Decizia privind modul în care a fost reprezentată România la Târgul de turism de la New York, adică un stand cu imagini printate A4 și agățate de o perdea neagră, T fost decizia Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), susține Consulatul General al României la New York într-un răspuns oficial acordat Hotnews.ro. Ministerul Turismului, însă, a dat vina pe expozanți.
„A fost solicitat să acorde doar sprijin logistic Biroului de Promovare Comercială și Economică de la New York, aflat în subordinea directă a MAT și încadrat cu personal trimis în misiune de MAT, precum și reprezentanților Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, care s-au deplasat din România pentru a participa la acest eveniment”, scrie în răspunsul Consulatului României pentru Hotnews.
Însă, ministrul Turismului, Constantin Daniel Cadariu, a dat vina pe expozanți, declarând că nu este mulţumit de modul în care a fost reprezentată România. „Era, cumva, de datoria expozanţilor care au solicitat participarea la acest târg să asigure reprezentarea în condiţii demne”, a spus ministrul.
Potrivit Consulatului, fotografia ajunsă virală a fost făcută de reprezentanții Biroului de Promovare Comercială și Economică de la New York și cei ai Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, care au efectuat deplasarea la New York special pentru eveniment.
Amintim că imaginea postată pe Facebook, pe 5 aprilie, de Consulatul României la New York, cu reprezentanții României având în spate standul țării unde erau agățate de o perdea neagră câteva imagini pe coli A4, a fost puternic ridiculizată de români pe rețelele de socializare și aspru criticată de experții în turism și comunicare.
Răzvan Pascu, consultant turism, a spus despre reprezentarea României la târgul de la New York: „Dar eu personal, daca nu as putea sa aduc fonduri pentru asa ceva, mi-as da demisia. Daca nu as putea sa schimb nimic, as pleca. Iar decat sa semnez un deviz pentru o astfel de participare a tarii mele la un targ de turism international, mai bine mi-as taia mana. Sa mai fac si poza si sa ma postez pe Facebook cu o asa mizerie, asta ar insemna ca mai sunt si tare prost. Nu doar incompetent, dar si prost. Mi-ar fi rusine sa ridic ochii din pamant”.
De asemenea, Cristi Dimitriu, expert în comunicare a spus: „Deci o pânză neagră cu fotografii scoase la imprimantă în format A4 și prinse cu cleme ca fundal pentru cei care au oferit “sprijin logistic” pentru “o astfel de prezentare” cum nu găsești “nicăieri altundeva”. Până și virgula din text se simte stingheră și nu stă lângă România. Un elev din România de școală generală ar fi făcut un panou mult mai bun. Chiar ar fi interesant cine au fost “reprezentanții” României și cum a arătat tot standul de la târg. De limbajul de lemn de esența comunistă în care e scrisă postarea și de persoanele din fotografie nu mai scriu că au început să comenteze la greu românii direct la postare.”
Ministerul Turismului a precizat că amenajarea standului României a fost una standard oferită de organizator, decorul format din pânză de culoare neagră, fiind specific manifestării expoziționale de mai bine de 20 de ani. Ministerul a plătit nu mai puțin de 7.990 de dolari pentru asta.
În urma scandalului privind prestația României la Târgul de Turism de la New York, fotografia de pe pagina de Facebook a Consulatului Român, unde comentariile internuților criticau și ridiculizau prestația, a fost ștearsă.
„Decizia de a elimina postarea inițială de pe contul de Facebook al CG New York a fost luată deoarece nu oficiul consular era responsabil de participarea la eveniment și a preferat ca aspecte legate de comunicarea publică să fie realizate de către ministerul de resort responsabil”, a motivat, în răspunsul pentru Hotnews, Călin Radu Ancuța, eful oficiului Consular de la New York.
Ambasadorul României în statele Unite, Andrei Muraru, a spus că este „scandalos” și „rușinos” ceea ce s-a întâmplat și „cine a organizat participarea la târg trebuie să răspundă la întrebarea cine se face vinovat și să ia măsuri. Altfel, astfel de situații se pot repeta”.
În urma scandalului, ministrul Turismului a transmis că pe moment, participările României la târgurile internaţionale de turism vor fi suspendate.
Acţiunile de promovare a destinaţiei România pe pieţele externe vor fi reluate doar în baza conceptelor aprobate de către Consiliul de Brand Turistic Naţional (CBTN) şi de Consiliul Consultativ al Turismului (CCT)