Prima pagină » Actualitate » EXCLUSIV. Primarul Nicușor Dan, luat la întrebări de dezvoltatorii imobiliari! URBANIS, scrisoare deschisă fără precedent: „Efectele pot fi extrem de dramatice!”

EXCLUSIV. Primarul Nicușor Dan, luat la întrebări de dezvoltatorii imobiliari! URBANIS, scrisoare deschisă fără precedent: „Efectele pot fi extrem de dramatice!”

EXCLUSIV. Primarul Nicușor Dan, luat la întrebări de dezvoltatorii imobiliari! URBANIS, scrisoare deschisă fără precedent: „Efectele pot fi extrem de dramatice!”

Asociația Dezvoltatorilor Imobiliari din România – URBANIS transmite o scrisoare deschisă către Consiliul General al Municipiului București și către Primarul General al Capitalei, precizându-și poziția în legătură cu eventuala suspendare a Planurilor Urbanistice Zonale.

În această scrisoare deschis – despre care Bogdan Cosmin Ivan, secretar general al asociației, a vorbit la GÂNDUL LIVE, – sunt dezbătute mai multe aspecte, atât de natură juridică, cât și de natură socială, legat de posibilă suspendare a PUZ-urilor sectoriale de către Nicușor Dan.

GÂNDUL.RO, prezintă, ÎN EXCLUSIVITATE, extrase din această scrisoare, cu atât mai importantă în contextul în care un val de reacții adverse a apărut după ce intenția lui Nicușor Dan de a propune suspendarea PUZ-urilor a fost făcută publică. Vineri – 26 februarie – va avea loc ședința CGMB în care va fi votată sau nu propunerea lui Nicușor Dan.

Aspecte de natură juridic-administrativă

  • Din textul propunerii supuse aprobarii rezulta ca suspendarea s-ar aplica atat certificatelor de urbanism si autorizatiilor de construire/desfiintare emise cat si celor aflate in curs de emitere, ori acest lucru contravine art. 15 alin. 2 din Constituţia României care stabileste ca: Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai

Prin urmare nu s-ar putea aplica pentru trecut, ci doar pentru viitor si doar pentru cererile depuse dupa intrarea in vigoare, insa cu respectarea prevederilor legale in materie administrativa

  • Conform dispozițiilor art. 75 lit. c) din OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, Administrația publică locală are obligația de a se organiza și funcționa respectând principiile specifice impuse de lege, printre care și principiul consultării cetățenilor în soluționarea unor probleme de interes local

Aceasta situatie este de interes local deosebit si nu a fost organizata, din informatiile noastre, nicio consultare cu partile implicate prin aceasta intelegand cetatenii celor 5 sectoare si reprezentanti ai organizatiilor din domeniu, asa cum este asociatia noastra sau alte asociatii din domeniul constructiilor si din alte domenii care vor fi afectate de catre aceasta suspendare;

  • Conform art 66 din Legea nr. 24/2000 se poate dispune doar suspendarea aplicarii si doar in cazuri speciale. Prin urmare nu se poate dispune suspendarea Hotararilor de aprobare a PUZ- urilor acest lucru putand sa fie realizat doar de catre o instanta de judecata, fiind clar o confuzie intre suspendarea aplicarii si suspendarea hotararilor de aprobare. Pe de alta parte art. 66 din Legea 24/2000 impune existenta unor cazuri speciale;

Nu a fost aratata/demonstrata existenta unui caz special de imposibilitate a aplicarii, situatia spatiilor verzi fiind o situatie cunoscuta la nivelul Capitalei de foarte mult timp, care nu justifica urgenta;

