Prima pagină » Actualitate » REVOLUȚIE MEDIA! Coaliția europeană împotriva MONOPOLULUI Google cere daune de 2,1 miliarde €: „Abuz de poziție dominantă, prețuri crescute pe ascuns”

REVOLUȚIE MEDIA! Coaliția europeană împotriva MONOPOLULUI Google cere daune de 2,1 miliarde €: „Abuz de poziție dominantă, prețuri crescute pe ascuns”

REVOLUȚIE MEDIA! Coaliția europeană împotriva MONOPOLULUI Google cere daune de 2,1 miliarde €: „Abuz de poziție dominantă, prețuri crescute pe ascuns”

Uriașa companie Google este acuzată că abuzează de o poziție dominantă în piață, iar companiile media care au intentat acest mega-proces susțin că, în condiții normale, ar fi încasat venituri mult mai mari din publicitate. În același timp, aceleași companii precizează că, fără acest monopol Google, taxele plătite pentru serviciile de tehnologie publicitară ar fi fost mult mai mici. Cazul a fost depus la Tribunalul Districtual din Amsterdam miercuri, 28 februarie 2024.

Printre cele 32 de companii media care au dat Google în judecată se află și gigantul media Axel Springer – cea mai mare companie care editează ziare în Germania, activă în peste 40 de țări, care deține Bild, Politico, Welt și Insider. De asemenea, Axel Springer deține și două mari portaluri de anunțuri, StepStone Group și AVIV Group.

  • Nu mai puțin de 2,1 miliarde de euro ar trebui să plătească Google drept daune, în urma acestui proces care se anunță a fi unul spectaculos, dar lupta va fi cu siguranță dusă pe toate fronturile, iar părțile se vor duela aprig în fața magistraților.
  • Uniunea Europeană – care a implementat reglementări mai stricte pentru firmele Big Tech decât SUA (Digital Service Act, care a intrat în vigoare la începutul acestei luni) – a „lovit” compania Google cu o amendă antitrust de 2,7 miliarde de dolari, în anul 2017, pentru abuz de piață legat de serviciul său de shopping online.

În ultimii 10 ani, de altfel, compania Google a fost obligată să plătească amenzi în valoare de 8,94 miliarde de dolari.

Compania Google, acuzată că prăbușește piața media

Google are probleme mari și în SUA, acolo unde este acuzată de Departamentul de Justiție că a creat un „monopol” care lezează interesele consumatorilor.

Cele 32 de companii europene sunt reprezentate de două mari case avocatură – Geradin Partners și Stek – și o altă acuzație majoră adusă Google este aceea că a transformat piața media într-una „mai puțin competitivă”.

  • Geradin Partners – înființată de Damien Geradin, unul dintre cei mai importanți avocați europeni în domeniul concurenței – este o firmă de avocatură specializată în dreptul concurenței, litigii în materie de concurență și reglementare digitală. Are sedii în Bruxelles, Londra și Amsterdam, unele dintre cele mai importante cazuri din Europa și Marea Britanie.
  • Stek Lawyers este o firmă de avocatură olandeză de avocatură cu sediul în Amsterdam și își reprezintă clienții în procese legate domeniile corporative, finanțe, soluționare a litigiilor și piețe reglementate.

„Companiile media implicate au suferit pierderi din cauza unei pieţe mai puţin competitive, ceea ce este un rezultat direct al comportamentului greşit al Google. Fără folosirea abuzivă a poziţiei dominante de către Google, companiile media ar fi primit venituri semnificativ mai mari din publicitate şi ar fi plătit tarife mai mici pentru serviciile de tehnologie publicitară. În mod crucial, aceste fonduri ar fi putut fi reinvestite în consolidarea peisajului media european”, au transmis casele de avocatură Geradin Partners şi Stek, prin intermediul unui comunicat de presă.

Pe lângă Axel Springer, printre companiile care au făcut front comun împotriva Google – procesul a fost intentat la un tribunal din Olanda – se numără Krone din Austria, grupurile belgiene DPG Media şi Mediahuis, TV2 Danmark A/S din Danemarca, Sanoma din Finlanda, Agora din Polonia, Prensa Iberica din Spania şi Ringier din Elveţia.

Cele 32 de companii media au ales să deschidă procesul într-un tribunal olandez, fiindcă Olanda țara este binecunoscută pentru gestionarea cererilor de despăgubire antitrust în Europa.

Directorul juridic al Google reacționează rapid: „Proces speculativ și oportunist”

Mega-procesul declanșat de cele 32 de companii media europene poate fi un adevărat cutremur pe piața de publicitate, dar reprezentanții Google au contraatacat, deocamdată doar la nivel declarativ.

„Procesul intentat companiei Google este speculativ şi oportunist. Ne vom opune energic și pe baza faptelor”, a transmis Oliver Bethell, directorul juridic al Google, la solicitarea New York Post.

Acesta a mai precizat că „Google lucrează în mod constructiv cu editorii din toată Europa”.

„Google lucrează în mod constructiv cu editorii din toată Europa. Instrumentele noastre de publicitate ajută milioane de site-uri web și aplicații să își finanțeze conținutul și permit companiilor de toate dimensiunile să ajungă în mod eficient la noi clienți. Aceste servicii se adaptează și evoluează în parteneriat cu aceiași editori”, a  mai spus Bethell.

