Loviturile sub centură, aplicate anumitor contracandidați incomozi, nu lipsesc nici din această campanie electorală care se apropie. De numele independentului Mircea Geoană se leagă tot mai multe site-uri fantomă, fiind considerat „sursa” principală care le-a creat din umbră, după cum relatează ziariștii de la Digi24. Aceștia au făcut o analiză a mai multor pagini web și de Facebook care conțin elemente similare ce duc într-o singură direcție. Cei vizați sunt candidații la prezidențiale din partea PNL și USR, Nicolae Ciucă și Elena Lasconi.
La jumătatea acestui an, la o lună după încheierea campaniei electorale la locale, și-a făcut apariția în mediul online un site cu un nume care ironizează titlul cărții semnate de Nicolae Ciucă: „unpostasinslujbatarii.ro”. De asemenea, o pagină web asemănătoare este și cel dedicat Elenei Lasconi, „elenaCEAUSRescu.ro”. Ziariștii de la Digi24 au descoperit că, în spatele primului site se află un grup de companii reunite sub numele de Sociallite, iar domeniul are ca adresă de mail „[email protected]”. În trecut, numele acesta figura ca sponsor al postărilor din social media ale candidatului Mircea Geoană.
Nu am apelat și nu voi apela niciodată, nici eu, nici echipa mea, la astfel de practici larg răspândite din păcate. Eu, însumi, am fost ținta unor astfel de campanii negative, plătite din banii publici, pe care partidele politice îi primesc sub formă de subvenții, a declarat Mircea Geoană celor de la Digi24.ro.
„Un postaș în slujba țării” are și o pagină de Facebook asociată, iar postările sunt sponsorizate cu mii de lei, fiecare. În trecut, de numele Sociallite Meta se leagă și alte campanii sponsorizate de această companie-mamă. Este vorba despre „Proiectul România 2030” și „Fundația Renașterea”, unde președintă este Mihaela Geoană. Sociallite Media Sollution a plătit pentru 42 de reclame de pe pagina de Facebook „ Proiectul România 2030” între anii 2022 și 2023. Printre acestea se regăsesc și postări în care e promovat Mircea Geoană. Valoarea totală este estimată la 16.400 de lei.
Eu și echipa mea de campanie suntem categoric împotriva unor practici de diseminare în spațiul public a unor informații false, menite a-i discredita pe competitorii mei electorali (…) Dacă voi ajunge președintele României îmi voi face o prioritate din lupta împotriva dezinformării din mediul online”, a mai adăugat candidatul independent Mircea Geoană.
Analiza celor de la Digi24 a mai scos la iveală un alt site similar, însă, de data aceasta, este dedicat Elenei Lasconi. „Elena Usrescu”-elenausrescu.info este găzduit de aceeași companie americană, se ocupă și de paginile menționate mai sus și este înregistrat tot pe persoană fizică, iar datele de identificare cad sub incidența GDPR. Articolele postate aici sunt atacuri la adresa candidatei USR la prezidențiale, exact ca și în cazul lui Nicolae Ciucă. De acestea, sunt legate și alte pagini de Facebook(„București 24/7”, „Brăila 24/7”, „Timișoara 24/7” sau „Hunedoara 24/7”). Toate paginile au aceleași postări, printre care se află și clipul în care Mircea Geoană își anunță candidatura la președinția României. Toate acestea mai sunt unite și de faptul că au reînceput să funcționeze în luna iulie a acestui an.
CITEȘTE ȘI: