Raportul Inspecției Judiciare pe anul 2020, realități și dificultăți: ”3.139 lucrări soluționate” / ”Instabilitate legislativă, fluctuație de personal” (DOCUMENT)
Anul 2020 a fost un an care va fi reţinut şi de istorie ca anul provocărilor majore pentru umanitate, notează Lucian Netejoru, inspector-şef al Inspecției Judicare, în preambulul raportului de activitate pentru anul trecut. Inspecţia Judiciară a fost nevoită să își adapteze modul de lucru la condiţiile impuse de situaţia pandemică, iar dificultățile nu au lipsit.
GÂNDUL.RO prezintă extrase din acest raport de activitate pentru anul 2020 al Inspecției Judiciare, an în care inspectorii direcţiei au soluţionat 3139 lucrări – reprezentând un procent de soluţionare de 92,8% -, la finalul anului rămânând în stoc 241, potrivit informațiilor din raport, 221 de lucrări.
În anul 2020, din 2706 de sesizări disciplinare au fost admise numai 9
În anul 2020, din 2706 de sesizări disciplinare au fost admise numai 9, Inspecția Judiciară exercitând tot atâtea acţiuni disciplinare . Având în vedere că la sfârșitul anului 2019 se aflau în curs de soluționare la instanța de disciplină și pe rolul completului de 5 judecători al Înaltei Curți de casație și Justiție 19 acțiuni rezultă că în anul 2020 rolul acestora număra 28 de cauze. La finele anului 2020, din cele 28 de acțiuni 14 erau soluţionate definitiv, 5 aflate pe rolul instanței de disciplină, 4 în curs de soluţionare la recursului, 4 soluţionate însă nedefinitive și 3 în care judecata este suspendată.
”Instanța de disciplină a admis 10 acţiuni, în 3 cazuri soluția rămânând definitivă prin nerecurare, în 6 cazuri prin decizia instanței de recurs2, într-un singur caz această instanță modificând, în recursul pârâtului, soluția în sensul admiterii în parte a acțiunii.
În 4 cazuri acțiunile au fost respinse definitiv după cum urmează: (i) prin admiterea recursului pârâtului în cazul a 2 acțiuni admise de instanța de disciplină; (ii) prin respingerea recursului declarat de Inspecția Judiciară în cazul unei acțiuni respinse în primă instanță; (iii) prin nerecurare în cazul unei acțiuni respinse în primă instanță. Raportat la situaţia acţiunilor disciplinare exercitate în 2020, din cele 9 acţiuni 5 au fost soluționate prin admitere iar 4 se află în curs de soluționare în primă instanță. În 3 cazuri hotărârea de admitere a instanței de disciplină au fost recurate, celelalte rămânând definitive prin nerecurare”, precizează raportul de activitate al Inspecției Judiciare.
Verificări în vederea apărării independenţei autorității judecătorești
Ca rezultat al verificărilor efectuate în 113 lucrări având ca obiect solicitarea în acest sens a Consiliului Superior al Magistraturii, s-a propus – în 11 cazuri – respingerea cererilor ce au stat la baza solicitărilor, toate propunerile fiind însuşite de Plenul Consiliului.
Este de reţinut, se menționează în acest Raport de Activitate pe anul 202 al Inspecției Judiciare, că 7 cereri au fost formulate de acelaşi petent.
”Din cele 24 de solicitări privind efectuarea de verificări în vederea apărării independenţei, imparţialităţii şi reputaţiei profesionale înregistrate în anul 2020, au fost soluţionate 20. La finele anului se aflau în curs de soluționare 3 solicitări şi într-un singur caz verificările erau suspendate. Inspecţia Judiciară a propus admiterea cererii de apărare în 4 cazuri şi respingerea în 13 cazuri. Într-o lucrare s-a luat act de retragerea cererii iar două 2 lucrări au fost conexate.19 propuneri au fost însuşite de autoritatea decidentă, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, şi numai într-un singur caz a fost dispusă o altă soluţie. Ca atare, rata de succes a propunerilor Inspecţiei Judiciare este de 94,7%”, se mai arată în raport.
Activitatea în materie disciplinară
În anul 2020 în 6 lucrări au fost exercitate 6 acțiuni disciplinare (3 lucrări înregistrate în anul 2019 și 3 lucrări înregistrate în anul 2020).