  • Suspendarea efectelor PUZ-ului contravine prevederilor Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul care precizeaza ca potrivit art. 56 din actul normativ amintit mai sus, valabilitatea prevederilor documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism se extinde de drept pentru acele investiții care au început în timpul perioadei de valabilitate, până la finalizarea acestora, în următoarele situații: a) dacă în timpul perioadei de valabilitate a fost începută, în condițiile legii, procedura de autorizare a executării lucrărilor de construire/desființare.
  • Autoritățile publice din România au obligația să respecte principiile consacrate la nivelul Uniunii Europene, respectiv principiul protecției încrederii legitime și principiul securității juridice sau al stabilității raporturilor juridice. Practica instanțelor europene arată fără dubiu că măsuri abuzive ale autorităților care generează insecuritate și lezează încrederea legitimă nu sunt compatibile cu dreptul Uniunii Cu titlu de exemplu, amintim Hotărârea din 14 Septembrie 2006, Elmeka NE/Ipourgos Ikonomikon, C-181/04 si C-183/04, prin care CJUE a subliniat importanța principiului protecției încrederii legitime, statuând următoarele: „În ceea ce privește principiul protecției încrederii legitime a beneficiarului conduitei favorabile, este adecvat că, mai întâi, să se determine dacă conduita autorităților administrative a dat naștere unei așteptări rezonabile în mintea unui agent economic prudent în mod rezonabil. Dacă a dat, atunci trebuie să se stabilească natura legitimă a acestei așteptări. Încrederea particularului poate fi apreciată drept legitimă ori de câte ori acesta a intrat cu bună credință în raporturi de drept administrativ cu autoritatea, primind drepturi și asumându-și obligații în cunoștință de cauză și în considerarea exercitării/executării lor, în scopul dezvoltării unei afaceri, al creșterii competitivității

”Incalcarea autoritatii judecatoresti si a Legii 554/2004 privind contenciosul administrativ”

Conform art. 1 alin 6 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004: Autoritatea publică emitentă a unui act administrativ unilateral nelegal poate să solicite instanței anularea acestuia, în situația în care actul nu mai poate fi revocat întrucât a intrat în circuitul civil și a produs efecte juridice. În cazul admiterii acțiunii, instanța se pronunță, dacă a fost sesizată prin cererea de chemare în judecată, și asupra validității actelor juridice încheiate în baza actului administrativ nelegal, precum și asupra efectelor juridice produse de acestea. Acțiunea poate fi introdusă în termen de un an de la data emiterii actului.

Este absolut evident ca PUZ-urile locale din sectoarele 2-6 si-au produs efectele juridice pentru ca au fost initiate sute/chiar mii de investiții care au început în timpul perioadei de valabilitate a PUZ-urilor, ori in acest caz Autoritatea publică emitentă (Primaria Capitalei) poate să solicite doar instanței de judecata anularea acestora, în situația în care actul nu mai poate fi revocat întrucât a intrat în circuitul civil și a produs efecte juridice;

Asa cum rezulta chiar din motivarea sau propunerea de motive rezulta ca la baza acestui demers stau inclusiv sesizarile celor 2 asociatii Uniunea Salvati Romania si Eco-Civica, insa acestea au si calitatea de reclamanti in dosarele mentionate chiar in propunerea de motive.

Prin urmare apare o aparenta de incalcare a puterii judecatoresti, care nu s-a pronuntat definitiv in spetele avute in vedere, iar interventia in favoarea acestor asociatii pe parcursul judecatii apare drept o ingerinta in judecarea unor dosare aflate pe rolul instantelor de judecata, drept o incalcare a autoritatii judecatoresti.

De altfel, suspendarea unei Hotarari a Consiliului Local este tot de competenta instantelor judecatoresti, iar un astfel de demers se poate realiza doar in fata instantelor de judecata.

Aspecte de natură social-economică

Se estimeaza faptul ca piaţa de construcţii din România a depăşit pragul de 90 de miliarde de lei în 2020, din care, Bucureşti se află pe primul loc în topul judeţelor în funcţie de cifra de afaceri a business-urilor din construcţii care au sediul aici, însumând 26 miliarde de lei, aproape 31% din totalul la nivel naţional.

Pentru anul 2019 analiștii estimează existenta a peste 76,4 mii companii, iar, în 2020, creșterea fiind însă temperată de epidemia de Coronavirus, numărul acestora va ajunge la aproximativ 77.000 companii.

De asemenea, numarul de angajati in domeniul constructiilor era de peste 350.000 la nivel national.

”Plecand de la aceste cifre, rezulta ca piata constructiilor din Capitala are un procent de aproximativ 30% din totalul pietei constructiilor la nivel national, acelasi lucru aplicandu-se si in privinta numarului de companii si a numarului de angajati de la nivel, rezultand nu numar de peste 100.000 angajati si 25.000 de companii in domeniul constructiilor si dezvoltarii imobiliare”, subliniază reprezentanții URBANIS.

”Suspendarea PUZ-urilor locale pentru o perioada de 2 ani va avea un impact direct asupra acestor companii si implicit asupra angajatilor care nu vor mai putea lucra din cauza lipsei unor noi proiecte de construire atat in domeniul public cat si in domeniul privat.

