Mai multe informații controversate ies la iveală după tragedia de pe lotul 1 al Autostrăzii Moldovei – unde patru oameni și-au pierdut viața și alți cinci au fost răniți după incendiul urmat de o explozie după o avarie la o conductă a Transgaz, din Călimănești, județul Vrancea – privind supervizarea șantierului și desemnarea responsabililor cu securitatea muncii, conform presei locale. Reporterii Gândul au încercat să afle poziția administratorilor asocierii care a câștigat contractul de construcție acestui segment din A7 despre modul cum era organizat fluxul de lucru și verificarea procedurilor, dar aceștia nu au răspuns apelurilor telefonice. Cele trei firme din asociere sunt controlate de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, iar beneficiarul lucrării este Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Între timp, echipele de intervenție ale Transgaz au remediat și repus în funcțiune conducta în cauză.
Desemnarea echipei de responsabili cu securitatea în muncă și cu supervizarea șantierului Autostrăzii Moldovei, din zona Călimănești, Vrancea, unde s-a produs joi, la ora 01:15, o explozie fatală pentru patru oameni, este una destul de controversată, după cum scrie presa locală.
Constructorul acestei secțiuni a Autostrăzii Moldovei, Lotul 1, Focşani – Domneşti Târg, este asocierea de firme Spedition UMB (în calitate de lider) – SA&PE Construct – Tehnostrade SRL, care sunt toate trei deținute de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu.
Lotul 1 are o lungime de 35,6 de kilometri, iar valoarea contractului, de 2,35 miliarde de lei fără TVA, conform datelor oficiale CNAIR, beneficiarul lucrării.
Nici Alina Nunu, adminstrator în acte al Spedition UMB, nici soțul ei, Gabriel Nunu, care, conform informațiilor Gândul, conduce compania, nu au răspuns apelurilor reporterului Gândul pentru a detalia această situație de pe șantier.
Ovidiu Laicu, directorul regional CNAIR Iași (DRDP Iași) și consilier municipal PSD Iași, a fost supervizorul șantierului până în luna mai, iar de atunci de supervizare se ocupă o altă echipă a companiei naționale de autostrăzi (CNAIR), conform G4Media. Întrebat dacă în noaptea exploziei a fost pe șantier un reprezentant al echipei de supervizare, el a spus că nu știe.
După explozia de la Călimănești, Mugurel Laicu a spus că demisionase din funcția de coordonator al echipei de supervizare a lucrărilor de pe autostradă încă din luna mai, în urma dezvăluirilor presei locale, care provocaseră un mic seism în partidul din care face parte. „Am renunțat atunci la postul de supervizor ca să nu mai iasă discuții că obțin eu nu știu ce avantaje. Am dat și un comunicat atunci dar nu a interesat pe nimeni”, afirmă Mugurel Laicu, potrivit publicației Reporter de Iași.
Potrivit acestuia, funcția de coordonator al dirigenției de șantier a revenit inginerului Vasile Maxim, angajat DRDP, care făcea parte din echipa inițială de supervizare a lucrărilor la autostradă.
Conform sursei citate, controversată este și situația coordonatorului SSM (Sănătatea și Siguranța în Muncă) de pe șantierul autostrăzii, care demisionase de trei săptămâni din DRDP.
Cel care ocupa acest post – Andrei Beilic, inginer în cadrul Secției Botoșani a Direcției Generale – era vizat de o anchetă interne pentru contracte oneroase, pentru care a ajuns să fie cercetat de procurori. Informațiile strânse de jurnaliștii locali arată că Andrei Beilic a demisionat în momentul în care CNAIR a primit confirmarea oficială că pe numele său este declanșată o anchetă penală.
Mugurel Laicu susține că înlocuirea lui Andrei Beilic la supravegherea loturilor A7 avusese deja loc la momentul catastrofei și că fusese numit un nou coordonator SSM, Andrei Tacu.
