Producătorii de electrocasnice, obligați de UE să ofere cumpărătorilor opțiuni de a-și repara IEFTIN produsele și după ieșirea din garanție
Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu cu privire la o directivă numită Directiva privind dreptul la reparații sau R2R, care încurajează repararea bunurilor stricate sau defecte.
În conformitate cu acordul, producătorii sunt obligați să posteze informații despre piesele de schimb pe site-urile lor web, să le pună la dispoziția tuturor părților din industria reparațiilor la un preț rezonabil și să interzică practicile care împiedică reparatorii independenți să folosească piese de schimb second-hand sau imprimate 3D, potrivit unui comunicat de presă al celor două instituții.
Directiva propune un nou set de instrumente pentru a face reparațiile mai atractive pentru consumatori. Printre acestea se numără:
- posibilitatea consumatorilor de a solicita producătorilor să repare produsele care pot fi reparate din punct de vedere tehnic în conformitate cu legislația UE (de exemplu, mașinile de spălat, aspiratoarele sau telefoanele mobile)
- un formular european de informare cu privire la reparații pe care reparatorii îl pot oferi consumatorilor, cu informații clare, cum ar fi condițiile de reparație, timpul de finalizare a lucrărilor, prețurile, produsele de înlocuire etc.
- o platformă europeană online pentru reparații care să faciliteze punerea în legătură între consumatori și reparatori
- o prelungire cu 12 luni a perioadei de răspundere a vânzătorului după repararea unui produs
Acordul provizoriu la care au ajuns astăzi Parlamentul și Consiliul păstrează dreptul consumatorilor de an alege între reparație sau înlocuire atunci când un produs este defect sau stricat. În plus, acordul susține obiectivele generale ale directivei, dar îmbunătățește domeniul de aplicare, obligația de reparare, formularul de informare și platforma online.
Acordul provizoriu se aplică tuturor produselor cu cerințe de reparare în conformitate cu legislația UE; stabilește o obligație de reparare pentru producătorii de bunuri cu cerințe de reparare; creează un formular european de informare care oferă consumatorilor date esențiale privind serviciile de reparații; și unește platformele de informare privind reparațiile naționale într-un singur site web online european.
De cele mai multe ori, atunci când aspiratorul, mașina de spălat vase, cafeaua sau orice alt produs se strică sau este defect, este mai ușor să îl îndepărtezi și să cumperi unul nou decât să îl repari, în special atunci când garanția legală an expirat. Deoarece directiva stimulează consumatorii să repare produsele pentru a le prelungească durata de viață, aceasta va crește sectorul reparațiilor, va reduce deșeurile și va promova modele de afaceri mai durabile.
Acordul provizoriu menține domeniul de aplicare al directivei pentru produsele pentru care legislația UE stabilește cerințe de reparare. Aceste produse includ aspiratoare, frigidere, mașini de spălat rufe și mașini de spălat vase.
Textul convenit le impune producătorilor să efectueze reparațiile necesare într-un termen rezonabil și, cu excepția cazului în care serviciul este oferit gratuit, să le ofere și un preț rezonabil, astfel încât consumatorii să fie încurajați să opteze pentru reparații. Acordul menține dreptul consumatorilor de a alege între repararea și înlocuirea produselor defecte în cadrul perioadei de răspundere a vânzătorului inclusă în garanție. În cazul în care consumatorul optează pentru repararea bunului, perioada de răspundere a vânzătorului va fi prelungită cu 12 luni din momentul în care produsul este adus în conformitate. Această perioadă poate fi prelungită și mai mult de către statele membre, dacă acestea doresc acest lucru.