Anul 2020 a fost un an dificil pentru intreaga economie, insa cu toate acestea industria dezvoltarii imobiliare si a constructiilor si-a pastrat un ritm accelerat, avand cea mai buna dinamica din randul tarilor UE.  Din punctul nostru de vedere, acest domeniu este si ramane fundamental pentru dezvoltarea Capitalei si a economiei nationale si afectarea lui poate avea efecte extrem de dramatice”

Asociația Dezvoltatorilor Imobiliari din România – URBANIS

Întrebări adresate de Asociația Dezvoltatorilor Imobiliari din România – URBANIS

Rugam atat Consiliul General al Municipiului Bucuresti cat si pe Dl Primarul Capitalei Dl. Dan Nicusor sa raspunda urmatorelor intrebari, care nu-au fost adresate si de catre cumparatori, dezvoltatori imobiliari, firme din domeniul constructiilor, investitori:

  • Ce se va intampla cu certificatele de urbanism si autorizatiile de construire deja emise de catre autoritatile locale: Primaria Capitalei si primariile de sector? Ce semnifica termenul in curs de emitere, avand in vedere ca o cerere pentru emiterea unui document urbanistic isi produse efectele de la momentul depunerii sale?
  • Se vor mai putea realiza lucrarile avute in vedere prin aceste documente urbanistice deja emise si ce semnifica termenul ,,intoarcerea la prevederile documentatiilor de urbanism anterioare”, avand in vedere ca prevederile urbanistice anterioare au fost abrogate prin noile prevederi urbanistice aprobate prin PUZ-urile de sector, prin urmare la care prevederi de urbanism trebuie sa se raporteze populatia si industria din domeniul imobiliar?
  • Ce masuri are in vedere Consiliul General al Municipiului Bucuresti cat si Dl Primarul Capitalei Dl. Dan Nicusor cu privire la companiile din domeniul dezvoltarii Se vor acorda despagubiri sau compensatii pentru daunele cauzate de suspendarea lucrarilor din domeniul privat?
  • Ce masuri sunt avute in vedere de catre autoritati cu privire la angajatii din domeniu, care nu vor mai putea lucra pe perioada suspendarii Se au in vedere acordarea de compensatii pentru companiile care pot intra in insolventa si pentru persoanele care isi vor pierde locul de munca?
  • In cazul aprobarii suspendarii Puz-urilor de sector au fost bugetate sume pentru acoperirea pierderilor/diminuarea taxelor si impozitelor generate de: taxele de autorizare pentru edificarea constructiilor, impozit pe profit pierdut de catre companii, care nu se va mai achita la bugetul central si bugetele locale, taxe si impozite pe salariu care se vor pierde in situatia suspendarii activitatii in domeniul constructiilor;
  • De asemenea, este de estimat ca un numar de cateva mii de noi dosare de judecata sa fie initiate importiva Primarie Au fost estimate bugetate sumele pentru acoperirea acestor potentiale despagubiri in cazul in care Primaria Capitalei va pierde aceste dosare in instanta?
  • Plecand de la dispozitiile si principiile transparentei decizionale, au fost consultate organizatiile si reprezentantii activitatilor din domeniul dezvoltarii imobiliare, industria constructiilor si toate domeniile care vor fi afectate si care sunt acestea sau, daca nu au fost consultate aceste oganizatii, se are in vedere consultarea atat a acestor organizarii cat si a cetatenilor cu privire la proiectul de hotarare de suspendare?
  • De ce Primaria Capitalei nu initiaza modificarea sau actualizarea PUZ-urilor de sector sau nu realizeaza PUG-ul, deoarece are la indemana aceste masuri administrative?

In final, am dori sa stim daca se mai doreste continuarea dezvoltarii imobiliare: rezidentiale, de birouri, comerciale, logistice in Capitala si care este obiectivul si viziunea Primariei Capitalei cu privire la derularea activitatii de construire in Bucuresti in contextul suspendarii PUZ-urilor de sector?”, întreabă Asociația Dezvolatatorilor Imobiliari din România, la finalul Scrisorii Deschise semnate de președintele asociației, Grigore Cătălin Florin și de secretarul general Ivan Bogdan Cosmin.

S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică – editorialist GÂNDUL.RO, scriind articole ... vezi toate articolele
Mihai a urmat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității București între anii 2009-2012, după un an petrecut la SNSPA. A lucrat la numeroase publicații, dar și în agenții ... vezi toate articolele

Citește și