Andrei Beilic ar fi fost promovat în DRDP tot pe linie politică, fiind membru PSD, arată sursa citată.
Documentele strânse de presa locală arată că supervizarea celor trei loturi de pe tronsonul Focșani-Bacău a fost asumată chiar de către DRDP Iași printr-o decizie a directorului Mugurel Laicu din februarie 2023. Astfel, cei 13 membri ai echipei ce urma să asigure dirigenția de șantier pe Loturile 1-3 ale autostrăzii A7, Tronson Focșani-Bacău, toți fiind angajați ai DRDP.
Conform publicației citate, decizia desemnării DRDP ca supervizor îi aparținuse directorului CNAIR, Cristian Pistol, printr-un ordin emis în 2 februarie. După aproximativ o săptămână, conducerea Direcției Regionale a întocmit lista specialiștilor care să asigure dirigenția de șantier, iar Mugurel Laicu s-a trecut singur drept „Coordonator contract”, în calitate de „inginer rezident senior”. Toți cei 13 supervizori primeau un spor de 20% la salariul de bază pentru acest contract, conform celor declarate de coordonatorul Mugurel Laicu, care susține că nu a luat acest spor, ci a renunțat la el.
Din informațiile jurnaliștilor locali, intenția CNAIR era ca Direcția Regională să se ocupe provizoriu de dirigenția de șantier pe autostradă, iar activitatea să fie externalizată ulterior, prin licitație. Totuși, din februarie până în septembrie, această externalizare nu s-a concretizat
Mugurel Laicu coordonează DRDP în toată Moldova și în paralel trebuia să fie și diriginte de șantier în județul Vrancea, ceea ce e imposibil, susțin surse autorizate din instituție. „Un diriginte de șantier trebuie să fie prezent zi-lumină la fața locului, prin natura sa aceasta este meseria: să vezi cu ochii tăi tot ce se face pe un șantier, să supraveghezi fiecare activitate și să-ți dai acordul. Nu poți să fii supervizor dintr-un birou aflat la 250 km distanță”, scrie presa locală.
Din februarie până în mai așa a lucrat oficial Mugurel Laicu, care susține că a făcut deplasări în teren și că a acoperit activitatea în limite normale: a scris rapoarte, procese verbale și a făcut verificări conform fișei postului.
Majoritatea celor 13 specialiști desemnați să supravegheze lucrările reprezintă angajați ai DRDP Iași, la distanță mare de șantierul A7 din Vrancea Bacău. Cele trei loturi sunt: Focșani-Domnești (35 km), Domnești-Răcăciuni (38 km) și Răcăciuni-Bacău (21 km). De toate trei loturile se ocupa Mugurel Laicu și DRDP Iași în privința dirigenției de șantier.
Inginerul Andrei Beilic, care a demisionat în august, fiind cercetat pentru conflict de interese și căpușarea Direcției Regionale de Drumuri, lucra, de exemplu, tocmai la Secția Botoșani.
Conform mărturiilor, Andrei Beilic și-a înființat un start-up cu fonduri guvernamentale cu activități de consultanță și avizare a firmelor cu sediile având deschidere la drumul național. El îi descoperea pe cei care nu își scoteau aviz pentru realizarea accesului la drumurilor naționale (care poate depăși 10.000 de lei), care reprezintă o contravenție, îi avertiza că încalcă legea, iar pe de altă parte se oferea să le rezolve problema prin obținerea avizului de acces prin firma proprie, contra unui comision pentru serviciile prestate.
Andrei Beilic era cel care dădea avizele de la DRDP, el întocmind dosarul cu cererea de acces și tot el fiind cel care îl aproba. Două firme l-au reclamat pe inginerul SSM, considerând că sunt victimele unui șantaj.
Coordonatorul SSM pe șantierul autostrăzii A7 trebuia să prevină comiterea accidentelor de muncă, dar el era plecat din DRDP de la sfârșitul lunii august. Mugurel Laicu spune că a fost înlocuit, dar nu știe exact momentul.
