Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV | Pot rămâne în „pana prostului” autobuzele electrice din București? STB: „Se retrag de pe traseu când bateria ajunge aproape de 30%”

EXCLUSIV | Pot rămâne în „pana prostului” autobuzele electrice din București? STB: „Se retrag de pe traseu când bateria ajunge aproape de 30%”

Bucureștiul are de câteva zile, pentru prima dată, autobuze full electrice, care nu poluează. Nu puțini sunt bucureștenii care se întreabă dacă aceste vehicule, aduse recent din China, pot rămâne fără baterie, cu alte cuvinte să facă un fel de „pana prostului” electrică. Reprezentanții STB au explicat pentru Gândul care este protocolul de utilizare a autobuzelor electrice, astfel încât să nu se ajungă la situații în care aceste vehicule ar rămâne fără baterie.

Primele autobuze electrice din București circulă de sâmbăta trecută pe liniile 330 și 335. Toate cele 100 de autobuze electrice cumpărate cu fonduri europene vor fi în traseu pe 14 linii până la sfârșitul lunii februarie 2024. Vinerea trecută s-au făcut testele de autonomie pe străzile din București.

„Este pentru prima dată când STB utilizează autobuze electrice. În prezent, suntem în perioada de acomodare și, zilnic, calibrăm anumiți parametri de funcționare. Mijloacele de transport au o eficiență bună în ceea ce privește autonomia: aproximativ 200 de kilometri”, au precizat, pentru Gândul, reprezentanții Societății de Transport București (STB).

Potrivit sursei citate, autonomia autobuzelor se poate modifica în funcție de:

  • condițiile meteo;
  • sarcina autobuzului, respectiv numărul de călători;
  • condițiile de trafic.

Reprezentanții STB au precizat pentru Gândul că protocolul de utilizare a autobuzelor electrice presupune următoarele etape:

  • încărcare pe timpul nopții;
  • ieșire în traseu schimb 1;
  • retragere din traseu atunci când nivelul bateriei se apropie de 30%.

„Până în prezent, autobuzele care circulă deja pe linia 330 au efectuat un ciclu complet de traseu, pentru fiecare schimb. Încărcarea autobuzelor se face pe o durată cuprinsă între 2 și 6 ore. Un traseu, cum este linia 330, are 35 de km, tur-retur, iar un schimb face cam 5 ture în 8 ore”, precizează reprezentanții STB.

STB: Pentru autobuzele electrice avem autobuze de rezervă, pe combustibil

Potrivit sursei citate, pentru autobuzele electrice ieșite în traseu există prevăzute autobuze de rezervă, clasice, care au sistem de alimentare pe combustibil.

„Nu au fost înregistrate incidente majore de funcționare în traseu, de când funcționează aceste autobuze pe linia 330. De asemenea, sunt asigurate permanent servicii de asistență din partea producătorului”, mai precizează reprezentanții STB.

În prezent, alimentarea noilor autobuzelor electrice se face la Uzina de Reparații Atelierele Centrale (URAC), însă, spun oficialii STB, „urmează și alte puncte de încărcare, pe care le anunțăm ulterior”.

Autobuzele vor circula pe următoarele linii:

  • Linia 137 – 8 autobuze
  • Linia 138 – 5 autobuze
  • Linia 173 – 4 autobuze
  • Linia 336 – 8 autobuze
  • Linia 201 – 5 autobuze
  • Linia 330 – 6 autobuze
  • Linia 335 – 14 autobuze
  • Linia 300 – 5 autobuze
  • Linia 311 – 6 autobuze
  • Linia 312 – 6 autobuze
  • Linia 313 – 7 autobuze
  • Linia 368 – 8 autobuze
  • Linia 381 – 10 autobuze
  • Linia 385 – 8 autobuze

Celelalte stații de încărcare urmează să fie montate în autobazele care vor deservi liniile de mai sus. Distribuția autobuzelor, pe autobaze, este următoare:

  • 30 de autobuze la Autobaza Bujoreni
  • 15 autobuze la Bucureștii noi
  • 55 de autobuze la Autobaza Berceni

Noile autobuze costă peste 300 de milioane de lei

Autobuze electrice au fost asamblate în China, de către turcii de la BMC, care au câștigat licitația organizată de Primăria Capitalei.  Autobuzele au fost aduse în România cu vaporul.

În iulie 2022, primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, anunţa finalizarea etapei de depunere a ofertelor în cadrul procedurii de achiziţie a 100 de autobuze electrice şi a infrastructurii de încărcare necesară acestora.

Nicușor Dan preciza în iulie 2022 că au fost depuse şase oferte din partea acestor firme: BMC Truck&Bus; Solaris Bus&Coach; Karsan Otomotiv Sanayi ve Ticaret; Mercedes-Benz Trucks&Buses Romania SRL; New Kopel Car Import; asocierea dintre Otokar Europe Filiala Bucureşti şi Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi AS.

Câștigătorul, BMC, a fost anunțat în iunie 2023.

Valoarea totală estimată pentru achiziționarea celor 100 de autobuze electrice este de 304.670.300 lei fără TVA, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020.

Ce facilități au noile autobuze electrice din China:

  • Autobuzele au 12 metri lungime
  • autonomie de minimum 200 de kilometri între două încărcări succesive
  • tracțiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare e Energiei Electrice (SRSEE)
  • baterii de acumulatori
  • podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului
  • trei uși duble
  • aer condiționat.

Nicușor Dan: „Autobuzele electrice sunt normale pentru anul 2023” 

Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a făcut recent precizări despre noile autobuze electrice.

„Sunt autobuze care au toate dotările, care sunt normale pentru anul în care suntem. Au aer condiţionat, au posibilitatea de a plăti direct cu cardul, au USB pentru telefoane mobile, tot ce trebuie pentru un autobuz din 2023. Şi autonomia de aproximativ 300 de kilometri, garanţie opt ani sau 480 de mii de kilometri”, a primarul Capitalei, săptămâna trecută, într-o conferință de presă.

De asemenea, viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu, a anunţat că anul viitor vor veni şi primele troleibuze moderne.

„Avem autobuzele electrice livrate şi deja intră în traseu, aşa cum a spus şi domnul primar. O premieră pentru municipiul Bucureşti, alături de cele 100 de tramvaie noi. Şi de la 1 ianuarie vom primi primele troleibuze noi, moderne.

Vom avea la anul 300 de autovehicule şi vehicule care vor intra în circulaţie şi vor înnoi parcul auto de la nivelul municipiului Bucureşti. Am promis un transport modern la începutul acestui mandat şi sper că ne-am ţinut de promisiune. Lucrăm la benzi unice pentru transportul în comun, lucrăm la metode de a fluidiza traficul, sperăm ca bucureştenii să folosească aceste autobuze şi să se bucure de ele pentru că urmează şi altele să vină perioada următoare”, a declarat Stelian Bujduveanu.

Absolvent al Universității București, Nicolae Oprea și-a început cariera de jurnalist în anul 2004 și a semnat de-a lungul acestor ani în publicații precum Ziarul Libertatea (6 ani), Averea, Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și