Prima pagină » Actualitate » POVESTEA primului copil care a trecut toate nivelurile de SOROBAN. Cum l-a ajutat pe Filip aritmetica mentală japoneză în recuperarea creierului

POVESTEA primului copil care a trecut toate nivelurile de SOROBAN. Cum l-a ajutat pe Filip aritmetica mentală japoneză în recuperarea creierului

Filip, primul copil din România care a terminat toate nivelurile posibile de Soroban, calculele de aritmetică mentală japoneză, are acum 18 ani și multă pasiune pentru cifre, matematică și calculele complicate, care nu prea mai au secrete pentru tânărul expert. Are viteză, se încadrează în timp, fără greșeli și ajunge să facă în câteva secunde calcule cu milioane și miliarde. Povestea lui Filip este una despre dedicare, învățare continuă, perseverență, dar și despre puterea exemplului, oricâte dificultăți ar fi întâlnit de-a lungul parcursului său personal și educațional.

Nomin Damdin a fondat primul Centru de Educație Japoneză din România, oferind copiilor o nouă metodă educațională, recunoscută la nivel mondial pentru efectele benefice în dezvoltarea creierului: metoda de Soroban și aritmetica mentală japoneză.

„Visul meu este să ajut alți copii să descopere pasiunea pentru matematică și Soroban”

Filip a mărturisit că drumul matematicii și al aritmeticii mentale i-a deschis noi perspective asupra modului în care funcționează și se clădește lumea din jurul său. Recunoaște însă, ca un mesaj pentru cei din generația lui și nu numai, că nimic nu se dobândește fără muncă.

„Sorobanul mă ajută să îmi îmbunătățesc capacitatea de a procesa rapid informațiile și de a lua decizii logice într-un timp scurt. Este mai mult decât o tehnică de calcul, este un mod de a-mi exersa mintea. Sorobanul m-a ajutat să înțeleg că mintea mea poate face mult mai mult decât cred.

Prin antrenament constant, am ajuns să fac calcule aproape automat. Visul meu este să ajut alți copii să descopere pasiunea pentru matematică și Soroban. Cred că mulți copii se sperie de calcule, dar dacă ar învăța tehnici cum e Sorobanul, ar descoperi cât de fascinantă și utilă poate fi matematica.

În timpul liber, îmi place să joc jocuri video, mai ales cele care îmi pun mintea la încercare. Ele îmi dau ocazia să mă relaxez, dar în același timp să îmi antrenez şi gândirea strategică. Cred că este foarte important ca tinerii să înțelegă că nimic nu se obține fără efort. Dacă ei vor să obţină succesul în orice domeniu, trebuie să investească timp și energie. Munca este cheia către performanță”, a spus, pentru Gândul, tânărul care face istorie în aritmetica mentală japoneză.

„După grădiniță, toate informațiile pe care Filip le avea s-au șters în proporție de 90%” 

Filip, care acum este elev la Colegiul Economic „Costin C. Kirițescu” din București, a fost diagnosticat, la șase ani și jumătate, cu deficit de atenție și hiperactivitate. Sub îndrumarea psihoterapeuților și a tatălui său, care i-a fost mereu alături, Filip și-a început drumul la Soroban, lucru care l-a ajutat enorm în procesul de recuperare a conexiunilor neuronale.

„La șase ani și jumătate, Filip a fost diagnosticat cu deficit de atenție și hiperactivitate. Atunci a început recuperarea lui cu psihoterapia ABA. Era prin clasa a treia când am văzut pe Youtube un elev de-al doamnei Nomin, la o emisiune de talente. I-am arătat lui Filip clipul cu acel copil care făcea niște calcule fabuloase și l-am întrebat dacă i-ar plăcea și lui să meargă la așa ceva. S-a uitat, a vizionat de mai multe ori videoclipul și a fost încântat.

După aceea, când a venit psihoterapeutul ABA, i-am arătat și dânsei clipul, a analizat situația, după care a concluzionat că pentru el este bun ca și terapie, pentru că folosești ambele emisfere. Erau niște programe în care recream natura lui Filip, pentru că, după grădiniță, toate informațiile pe care el le-a avut, s-au șters în proporție de 90%. 

N-a mai știut că la creion se zice creion și toate celelalte lucruri. Am început un program de recuperare. L-am scos de la școală și până la șapte ani l-am recuperat și s-a recreat natura din nou. Și atunci, Sorobanul a venit ca o terapie foarte bună pentru el, să-l ajute să facă din nou conexiuni neuronale între ambele emisfere. L-am dus la o lecție demonstrativă, i-a plăcut mult și a zis că vrea să rămână” , a povestit, pentru Gândul, tatăl lui Filip.

„I-am făcut din Soroban, din aritmetica mentală japoneză, materie de bază la școală”

Pentru Filip, metoda Soroban și calculul mental japonez au fost terapie curată în procesul de recuperare al copilului care avea să ajungă un tânăr expert în calcule matematice japoneze.

Tatăl lui Filip povestește că fiul său a fost extrem de pasionat la Soroban. După multe ore de lucru, câte trei-patru pe zi, Filip a ajuns la o performanță atât de mare, încât a dat două examene duble, ajungând expert în aritmetică mentală japoneză.

Așa a ajuns, nu doar să se recupereze din ce în ce mai bine, ci și să jongleze cu calcule de miliarde, cu aproximări, extrem de complicate.