Google domină piața mondială de publicitate, iar „contrele” cu Uniunea Europeană au apărut de mai mult timp. Companiile de publicitate se plâng, constant, că le scad veniturile, iar Google a precizat deja că nu este de acord cu acuzațiile anti-trust lansate în interiorul UE.

  • Google LLC este o corporație americană multinațională care administrează motorul de căutare pe Internet cu același nume.
  • Compania a fost fondată în anul 1998 de doi doctoranzi de la Universitatea Stanford, Larry Page și Sergey Brin.
  • Numele „Google” este un joc de cuvinte de la googol, neologism englez pus în circulație de către americanul Milton Sirotta în anul 1938, prin care acesta desemna numărul foarte mare, format dintr-un 1 urmat de 100 de zerouri.

Google recunoaște că a crescut prețurile anunțurilor fără să informeze clienții media!

Jerry Dischler, vicepreședintele Google pentru produse publicitare, a recunoscut în cadrul procesului din luna septembrie a anului 2023 – Google are deja mai multe „bătălii” cu Departamentul de Justiție din SUA – că Google a crescut „pe ascuns” prețurile anunțurilor în rezultatele motorului de căutare pe care îl gestionează, tocmai pentru a atinge „obiectivele de venituri”.

În astfel de condiții, schimbările ascunse de prețuri au dus la creșteri de costuri de la 5% la 10% pentru agenţii de publicitate.

Dischler a mai declarat că Google modifică adesea valorile prețurilor vânzărilor de anunțuri pentru licitațiile sale de publicitate, care determină ce anunțuri apar ca rezultate de top, ca răspuns la solicitările utilizatorilor de pe motorul de căutare al companiei, prin creșterea tarifelor sau a cheltuielilor minime necesare pentru a asigura plasarea.

„Avem tendința de a nu le spune agenților de publicitate despre schimbările de preț”, a spus Jerry Dischler.

Mai multe organizații proeminente anti-monopol – Demand Progress, Revolving Door Project, Fight for the Future și Tech Oversight Project – avertizează că, în ciuda acestor litigii și amenzi uriașe, Google se mișcă în continuare „într-o nebuloasă” cu „practici anticoncurențiale”.

Geradin Partners: „Daune suferite ca urmare a abuzurilor Google”

Firma de avocatură Geradin Partners a transmis că, în anul 2021, compania Google a fost acuzată de „abuz de poziție dominantă” de autoritatea franceză care supraveghează domeniul concurențial.

După acest prim pas, Comisia Europeană a deschis o procedură împotriva Google și a emis „o declarație de obiecțiuni”, în luna iunie a anului 2023.

Peste 30 de companii media europene de știri au depus astăzi (n.red. – miercuri, 28 februarie) o cerere de despăgubire în valoare de 2,1 miliarde EUR împotriva Google, în legătură cu practicile sale în domeniul tehnologiei publicitare. Comportamentul Google a fost considerat a fi un abuz de poziție dominantă de către autoritatea franceză de concurență în iunie 2021.

În urma acestui fapt, Comisia Europeană a deschis o procedură împotriva Google și a emis o declarație de obiecțiuni în iunie 2023.

Acum, peste 30 de companii europene media, mari și mijlocii,  dau în judecată Google pentru daunele suferite ca urmare a abuzurilor Google. Cazul a fost depus la Tribunalul Districtual din Amsterdam la 28 februarie 2024.

Geradin Partners, cu birouri la Bruxelles, Amsterdam și Londra, a fost însărcinat să reprezinte reclamanții, alături de firma olandeză de litigii Stek și de consultantul economist Charles River Associates. Cazul este finanțat de Harbour. Geradin Partners a acționat, anterior, pentru reclamanți în ancheta franceză, precum și pentru Consiliul Editorilor Europene în plângerea sa adresată Comisiei Europene.

Este, de asemenea, una dintre cele trei firme de avocați instruite în acțiunea colectivă de renunțare introdusă împotriva Google în Regatul Unit în legătură cu aceleași practici de tehnologie publicitară”, a transmis casa de avocatură Geradin Partners.

Foto – Profimedia Images


Citește și:

Opoziția din Rusia, „anesteziată” după moartea lui Navalnîi? „Sprijinul pentru Putin se bazează pe TEAMA că orice va urma ar putea fi mai rău”

Achitat definitiv, fostul deputat Ioan Oltean acuză DNA de „tortură psihică” și cere statului român DESPĂGUBIRI de 400.000 €

Ceasul de buzunar al Regelui Carol I, prezentat într-o licitație-eveniment! A fost lăsat, prin testament, celebrului ARHITECT al Casei Regale

Nicușor Dan, redus la tăcere ! PIERDE procesele 10 și 11 din saga juridică „Anulare autorizații de construire S2”. Avocat: „Instanța rezistă!”

Expert militar, despre o eventuală alipire a Transnistriei la Federația Rusă: „Putin s-ar putea lansa într-o astfel de AVENTURĂ”

S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică – editorialist GÂNDUL.RO, scriind articole ... vezi toate articolele

Citește și