Anul acesta are loc un nou recensământ în România, primul în cadrul căruia cetățenii se pot autorecenza online.
Cu această ocazie, au apărut tot felul de nelămuriri în rândul populației, iar una dintre ele este cine trebuie să declare caracteristicile locuinței: chiriașul sau proprietarul.
Într-o conferință de presă, președintele Institutului Național de Statistică (INS), Tudorel Andrei, a declarat că aceasta este una dintre cele mai frecvente întrebări, potrivit Digi24.
„O întrebare frecventă a fost legată de ce să scrie la locuinţă în situaţia în care este chiriaş: cine trebuie să o declare, proprietarul sau chiriaşul? Chiriaşul este cel care trebuie să declare caracteristicile locuinţei respective. Ba mai mult, nu există nicio relaţie între proprietarul locuinţei respective şi cel care locuieşte efectiv în clădirea respectivă”, a afirmat Tudorel Andrei.
Președintele INS a mai explicat în cadrul conferinței de presă de luni că datele culese în timpul acestui recensământ nu vor fi trimise la ANAF și nici către alte instituții, acestea fiind folosite strict în scopuri statistice.
„Evident că dacă cineva ar fi interesat să afle date privind valoarea, impozitul, se poate adresa la DITL (Direcţia de Impozite şi Taxe Locale, n.r.), dar în niciun caz datele (culese la recensământ, n.r.) nu pot fi folosite pentru impozitare sau în alte scopuri decât cele statistice. (…) Nimeni nu impozitează pe baza datelor culese la recensământ. În statistică, niciodată datele nu sunt folosite în alte scopuri decât cele statistice.
Cel mai bun exemplu: să vină o persoană care a participat la recensămintele 1992, 2002, 2011, şi să spună că datele persoanei sau gospodăriei respective au fost date la Fisc. Dacă există, eu unul plec din această instituţie. Vă asigur că aşa ceva nu se întâmplă. Datele au intrat în statistică şi nu au mai ieşit niciodată la nivel individual. În statistică există nişte reguli foarte stricte. (…) Vrem din 2024 să calculăm an de an populaţia rezidentă până la nivel de localitate”, a mai spus președintele INS.
Prima etapă a recensământului populației și locuințelor, autorecenzarea online, a început luni, 14 martie, și se desfășoară până pe 15 mai. Angajații care participă la această procedură pot solicita o zi liberă din partea angajatorilor. Cei care nu au abilități tehnice pot cere ajutor, în unele unități administrativ-teritoriale, unde s-au instalat puncte fixe cu această destinație.
Cetățenii care au decis să se autorecenzeze pot accesa, începând de luni, 14 martie, platforma Institutului Național de Statistică https://autorecenzare.insse.ro/, unde pot completa formularul de pre-înregistrare în vederea auto-recenzării la Recensământul populației și locuințelor din România.