Copresedintii AUR, Claudiu Târziu și George Simion, au organizat sâmbătă la Constanța un miting de protest, împotriva înstrăinării Portului Constanța.
George Simion, cel mai vocal dintre cei prezenți, a susținut că se dorește ca Portul Constanța să se vândă, „o crimă, după decizia Guvernului de a închide minele“.
„Vrem să spunem un NU hotărât vânzării României bucată cu bucată. Să tragem un semnal și să spunem celor care vor Portul Constanța, că România nu mai este de vânzare. Ne luptăm pentru independența și suveranitatea României. Este o crimă ce se întâmplă în aceste zile. Vor să ne închidă minele și capacitățile funcționale de minerit. Voi ne-ați chemat aici la acest miting de protest impresionant. Este mesajul nostru România trezește-te“, a declarat George Simion.
https://www.youtube.com/watch?v=E76WzgwYR-A&feature=emb_title
Copreședintele AUR Claudiu Târziu a punctat că România nu este lăsată în spațiul Schengen de către Olanda din cauza intereselor pe care le are și că această se va opune până când va obține Portul Constanța.
„Prietenii noștri olandezi se opun aderării noastre la spațiul Schengen sub diverse pretexte. Până mai an pretextul principal a fost că nu avem o justiție liberă cu adevărat și o justiție care să termine corupția din România. Tot prietenii noștri olandezi au furnizat consilieri în acest domeniu și cred că au putut urmări îndeaproape progresele importante care s-au făcut, poate și abuzurile care s-au făcut, le-au notat pe undeva”.
La începutul lunii februarie, premierul Florin Cîțu a anunţat că a fost aprobat un proiect de lege care abrogă legea ce interzicea vânzarea activelor companiilor de stat din România.
„Ne vom opune în Parlament acestei aberații ! Și, daca va fi nevoie, vom protesta și în stradă, alături de toți românii care se opun devalizării celor mai valoroase active ale statului. Nicio țară civilizată nu și-a vândut companiile strategice pe nimic atunci când piața este la pământ. Numai Cîțu Vânzătorul vrea să vândă România la bucată pentru profiturile prietenilor săi! (…) Nu vă jucați cu focul! Nu veți privatiza nimic legat de viața și viitorul țării!!!”, a scris Ciolacu pe Facebook.
Marian Crușoveanu, parlamentar PNL, membru al Comisiei pentru Transport și Infrastructură din cadrul Camerei Deputaților a declarat că „Portul Constanța rămâne al României”.
„Zilele trecute, a apărut o știre despre vânzarea portului, creând valuri pe plan local. Am observat că acest subiect apare periodic, din 2012 sau chiar de mai devreme, tulburând apele. Având în vedere că situația Portului Constanța este una complexă, din perspectivă juridică, atrage mereu aceste rumori și suspiciuni de vânzare. Este o temă importantă, mai ales că, pentru județul nostru, Portul Constanța reprezintă cea mai mare ”uzină”, unde mii de oameni muncesc, de aceea astfel de știri au un impact direct asupra acestora. Din discuțiile purtate zilele acestea, atât cu reprezentanții instituției, cât și cu agenți economici care își desfășoară activitatea în port, am înțeles că aceste știri care apar periodic sunt interpretative și departe de realitate.”, spune Marian Crușoveanu.
Mai mult, acesta afirmă că „din perspectivă juridico-tehnică, este imposibil ca portul Constanța să fie vândut sau privatizat”.
Ambasadorul Olandei în România, Stella Ronner-Grubačić, a acordat un interviu cotidianului ZIUA de Constanța, în contextul evenimentului Europort România, în 2018.
Ambasadorul Olandei: „Portul Rotterdam și Portul Constanța sunt competitori și că, pentru a-l consolida pe unul, ar implica o pierdere, o slăbire a celuilalt. Toți cei care împrăștie acest zvon nu înțeleg nici mentalitatea olandeză, nici, aș putea spune, mersul lucrurilor în zilele noastre. Trăim într-o lume globalizată: Constanța este poarta estică de intrare în Europa, Rotterdam este poarta vestică; în viziunea olandeză, cele două nu au decât de câștigat din cooperare. Acest tip de relație – între porți de acces – a și generat această cooperare între cele două porturi. Pentru a vă dovedi că aceasta este realitatea, aș dori să amintesc cititorilor dvs. că partea olandeză, mai exact Portul Rotterdam, este cea care a oferit ideea de parteneriat Portului Constanța. În opinia noastră, cele două porturi pot oferi soluții de transport complexe clienților lor din întreaga lume. De aceea cele două porturi au și semnat un Memorandum de Înțelegere, daca îmi amintesc bine, chiar în anul 2011.
Portul Rotterdam a investit în această relație prin studii comune de cargo, evaluând planuri de extindere a portului și invitând o serie de români să participe la primele lor cursuri de management portuar First-in-Class. Împreună, cele două porturi au studiat diverse posibilități de cooperare, pornind de la servicii de management portuar sau de deținere de acțiuni, la parteneriat public-privat. Toate formele de colaborare s-au aflat pe masă. Din păcate, niciun tip de cooperare concretă nu a rezultat din aceste eforturi. Sper că vizita mea de acum poate servi la reînnoirea contactelor.
Chestiunea Schengen nu are absolut nicio legătură cu toate aceste lucruri, este legată mai degrabă de viziunea olandeză asupra statului de drept și asupra valorilor împărtășite sau, spus la modul general, asupra a ceea ce noi credem că este necesar pentru a construi și proteja viitorul nostru comun în Europa” .
Dacian Cioloș a declarat, în anul 2016, în calitate de premier, că niciun politician din Olanda nu a condiționat intrarea României în Schengen de o eventuală punere în relație a portului Constanța cu Rotterdam.
„Mie nu mi-a cerut nimeni portul Constanța când am fost în Olanda că să intrăm în Schengen. (…) Niciun politician din Olanda cu care am discutat n-a condiționat relația dintre portul Constanța și Rotterdam de intrarea României în Schengen. (…) Pot să va asigur că, cel puțîn la nivelul meu, nu s-a pus problema asta”, a spus premierul Cioloș, răspunzând unei întrebări în timpul Dialogului cu cetățenii, organizat de Comisia Europeană, la care a fost prezent și vicepreședintele Comisiei Europene, Jyrki Katainen.