Serviciile au început să revină online vineri seara, după o defecțiune IT care a creat pagube în întreaga lume. Chiar și așa, recuperarea completă ar putea dura mai multe săptămâni, potrivit experților.
Concret, zborurile și programările la spital au fost anulate, sistemele de salarizare s-au blocat, iar posturile de televiziune nu au mai fost difuzate. S-a ajuns în această situație după ce o actualizare de software defectuoasă a afectat sistemul de operare Windows al Microsoft.
Experții au explicat că este posibil ca fiecare PC afectat să trebuiască să fie reparat manual, dar începând de vineri seară unele servicii au început să își revină.
După acest incident, experții afirmă că multe organizații nu sunt bine pregătite să pună în aplicare planuri de urgență atunci când un singur punct de defecțiune, cum ar fi un sistem IT sau un software din cadrul acestuia, se strică. În acest context, până când nu vor fi integrate mai multe planuri de urgență în rețele și până când organizațiile nu vor introduce sisteme de rezervă mai bune, aceste situații se pot repeta.
„Suntem conștienți de o problemă care afectează dispozitivele Windows din cauza unei actualizări de la o platformă software terță. Anticipăm că o rezolvare este iminentă”, a transmis Microsoft vineri.
Compania CrowdStrike a confirmat că întreruperea a fost cauzată de o actualizare de software a unuia dintre produsele sale și nu de un atac cibernetic.
Un important consultant în domeniul securității cibernetice a declarat că amploarea eșecului IT a fost fără precedent.
„Nu cred că este prea devreme să spunem: aceasta va fi cea mai mare pană IT din istorie. Este practic ceea ce ne îngrijora pe toți cu privire la Y2K, cu excepția faptului că de data aceasta chiar s-a întâmplat”, a afirmat Troy Hunt pe Twitter.
De la Amsterdam la Zurich, de la Singapore la Hong Kong, operatorii de aeroporturi au semnalat probleme tehnice care le-au perturbat serviciile. În timp ce unele aeroporturi au oprit toate zborurile, în altele personalul companiilor aeriene a fost nevoit să înregistreze manual pasagerii.
Heathrow, cel mai mare aeroport din Europa, a declarat că „lucrează din greu” pentru a pune pasagerii „pe drumul lor”.
Un purtător de cuvânt al Heathrow a declarat: „Continuăm să lucrăm cu colegii noștri din aeroporturi pentru a minimiza impactul întreruperii globale a sistemului informatic asupra călătoriilor pasagerilor. Zborurile continuă să fie operaționale, iar pasagerii sunt sfătuiți să consulte companiile aeriene pentru cele mai recente informații despre zboruri”.
Ministerul israelian al Sănătății a declarat că „defecțiunea globală” a afectat 16 spitale, în timp ce în Germania spitalul universitar Schleswig-Holstein din nordul țării a declarat că a anulat toate operațiunile planificate în Kiel și Lübeck.
Ted Wheeler, primarul orașului Portland, Oregon, a emis o declarație de urgență în care afirmă că anumite servicii esențiale ale orașului, inclusiv comunicațiile de urgență, au fost afectate de întrerupere.
Potrivit Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), patru zboruri au fost afectate de această situație: Wizz Air 3125 către Abu Dhabi (întârziere estimată la o oră), Wizz Air către Bologna (întârziere de aproximativ 50 de minute), Wizz Air 3021 către Tenerife (întârziere estimată la o oră și 10 minute) și Wizz Air 3099 către Memmingen (estimare întârziere: 45 minute).
CITEȘTE ȘI: