Meta, compania americană care deține Facebook și Instagram, a anunțat că va utiliza, de la sfârșitul acestei luni, conținutul generat de utilizatori pentru antrenarea propriei inteligențe artificiale. Acest anunț a provocat nemulțumire în rândul utilizatorilor datorită complexității procedurii necesare pentru a opta să nu fie folosite datele lor.
Valentin Vesa, expert în siguranța online și utilizator al Facebook din 2011, a fost unul dintre cei care a reacționat prompt la notificarea de la Meta. După ce a trimis o cerere oficială pentru a se opune colectării datelor sale, Vesa a descris procesul ca fiind „destul de alambicat”, implicând numeroși pași și validări, inclusiv autentificarea printr-un cod primit pe email.
„Trebuie să treci prin foarte mulți pași să fie autentificat în profilul tău. Pe browser ajungi la un formular destul de greu. După vreo patru-cinci clickuri, fie că de pe mobil, fie că de pe desktop, nu contează. Îți vine un email cu un cod, intri din nou. Adică atâta e de complicat, încât ei speră că la fiecare pas tu vei renunța”, a spus Valentin Vesa, expert in siguranta online, pentru Euronews.
Procedura complicată pare menită să descurajeze utilizatorii să finalizeze procesul de renunțare. Solicitările trebuie trimise prin intermediul centrului de ajutor, iar cererea finală necesită validare printr-un cod primit pe email, repetând acest proces pentru fiecare cont deținut.
Antrenarea inteligenței artificiale implică utilizarea unor seturi imense de date pentru ca modelele să poată genera conținut bazat pe ceea ce au învățat.
Cetățenii europeni sunt protejați de legislația în vigoare, inclusiv GDPR și alte acte normative care impun restricții asupra colectării și utilizării datelor personale de către terți. Aceste legi obligă platformele să obțină consimțământul explicit și să respecte standarde stricte de protecția datelor, oferind utilizatorilor control asupra informațiilor publice.
Andi Petreanu, specialist în dezvoltarea AI, a subliniat că până acum Meta trebuia să cumpere date de la diverse companii europene, dar cu acordul utilizatorilor, compania va putea utiliza datele acestora direct, fără a mai fi necesare achiziții suplimentare.
„Meta până acum trebuia să cumpere astfel de date care să fie prea aprobate de la diversele companii și structuri din zona europeană. Iar acum, dacă utilizatorii își dau acordul pentru ca datele lor să fie folosite, ei nu vor mai fi nevoiți să cumpere datele astea pentru că le vor putea folosi pe cele ale utilizatorilor, spune Andi Petreanu, specialist in dezvoltarea AI.
Meta AI, divizia de inteligență artificială a companiei, investește între 5 și 10 miliarde de dolari anual în dezvoltare. Printre produsele lansate de aceasta se numără și modelul de limbaj Llama, asemănător lui ChatGPT, care învață din postările publice de pe Instagram și Facebook. Meta își propune să integreze tehnologia AI în toate produsele și serviciile sale.