Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară de două zile un control la benzinăriile OMV Petrom din România. Potrivit unor surse, este vorba inclusiv de controale la pompă, unde se verifică dacă ce apare pe bon coincide cu ce cantitate de combustibil intră în rezervor. Horia Constantinescu a declarat pentru Gândul că OMV, companie austriacă, „nu pare pregătită să intre în România”.
ANPC a intrat în benzinăriile OMV Petrom, unde ar testa inclusiv calibrările pompelor, pentru a vedea dacă ce este pe bon coincide cu ce este în rezervor.
Ce spune președintele ANPC, Horia Constantinescu:
„Încercăm să învățăm de la cei mai buni, atât statul austriac, cât și cel olandez, dar și altele din Europa, încearcă se ne atragă atenția că avem multe de învățat înainte să intrăm în Schengen, sau în alte structuri europene. Și atunci, noi considerăm aceste avertismente un imbold, și mergem la companiile cu origini în aceste țări, pentru a învăța. Și nu mică ne este surprinderea când vedem că nici ei nu par foarte bine pregătiți să intre în România. Ca atare, luăm astfel de măsuri pentru a arăta că păstrăm un echilibru.
De două zile, desfășurăm această acțiune amplă de control. În prezent încă se mai strâng date, vom furniza în curând toate datele”, a declarat Horia Constantinescu pentru Gândul.
Potrivit acestuia, aproximativ 10 stații ar fi în prezent oprite din activitatea comercială.
Controalele s-ar desfășura la benzinăriile din toată țara.
Reprezentanţii ANPC au transmis, marţi, printr-un comunicat de presă, că au început o amplă acţiune de control, la nivelul întregii ţări care vizează modul în care este respectată legislaţia în vigoare, în domeniu, în staţiile de carburant din reţeaua OMV – Petrom.
Până în acest moment comisarii ANPC au verificat 197 de staţii, acţiunea fiind în curs la cea mai mare parte dintre acestea.
“Această acţiune amplă are în vedere dorinţa noastră permanentă de a învăţa de la cei mai buni. Aşa cum am văzut în ultima perioadă, mai multe state europene ne atrag atenţia că nu suntem încă pregătiţi să accedem la toate sistemele lor. În urma acţiunii, ne dăm seama că nici operatorii lor economici de marcă nu sunt pregătiţi pentru ţara noastră, aşa cum ne aşteptam.
Să ridice piatra cel fără de păcat spune religia creştină. Le oferim acest studiu de caz pentru a ne ajuta prin a ne spune dacă lor le plac imaginile realizate în cadrul acţiunii”, a declarat preşedintele ANPC, Horia Constantinescu.
Principalele abateri constatate au fost: lipsa etichetelor de preţ ale produselor, de la raft; folosirea unor agregate frigorifice neigienizate, cu insecte moarte, acumulări de praf, impurităţi şi gheaţă; utilizarea unor pompe de carburant cu canelele (pistol de alimentare) cu zone depreciate, cu grad avansat de uzură şi rugină sau murdare; folosirea unor manometre fără verificare metrologică; comercializarea unor produse neetichetate – fără elemente de identificare; folosirea unor maşini de gheaţă neigienizate, scoase din uz; nerespectarea temperaturii de păstrare a produselor recomandată de producător.
Comisarii ANPC au mai descoperit: neconcordanţe între între preţul afişat la raft şi cel perceput la casa de marcat; comercializarea unor produse cu data limită de consum depăşită; comercializarea unor produse alimentare vrac, fără a fi însoţite de data deschiderii; comercializarea unor produse culinare finite pentru care nu s-a prezentat fişe de producţie; comercializarea unor jucării care nu erau însoţite de informaţii privind elementele de identificare, vârstă utilizatorilor sau avertismente legate de utilizare comercializarea unor echipamente electrice pentru care nu era afişată taxa de timbru verde; nerespectarea regimului promoţiilor (comercializarea unor produse ambalate multipack, pentru care nu s-a regăsit produsul de referinţă, diferenţa între preţul afişat la promoţie şi cel perceput la casa de marcat); utilizarea unor echipamente de gătire neigienizate sau cu un grad avansat de uzură; folosirea unor ceşti neigienizate, cu urme de produs; utilizarea unor produse cu stare termică schimbată; folosirea unor ustensile neprofesionale în bucătărie şi a unor coşuri de gunoi fără capac.
Comisarii ANPC au mai anunţat că pentru neregulile constatate, până acum, au fost aplicate amenzi în valoare de 340.000 de lei şi au dat cinci avertismente.
De asemenea, au fost oprite definitiv de la comercializare produse în valoare de peste 30.000 lei.
Reprezentanţii ANPC au mai decis oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficienţelor pentru 11 staţii şi au propus închiderea unei staţii de carburant pentru o perioadă de până la 6 luni.
Reprezentanții OMV Petrom au reacționat, marți, în urma controalelor declanșate de ANPC.
„La începutul acestei săptămâni, ANPC a declanșat controale în rețeaua noastră de stații din România, cu peste 200 de controale într-o singură zi. Acestea au vizat în principal produsele comercializate în magazinele din stații, starea mobilierului, curățenia etc.
În urma controalelor, au fost evidențiate o serie de deficiențe cum ar fi: gheață în frigidere, praf pe unele rafturi, prezența cristalelor de zahăr în miere, eticheta incorectă pe baxul de zahăr etc”, au transmis reprezentanții OMV Petrom, la solicitarea Gândul.
OMV Petrom mai susține că în privința pompelor de carburant nu au fost identificate abateri peste normele impuse.
„Deși controalele au vizat, în principal, zona de magazine, ANPC a decis oprirea temporară a întregii activități în 11 stații de distribuție. Stațiile vor fi redeschise imediat după îndeplinirea tuturor condițiilor solicitate de ANPC. În prezent au fost redeschise trei dintre acestea.
În ceea ce privește pompele, menționăm că acestea sunt verificate și avizate periodic de către autoritatea de stat cu atribuții în verificarea și autorizarea metrologică a pompelor de carburant, respectiv Biroul Român de Metrologie Legală (BRML).
Până la acest moment, nu au fost identificate abateri peste normă impusă de legislația specifică”, mai arată reprezentanții OMV Petrom.
CITEȘTE ȘI: