Președintele ANPC: „Blue Air de mult lua în calcul ieşirea de pe piaţă. Ei trebuie să dea banii înapoi consumatorilor, însă trag de timp”

Publicat: 18 07. 2022, 18:37
Actualizat: 18 07. 2022, 18:38
Sursa foto-ARHIVĂ: Mediafax Foto

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, a afirmat, luni, în cadrul unei conferințe de presă, că Blue Air se pregăteşte să iasă din piaţă şi amână primirea procesului verbal. ANPC a amendat, săptămâna trecută, compania aeriană cu suma de două milioane de euro pentru zeci de mii de zboruri anulate, obligând-o să returneze banii clienţilor în maximum zece zile.

„Blue Air de mult lua în calcul ieşirea de pe piaţă. Conform deciziei ANPC, ei trebuie să dea banii înapoi consumatorilor şi să le plătească despăgubiri în termen de 10 zile de la primirea procesului verbal, însă trag de timp. Nu au venit să îl ridice, aşa cum era normal. Noi am trimis procesul verbal prin poştă, cu confirmare de primire, iar acum aşteptăm să se întoarcă refuzul de primire”, a declarat Horia Constantinescu.

Șeful ANPC a precizat că „următorul pas este să afişăm pe geam decizia de amendă. În mod normal, dacă ştii că eşti nevinovat, vii să ridici procesul verbal şi îl conteşti în instanţă, dar dacă nici măcar nu vii să-l ridici, aceasta arată că vrei să tragi de timp. Că poate între timp mai anunţi nişte curse pe care le anulezi în ultimul moment”.

De asemenea, Horia Constantinescu a afirmat că şansele ca oamenii să-şi primească banii înapoi, în condițiile în care compania nu şi-a plătit nici măcar propriii angajaţi, sunt destul de mici. „Am primit mailuri de la angajaţi ai Blue Air care ne spun că nu şi-au mai primit banii de trei luni şi ne spun – de unde să dea banii clienţilor dacă nici nouă nu ne dau?”, a susţinut preşedintele ANPC.

Acesta a menționat că tot ce conţine procesul verbal a fost discutat deja cu un reprezentant al companiei, la sediul ANPC: „Între întocmirea procesului verbal şi stabilirea sancţiunii am avut o întâlnire cu un reprezentant al Blue Air, domnul Năstase, împreună cu comisarii ANPC care au întocmit documentul de control. Ne scotea puţin la tablă şi ne spunea că ar fi greşit să fie sancţionat Blue Air pentru că situaţia financiară este discutabilă”.

Președintele ANPC a specificat că „am discutat punctual situaţia la noi la birou, inclusiv ce s-a întâmplat cu banii consumatorilor. Au fost 73.000 de consumatori vătămaţi, consumatori vulnerabili, cărora nu li s-au rambursat banii, nici măcar portofelul electronic nu era funcţional. El a admis că acesta este numărul consumatorilor vătămaţi”.

Mai mult, Horia Constantinescu a relatat că a propus inclusiv o variantă prin care sumele să fie transformate în acţiuni Blue Air, lucru neacceptat de către reprezentantul companiei. „Aceasta ar fi fost doar o măsură dintr-un ansamblu mai mare de măsuri pentru rambursarea banilor. Dânsul pretindea că va rambursa 15.000 de euro pe zi, ceea ce ar fi însemnat că ar fi dat oamenilor banii înapoi în termen de 700 de zile. A propus o majorare la 20.000 de euro pe zi, care însemna 500 şi ceva de zile, lucru care, în opinia noastră, nu era o rezolvare pentru cei care îşi aşteaptă banii de un an şi jumătate”, a adăugat el.

Responsabilul autorităţii a subliniat că nu a existat vreodată o discuţie privind o sumă pe care compania să o dea comisarilor ANPC, aşa cum se precizează într-un comunicat Blue Air, afirmaţii pe care Horia Constantinescu le consideră calomnioase.

„Reprezentantul Blue Air ne-a spus că compania este în derivă şi el şi-a pus gaj la bancă toate proprietăţile, iar atunci unul dintre colegii noştri i-a spus că poate renunţa la ceasul scump de la mână, aceasta a fost discuţia despre ceasuri. Acest domn se află în spatele mai multor societăţi comerciale satelitare, care aprovizionează cu alimente şi băutură Blue Air. Niciunul dintre cei prezenţi la acea întâlnire nu au adus în discuţie rotunjirea veniturilor comisarilor, s-au discutat doar soluţii corecte”, a mai spus Constantinescu.

Șeful ANPC susține că Blue Air continuă să pună pe piaţă curse pe care ulterior le anulează, deşi cele două părţi s-au înțeles asupra faptului că vor exista doar curse pe care le pot efectua.

„În continuare suntem inundaţi de sesizări din partea oamenilor care sunt în poarta avionului, cu copii, cu bagaje. Ţineţi cont şi de faptul că doar 5% din cei afectaţi fac sesizări, restul nu. Am luat în calcul că, dacă nu vom lua aceste măsuri ferme, ne-am fi putut confrunta cu ieşirea din piaţă până la finalul anului a Blue Air. Eram siguri că vor găsi orice scuză pentru a gestiona o situaţie dificilă. Au primit de la stat un ajutor de 67 de milioane de euro în timpul pandemiei, nu este treaba noastră ce au făcut cu aceşti bani, există instituţii ale statului care să verifice acest lucru”, a adăugat Horia Constantinescu.

Săptămâna trecută, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a anunţat că a amendat Blue Air cu suma de 2 milioane de euro, cea mai mare din istoria ANPC, pentru anularea a peste 11.000 de zboruri în perioada 30 aprilie 2021 – 30 aprilie 2022, „pentru care s-au efectuat plăţi în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”.

Potrivit digi24.ro, ANPC obligă compania să returneze clienţilor banii pentru toate zborurile anulate, în maximum zece zile.