Ancheta DIICOT a scos la iveală un adevărat păienjeniș creat de gruparea de trafic de țigări din Arad pentru a susține operațiunile de contrabandă la nivel european. Liderii grupării pentru a putea transporta țigările spre vestul Europei au atras în afacere patronii mai multor firme de transport internațional de mărfuri.
O atenție specială au acordat-o liderii rețelei companiilor care aveau contracte cu firmele multinaționale pentru transportul de piese către clienți din vestul Europei, în special Marea Britanie, scrie pressalert.ro
Conform procurorilor, grupul infracțional organizat a fost constituit la începutul anului 2017 de către Alin Iovănuț, Cosmin Mladin, Daniel Copil, Gheorghe Costea, zis ”Mambo”, fostul asociat al ministrului de Interne Traian Igaș, și Rareș Grigore.
Alin Iovănuț era cel care urma ”să asigure integritatea și siguranța transportului până la depozitele interimare și să pună la dispoziție spații de depozitare”, se arată în documentele din dosar. La acel moment, Alin Iovănuț era asociat în firma de pază Metalguard Elite Security SRL, ceea ce ”îi permitea ca, prin intermediul angajaților societății de pază (mulți dintre ei cunoscuți pe plan local pentru acțiuni manifestate prin violență), să asigure integritatea și filajul transporturilor de contrabandă”.
Rareș Grigore avea rolul de a găsi modalități de transport și disimulare a țigărilor și de a colecta banii și a-i aduce în țară. Ceilalți se ocupau de aprovizionarea cu țigări de la grupări de crimă organizată din Ucraina, Serbia sau Republica Moldova.
Liderii grupării pentru a putea transporta țigările spre vestul Europei au atras în afacere patronii mai multor firme de transport internațional de mărfuri. O atenție specială au acordat-o liderii rețelei companiilor care aveau contracte cu firmele multinaționale pentru transportul de piese către clienți din vestul Europei, în special Marea Britanie.
Anchetatorii au identificat unele dintre firmele care au intrat în rețeaua de contrabandă – Speed Line Impex SRL din Arad, unde asociat unic și administrator este Dragoș Holczingher, SC CDC Transport Innovations (fostă Nistor Trans CompanySRL), adiministrată de fapt de onstantin Crișan, SC Mig Plus Spedition&Transport SRL, administrator de facto – Ioan Moșneag, SC Dorin Com SRL, avându-l ca asociat unic pe Dorin Găvruță, SC Palaghiță Truck Edy SRL, asociat unic și administrator – Palaghițî Vasile, SC Lipot Liv Trans SRL din Oradea, firma lui Laurențiu Lipot, SC Seven Skyline SRL a lui Dan Toncian, zis ”Jokeru”, SC Wolf Trans SRL din Arad, firma lui Arpad Tamaș, SC Weismann Internațional Transport Company SRL a lui Bogdan Gorea, SC Amira Carpe Diem Trans SRL Dâmbovița, firma lui Mihai Iepure, SC Crimona Comtur SRL Arad, administrată de fapt de Darius Creț și SC Ele HR Solutions SRL, administrată de fapt de Emilian Bocan.
Gruparea s-a folosit în operațiunile sale și de serviciile firmei maghiare Roland Speed KFT, rebotezată Orban Sped KFT, condusă de Gerenc Orban. nepotul lui Daniel Copil. Gruparea avea mai mulți șoferi de încredere care erau mutați de la o firmă la alta pentru a transporta țigările de contrabandă, uneori fiind angajați doar pentru câteva zile. Un alt segment al grupării era cel care avea ca misiune identificarea și închirierea de depozite intermediare pentru marfa de contrabandă care era adusă din depozitele ”mamă” pentru a fi distribuită clienților, livrarea țigărilor și încasarea banilor.
Au fost identificate mai multe depozite folosite de grupare de-a lungul timpului – depozite ale firmei Metalcop Internațional SRL din Arad, hale în Pecica, în combinatul Vladimirescu, un siloz în localitățile Salonta și Tulca, un depozit din localitatea timișeană Dumbrăvița. În localitatea Șofronea, balastiera lui Gheorghe Costea ”Mambo”, a fost transformată în depozit. De aici, țigările de contrabandă erau puse în mașinile care transportau balast pentru un tronson de autostradă din Ungaria și trecute granița prin vămile arădene. Gruparea a folosit și depozite intermediare care se aflau în străinătate – au fost închiriate hale în Ungaria – Apatfalva (în apropierea vămii Nădlac) și Keschemet – și unul pe teritoriul Belgiei, în apropiere de Liege.
La ultimul depozit menționat, conform anchetatorilor, erau aduse țigări provenite de la o fabrică clandestină din Belgia a unor cetățeni moldoveni, care aveau și cetățenie română. Aici se produceau țigări care erau vândute sub mărcile Myfire, Royal sau Richmond. După ce ajungeau în depozitul grupării arădene de lângă Liege, țigările de contrabandă erau ascunse în camioanele care plecau spre Marea Britanie.
Gruparea din Republica Moldova avea o altă fabrică ilegală și în Slovacia, unde se contrafăcea Marlboro roșu. De aici, au fost aduse țigări și pentru piața din România. Alți membri ai grupării erau specializat în însoțirea transporturilor, având rol de antemergător pentru camioanele cu țigări. ”Trezorierii” erau ”persoane pe numele cărora, în scopul ascunderii adevăratei proveniențe, proprietăți, circulației banilor obținuți din activitatea de cotrabandă, au fost puse de către liderii grupării, părțile sociale ale firmelor ”curate”, având ca obiect de activitate dezvoltări imobiliare”.