Pe rolul Secției pentru procurori în materie disciplinară (SPMD), la începutul anului 2020 erau în cursul de soluționare 11 acțiuni disciplinare exercitate în anii 2018 şi 2019, la care s-au adăugat alte 4 cauze, respectiv 2 înregistrate urmare a disjungerilor dispuse de secție și 2 trimise pentru continuarea judecății de Înalta Curte de Casație și Justiție, urmare a admiterii recursurilor declarate de Inspecția Judiciară. Din totalul de 21 acțiuni disciplinare aflate pe rolul SPMD în anul 2020, au fost soluționate 14.
Pe categorii de soluții situația acţiunilor disciplinare se prezintă astfel:
- admise – 1
- respinse ca neîntemeiate – 6
- anulate – 7
În perioada de referinţă a fost declarat recurs în 14 cazuri din care 12 privind soluții pronunțate de SPMD în 2020 și 2 de la finalul anului 2019; într-o cauză nu a fost exercitată calea de atac; au fost soluționate 11 recursuri, 2 fiind exercitate în 2019, din care unul a fost admis iar 10 respinse ca nefondate.
În 2 cauze s-a invocat excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art.72 alin.(2) din Legea nr.317/2004 fiind sesizată, ca atare, Curtea Constituțională. În anul 2020 din cele 11 hotărâri ale SPMD rămase definitive, în 2 cauze au fost aplicate sancţiuni prevăzute de art.100 lit. a) din Legea nr.303/2004 pentru săvârșirea abaterilor disciplinare prev. de art. 99 lit. m) și lit. c) din Legea nr.303/2004.
Ce dificultăți a întâmpinat Inspecția Judiciară în 2020
Anul 2020 a fost marcat de situaţia pandemică, precizează Raportul de Activitate, ”ceea ce a determinat necesitatea organizării activităţii direcţiei prin evitarea, pe cât posibil, a interacţiunii dintre membrii personalului. S-a reuşit, cu toate acestea, să se asigure o comunicare eficientă între inspectorii direcţiei, chiar dacă nu au mai putut fi organizate şedinţe propriu-zise”.
Din cele 33 de posturi de inspector judiciar prevăzute în schema de personal a direcţiei, la începutul anului 2020 erau 6 posturi vacante. Începând din 1 iunie 2020 s- a mai vacantat un post. Ulterior, începând cu 15 octombrie 2020 a fost ocupat un post, astfel că, la sfârşitul anului 2020, în schema de personal a direcţiei erau 6 posturi vacante.
”Evaluările directorului de direcţie realizate periodic (lunar, trimestrial ori semestrial, după caz) determină concluzia că nu există vulnerabilităţi grave în activitatea direcţiei, termenele legale fiind respectate riguros, iar termenele de redactare fiind depăşite numai în mod excepţional.
În mare măsură, propunerile înaintate de Direcţia de inspecţie pentru judecători sunt însuşite de Consiliul Superior al Magistraturii, atât în ceea ce priveşte acţiunile disciplinare, cât şi în privinţa cererilor de apărare a reputaţiei ori a independenţei sistemului. Există, încă, un procent de lucrări de control în privinţa cărora Consiliul Superior al Magistraturii dispune restituirea, aspect care se impune a fi remediat cu prioritate în anul 2021”
Extras din Raportul de activitate pe anul 2020 al Inspecției Judiciare
Alte dificultăți cu care s-a confruntat Inspecția Judiciară în anul 2020
- Lipsa instrumentelor informatice pentru evidența activității. În prezent, această vulnerabilitate nu mai există întrucât, începând cu 1 ianuarie 2021, modulul informatic ECRISIJ a devenit funcţional, inclusiv în ceea ce privește repartizarea aleatorie a lucrărilor de inspecție.
- Deficitul de resurse umane derivând din lipsa instrumentelor informatice. Deşi ca urmare a situaţiei pandemice, a fost instituită prezenţa alternativă ca modalitate de lucru, la SJD și SSRP acastă modalitate a fost parţial posibilă, 80% din personal fiind prezent pe toată perioada.
- Lipsa unui website adecvat. Din luna martie 2021 noul website dezvoltat în cadrul proiectului TAEJ este funcțional.
- Lipsa de personal specializat şi spaţii adecvate. A devenit imperios necesară continuarea procedurii de externalizare a arhivării documentelor create, concomitent cu identificarea unor spații optime pentru depozitarea arhivei. Ministerul Justiției a inclus instituția noastră într-un proiect cu finanţare externă pentru construcția unor spații de arhivare.