in anul 2021, din care 1.3 miliarde lei impact direct al valorii adaugate create – fiind un pilon important pentru economia romaneasca[1]. In acelasi timp, asiguratorii din Romania continua sa fie un angajator important, atat prin cei circa 8.200 de angajati in cadrul companiilor de asigurare, cat si prin sustinerea a peste alte 17.000 de locuri de munca in diverse sectoare ale economiei nationale. De asemenea, fiecare angajat din industria de asigurari a sustinut un loc de munca suplimentar in economia statului.
- Principala cheltuiala a companiilor de asigurari RCA este, a fost si va fi cea cu plata daunelor, in vederea onorarii obligatiilor asumate fata de clienti. Totodata, prin plata unor despagubiri importante, de aproape 5 milioane euro in fiecare zi calendaristica, asiguratorii din Romania vin in sprijinul oamenilor si companiilor, ajutându-i sa treaca peste momente dificile.
- Materialul transmis presei pare a omite cu desavarsire ca, in afara de daunele materiale, asiguratorii platesc in baza politelor RCA despagubiri importante si pentru vatamarile corporale suferite, din pacate, de zeci de mii de romani in fiecare an.
- Rapoartele citate in material nu includ daunele platite de catre FGA – Fondul de Garantare a Asiguratilor, fapt trecut, din nou, cu vederea, dar care denatureaza calculele si, fireste, conduce la concluzii false.
- Este de neinteles cum se utilizeaza ca sursa principala de date un raport publicat in urma cu 3 ani, care contine informatii pentru un singur trimestru. In baza acestor date se extrapoleaza si se fac presupuneri total false privind despagubirile platite in avans si privind ponderea costurilor cu manopera in totalul reparatiilor.
- De asemenea, se omite cu desavarsire sa se spuna ca, din primele de asigurare colectate, asiguratorii nu numai ca platesc daune ci, foarte important, constituie rezerve de dauna (conform legislatiei si politicii interne de management al riscului specifice fiecarei companii), platesc taxe de functionare si contributii la Fondul de Garantare a Asiguratilor, Fondul National de Protectie, precum si cheltuieli de distributie si administrare. Constituirea de rezerve de daune este un principiu de baza al functionarii industriei de asigurari peste tot in lume, dar si o cerinta legislativa. Tocmai de aceea, a compara primele brute subscrise doar in raport cu daunele platite este lipsit de sens si denota, fie o neintelegere majora a modului in care functioneaza industria de asigurari, fie intentia constienta de a transmite informatii false si de a induce in eroare publicul. Chiar reprezentantii asociatiei care au transmis mass-media materialul citat acuzau anterior, in alte comunicate de presa, ca anumiti asiguratori, acum falimentari, nu constituie rezerve.
- Chiar daca anumiti indicatori publicati de catre ASF, precum rata combinata tehnica la nivelul pietei RCA, par a se fi imbunatatit in ultimul timp, mentionam ca acestia s-au aflat in “zona rosie” (adica au depasit 100%), timp de peste 10 ani. Din cei 25 de asiguratori reglementati de ASF, doar 6 sunt autorizati sa practice asigurari RCA. Acestora li se mai adauga inca doua companii autorizate in alte state membre, care opereaza in baza dreptului de stabilire (FOE) pe teritoriul Romaniei. Cresterea marjei de profit a companiilor de asigurari de care se vorbeste in material se refera la o crestere de la 0.5% în 2020 la 4.7%, in 2022. Acest profit este generat de toate liniile de business din domeniu, inclusiv de asigurarile de viata, nu de RCA, care a fost sursa de pierderi pentru companiile de asigurari timp de peste 10 ani. Daca activitatea pe piata RCA ar fi atat de profitabila precum se afirma in mod fals, cum oare se explica interesul relativ scazut de a opera pe piata RCA?
- Intr-o economie de piata, primele RCA trebuie sa reflecte riscul asumat de catre companiile de asigurari, beneficiile pe care le ofera in raport cu asiguratul/despagubitul, dar si istoricul daunalitatii pe aceasta forma de asigurare. Reamintim ca, in Romania, tarifele RCA sunt “inghetate” inca din luna aprilie a acestui an, dar nu si costurile cu despagubirile. In plus, taxele si contributiile achitate de catre asiguratori au crescut semnificativ in ultimii ani.
- Nu in ultimul rand, daca ne referim la solutiile pentru cei 10 milioane de asigurati si pentru familiile lor, avand in vedere si falimentele recente ale unor asiguratori care practicau preponderent asigurari RCA la prime nesustenabile, devine absolut necesara modificarea corespunzatoare a Legii 132/2017 privind RCA – in sprijinul pagubitilor si al soferilor romani – prin publicarea anuala, cu titlu informativ, de catre o autoritate competenta, a unor preturi de referinta pe piata de reparatii auto si pentru rent-a-car. Masura NU ar reprezenta o co-plata pentru pagubitii RCA, ci un pas spre normalitate.
Sursa foto: Shutterstock