Conform fișei postului, coordonatorul SSM trebuie să completeze zilnic Planul de securitate și sănătate, în funcție de evoluția șantierului. Împreună cu antreprenorul lucrării, supervizorul de siguranță a muncii stabilește utilizarea mijloacelor de protecție și a instalațiilor de ridicat sarcini. Ancheta trebuie să stabilească modul în care Andrei Beilic și-a îndeplinit atribuțiile până la demisia sa, în condițiile în care era ocupat cu afacerea de la Botoșani cu avizele, arat sursa citată.
Conducta de pe șantierul Autostrăzii Moldovei unde, în dimineața de joi, patru oameni au murit și cinci au fost răniți în urma unui incediu urmat de o explozie devastatoare, a fost repusă în funcțiune, sâmbătă, la ora 13:25, după ce s-au finalizat manevrele de umplere, începute la 10:37 dimineața, de către Exploatarea Teritorială Brăila, conform surselor din interiorul Transgaz.
Lucrările de remediere a incidentului major produs pe conducta cu diametru de 32 de țoli (81,28 cm) Șendreni – Onești, în zona Călimănești, din județul Vrancea, au fost finalizare vineri seara, la ora 20:05.
Din informațiile Gândul, lucrarea a fost executată de echipele de intervenție SMIR ale Transgaz, iar costul acestei intervenții, care este în curs de evaluare, urmează să fie achitat de constructor, conform legii.
Această obligație este prevăzută, negru pe alb, și în avizul de amplasament emis de Transgaz și pe care antreprenorul care a câștigat contractul de contrucție a acestui lot din Autostrada Moldovei nu l-a respectat, așa cum a transmis compania de stat printr-un comunicat oficial.
Conform avizului, constructorul trebuie să ia toate măsurile de respectare a legislației în vigoare cu privire la prevenirea și stingerea incendiilor și apărarea împotriva incendiilor.
În plus, cheltuielile aferente lucrărilor de protejare / relocare/ înlocuire, după caz, a conductelor de transport gaze vor fi suportate de beneficiarul lucrării avizate.
„În cazul în care, cu ocazia lucrărilor ce fac obiectul prezentului aviz, se va produce avarierea/deterioarea conductelor de transport gaze Dn 500 Onești – Adjudul Vechi, Dn 150 Racord SRM Vrancart, Dn 800 Onești – Șendreni, Dn 250 Racord SRM Focșani, Dn 150 Racord SRM Panciu (conform planurilor anexate documentației, vizate de Sectoarele Tecuci, respectiv Onești și planului DWG pe care au fost suprapuse conductele Transgaz) costurile de remediere și daunele produse (inclusiv costurile aferente pierderilor de gaze naturale și de restabilire a funcționalității elementelor afectate) vor fi suportate de beneficiarului avizului”, se arată în documentul consultat de Gândul.
Constructorul Autostrăzii Moldovei -unde s-a produs explozia care a dus la moartea a patru lucrători și rănirea altor cinci – trebuia să păstreze o distanță de cel puțin 20 de metri de conductele de gaze naturale, conform avizului de amplasament acordat de Transgaz, consultat de Gândul.
Conform avizului consultat de Gândul, în zonele de intersecție cu autostrada proiectată, drumurile de acces și drumurile tehnologice, conducta de transport gaze se va proteja / reloca / înlocui, după caz.
Documentul arată clar că lucrările de construcție a drumului pot fi făcute numai după relocarea conductei.
„Pe o zonă de 20 de metri, de o parte și de alta a conductei de gaze, lucrările de construire a drumului vor fi demarate numai după avizarea în C.T.E. Transgaz S.A. a proiectului tehnic de protejare / relocare / înlocuire, după caz, a conductei iar lucrările propriuzise, de execuție a drumului în zona conductei, vor fi începute doar după finalizarea lucrărilor asupra conductei.