Clujenii vor mai avea de așteptat până când se vor putea bucura de un transport subteran, așa cum are Capitala. Deși lucrările nici măcar nu au început, prețurile de execuție deja s-au mărit, iar licitația s-a amânat pentru a treia oară.
Dacă din estimările inițiale, viitorul metrou din Cluj urma să coste 1,8 miliarde de euro, acum lucrările pentru prima magistrală au ajuns la 2,4 miliarde de euro, o scumpire de 35%. Prin PNRR, proiectul ar urma să primească o sumă infimă, respectiv 300 de milioane de euro.
„Acest proiect n-a fost anulat, n-a fost suspendat, şi-a urmat parcursul de licitaţie prevăzut de lege. Dar dacă un război apare, între momentul declanşării licitaţiei şi momentul finalizării ei, este de ordinul evidenţei că trebuie să iei decizii pentru a te adapta la realitate”, spune primarul Clujului, Emil Boc.
Unul dintre termenele „cele mai optimiste” arată că abia peste aproximativ patru ani ar urma să fie realizată prima stație pentru care s-ar fi găsit bani. Această stație ar urma să facă legătura între Calea Mănăştur și stația Europa Unită.
Chiar dacă Ministerul Transporturilor și Guvernul României vor aproba investițiile pe noile costuri cu 35% mai mari față de estimările inițiale, lucrările au șanse minime să demareze imediat.
„Nu mai avem încredere în abilităţile actualei administraţii locale să ducă acest proiect la bun sfârşit. Dacă ne aducem aminte, doar anul ăsta, proiectul a avut 3 amânări, o suspendare şi o scumpire”, spune președintele USR Cluj, Ciprian Rus.
Metroul din Cluj ar urma să aibă 19 staţii, 5 în Floreşti şi restul în Cluj-Napoca. Trenurile vor avea capacitatea să transporte 165.000 pasageri zilnic, ceea ce ar fi o gură mare de aer pentru traficul suprateran.
Sursa: Observatornews