O situație ciudată s-a întâmplat odată cu modificarea normelor RCA care a permis asiguratorilor să adauge noi criterii de calcul și anume în funcție de zonă. Astfel acum șoferii din orașele mari sunt nevoiți să achite polițe de asigurare pentru autovehicule mai mari decât achită cei care stau în orașe mai mici sau în zonele rurale.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a modificat normele după care se calculează prețul polițelor RCA, astfel asigurătorii au primit libertatea de a modifica tarifele fără o notificare prealabilă de 60 de zile a ASF-ului, așa cum era în vechea reglementare.
Așa au apărut noi criterii de calcul al poliței, iar prețul RCA a fost clar influențat și chiar în unele cazuri acesta a explodat.
Practic s-a ajuns la o situație de neînțeles pentru șoferi. Acum s-a ajuns la situația în care doi șoferi cu aceeași vârstă, cu același tip de mașină, în același oraș și cu același istoric de accidente, cu polițe de asigurare la același asigurator să plătească pentru RCA sume complet diferite. Cei din orașele mari sunt nevoiți să plătească sume exorbitante în comparație cu cei din orașele considerate mai mici sau față de cei care locuiesc în mediul rural, spun surse pentru Adevărul.
„Nu am văzut niciun preț al RCA să scadă în urma introducerii acestor criterii. Deci, aceste criterii reprezintă doar pretexte pentru creșterea prețului RCA, ceea ce reprezintă o veste proastă pentru consumatori. În urma acestor modificări legislative, piața RCA din România, care are peste 8 milioane de clienți captivi, este în etapă finală de transformare în piața liberalizată după modelul liberalizării pieței energiei electrice și a gazelor naturale. România începe să plătească un preț la RCA similar celui aplicat în Germania, dar având salarii românești”, spun sursele apropiate pieței de asigurări pentru Adevărul.
Introducerea criteriului zonal în calculul tarifelor RCA a venit cu modificări radicale de tarife. Așadar, dacă un șofer de 49 de ani care conduce o mașină cu cilindree de 1,4 litri în orașul Gherla, din județul Cluj, ar plăti aproximativ 802 lei pentru o poliță RCA, un șofer cu aceleași referințe, dar care conduce în orașul Cluj, plătește în jur de 1.300 de lei.
Un alt exemplu revoltător este cu un șofer cu vârsta între 30 și 35 de ani, care conduce în Odorheiu Secuiesc, va plăti aproape la jumătate față de un șofer cu aceeași vârstă din Constanța, ambii conducând un automobil cu capacitatea cilindrică între 1,8 și 2 litri. Mai exact, șoferul din Constanța ar da peste 3.000 de lei pe o poliță RCA, în timp ce șoferul din Odorheiu Secuiesc plătește în jur de 1.450 de lei.
Asigurătorii susțin că șoferii din orașele mari plătesc mai mult pentru RCA din cauza numărului mai mare al accidentelor și valoarea mai mare a reparațiilor care se înregistrează în aceste localități.
Astfel, 15% din încasările asigurătorilor RCA sunt din zona București, dar aceiași șoferi cu domiciliul în Capitală generează 40% din totalul daunelor RCA.
Mai mult, asigurătorii motivează că au probleme cu service-urile din Capitală auto care folosesc tarife de 450-480 lei/ora de manoperă când media în piață este de 250 de lei.