Prima cursă specială TAROM pusă la stabilită de autorități pentru a aduce acasă românii blocați prin aeroporturile lumii – după Blue Air a anunțat, marți, suspendarea zborurilor până pe 12 septembrie – a ajuns în țară în noaptea de miercuri spre joi.
Potrivit unei informări de joi după-amiază a Guvernului, Call-Centerul MAE, misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României au primit în total 2.663 solicitări de ajutor din partea românilor afectaţi de suspendarea zborurilor Blue Air.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța, miercuri seara, după ce Guvernul a adoptat hotărârea prin care s-au alocat 5 milioane de lei pentru acoperirea costurilor zborurilor, că o primă cursă specială a TAROM urma să decoleze miercuri seara în jurul orei locale 21:50 către Tel Aviv (aeroportul Ben Gurion) pentru repatrierea din Israel a aproximativ 150 de cetățeni români afectați de suspendarea zborurilor Blue Air.
„Compania aeriană națională a României (TAROM) dorește să se asigure astfel că cetățenii români sunt transportați în cele mai bune și sigure condiții înapoi acasă. Mulțumim echipajelor TAROM pentru răspunsul prompt și pentru asumarea acestei misiuni speciale!”, scria vicepremierul.
„Am avut noroc că am stat doar o zi, 24 de ore întârziere. Am stat în aeroport 5 ore, am avut noroc cu agenția, ne a mai oferit o noapte de cazare, au fost alții mai rău”, a spus un pasager sosit în țară cu cursa TAROM, citat de Digi24.
Potrivit sursei citate, alte zeci de turiști au ales să meargă 19 ore cu un autocar, pentru a se întoarce acasă.
Tot joi, Compania Națională Aeroporturi București a transmis datele actualizate, pentru săptămâna 1 – 7 septembrie 2022, privind curse întârziate și anulate pe Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București.
Numărul curselor întârziate a fost chiar mai mic, în schimb, cel al curselor anulate a crescut considerabil, chiar care decizia Blue Air a vizat doar două zile, 6 și 7 septembrie, din acest interval. Astfel, în săptămâna 1 – 7 septembrie 2022, pe Aeroportul „Henri Coandă”, 711 zboruri (aterizări și decolări) au înregistrat întârzieri mai mari de 30 minute, cu 37 mai puține față de săptămâna anterioară. Dintre acestea, 291 au avut drept cauză întârzierea sau rotația echipajelor sau aeronavelor.
Cele mai multe zboruri întârziate s-au înregistrat, în ordine, la companiile aeriene Wizz Air (179 de zboruri), Tarom (139 de zboruri), Ryan Air (118) și Blue Air (97 de zboruri). În același interval de referință, au fost anulate 132 zboruri, dintre care 73 au fost zboruri Blue Air. În săptămâna anterioară fuseseră anulate doar 12. În intervalul 01 – 07 septembrie 2022, pe AIHCB au fost operate 2.365 zboruri, dintre care 2.076 regulate.
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a transmis, miercuri, în ziua în care mii de români au sunat pentru asistență consulară, în contextul opririi curselor Blue Air, că a suspendat decizia de poprire a conturilor companiei, după ce aceasta a solicitat eșalonarea plăților restante și a depus documentele necesare. Ulterior, compania Blue Air a conformat că poprirea a fost ridicată și zborurile vor fi reluate.
Peste 54.000 de români au fost vizați direct de decizia Blue Air, conform detaliilor date de companie: În perioada 6 – 11 septembrie 2022 au fost planificate și anulate 401 zboruri și 54.161 pasageri au fost afectați de anulări.
Mai mult, șeful ANPC, Horia Constantinescu, a spus, miercuri, că cel puțin 73.000 de români au depus sesizări privind neregulile de la Blue Air. El a adăugat că această companie aeriană „șantajează statul român”, motiv pentru care instituția pe care o conduce ar putea depune o plângere penală împotriva Blue Air.
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a anunțat miercuri, prin intermediul unui comunicat, că mai pune o linie telefonică la dispoziția românilor blocați în străinătate ca urmare a suspendării zborurilor companiei Blue Air.