Filip a mers, alături de tatăl său, în Dubai, unde a concurat cu profesori, aflați ca și el la nivelul expert, a cunoscut alți tineri și a socializat. Într-un cuvânt, a fost o săptămână senzațională.

„Așa a început drumul lui la Soroban. I-a plăcut atât de mult încât i-am făcut din Soroban, din aritmetica mentală japoneză, materie de bază la școală. Ne-am gândit să fie și o terapie pentru el, pentru că avea nevoie să facă o conexiune neuronale între ambele emisfere. Aveam doar un an la dispoziție ca să-l ducem la o școală normală, nu într-o școală specială, pentru că nu se încadra la o școală cu nevoi speciale, putea fi recuperat.

Și atunci am zis să mergem pe toate fronturile. Lucram pe zi câte gtrei-patru ore. A ajuns la o performanță atât de mare încât Filip a dat două examene duble, până a ajuns să fie primul copil din România care a luat toate nivelurile posibile de Soroban, unul cu miliarde cu aproximări. A muncit foarte mult pentru că i-a plăcut, nu l-a obligat nimeni, a fost plăcerea lui. În martie, a făcut 18 ani, este în clasa a XI-a, la Colegiul Kirițescu din București, a intrat la contabilitate.

În vară, am fost cu el în Dubai la concursul de artimetică mentală japoneză, olimpiada mondială de aritmetică mentală japoneză și acolo a luat locul doi mondial la nivelul expert. Am discutat cu psihoterapeutul și ne-a recomandat să facem un efort financiar ca să-l ducem să vadă, să se bucure în primul rând de rezultatele lui, să intre în contact și cu alți copii din alte țări, să se obișnuiască cu aceste teste, cu aceste olimpiade mondiale. A fost o excursie de senzație de o săptămână”, a povestit tatăl lui Filip.

„Am găsit un colectiv extraordinar la Colegiul Kirițescu și a fost integrat foarte bine”

Drumul lui Filip nu a fost unul ușor. Sprijinul familiei, dar și dârzenia cu care a învățat, dorind să se autodepășească pe toate planurile, au fost exemplare.

Momentan, nu mai poate participa la concursurile de Soroban, deoarece nu se mai încadrează în limita de vârstă, însă Nomin Damdin, fondatoarea primului Centru de Educație Japoneză din România, îl ia cu ea, atunci când este posibil, pentru a-l integra și pentru a-i face cunoscute rezultatele remarcabile.

„El se duce cam tot spre cifre, ar vrea să se facă și asistent medical, dar nu știe încă sigur. Până la vârsta asta, de 18 ani, a citit 70 de cărți, 2.500 de povești, toate au făcut parte din terapie. Am stat lângă el, iar el le-a citit cu voce tare, pentru că era important să-și dezvolte vocabularul, să gândească, să aibă o perspectivă, să se dezvolte foarte mult prin citit.

La fiecare carte, poveste pe care o citea, îl premiam. I-am făcut diplome, l-am încurajat, l-am stimulat. Acum este într-o perioadă intermediară, de acomodare la „Colegiul Kirițescu.” Colegiul este excelent, colegii, profesorii, doamna dirigintă, la fel, dar dacă el este cu deficitul de atenție, are puține dificultăți de adaptare. Dar nu se vede, este un copil normal acum. Am găsit un colectiv extraordinar și a fost integrat foarte bine, nu am avut niciun fel de probleme.

În Dubai, doamna Nomin l-a înscris și el a concurat cu profesorii, la nivelul expert, n-a mai concurat cu copiii, pentru că nu sunt copii de vârsta sa, au maximum 14 ani. Sunt calcule foarte grele, cu nivel complicat, cu formule de calcul de miliarde. Are viteză, se încadrează în timp, fără greșeli. Toți copiii care fac aceste calcule sunt extraordinari cu toții”, a adăugat tatăl lui Filip.

„Este muncă foarte multă, dar lui i-a plăcut cu adevărat și totul a decurs de la sine”

După terminarea facultății, Filip își dorește să devină profesor și vrea să predea Soroban altor copii care intră, ca și el, în această poveste uimitoare a calculelor mentale japoneze.

„Doamna Nomin i-a spus că îl așteaptă să termine liceul, să facă o facultate, a recomandat una de psihologie, ca să-l poată primi, deoarece, fiind o școală privată, părinții trebuie să aibă încredere în el. Este muncă foarte multă, dar lui i-a plăcut cu adevărat și totul a decurs de la sine. Chiar dacă noi am lucrat extrem de mult, a fost plăcerea lui”, a conchis tatăl lui Filip.


CITEȘTE ȘI:

Locul neștiut din România unde se trăiește ca în ”ZONELE ALBASTRE” din Japonia, Grecia și Italia. Secretele satului cu cei mai longevivi oameni

De ce ÎMBĂTRÂNIM și cum să nu o mai facem? Provocarea „Tinerețe vs. Bătrânețe”, concurs lansat de Fundația Dan Voiculescu

POVESTEA Xeniei, fetița minune care la cinci ani face performanță pe acorduri de vioară. „Orice copil pe lumea asta are un har al lui”

Invenție REVOLUȚIONARĂ. Povestea tinerilor care transformă Pet-uri în plastic pentru imprimante 3D. „Totul pornește de la o sticlă”

POVESTEA micului pictor care a impresionat New York-ul, cu lucrarea care ilustrează Mănăstirea Radu-Vodă. „Dumnezeu lucrează prin oameni”

Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, precum Jurnalul național, Evenimentul ... vezi toate articolele