Prima pagină » Actualitate » Riscurile de securitate la incendiu de la SJU Piatra Neamț, asumate de Guvern de anul trecut. A alocat bani pentru proiectarea unui nou sediu, dar licitația a fost anulată – DOCUMENT

Riscurile de securitate la incendiu de la SJU Piatra Neamț, asumate de Guvern de anul trecut. A alocat bani pentru proiectarea unui nou sediu, dar licitația a fost anulată – DOCUMENT

Riscurile de securitate la incendiu de la SJU Piatra Neamț, asumate de Guvern de anul trecut. A alocat bani pentru proiectarea unui nou sediu, dar licitația a fost anulată - DOCUMENT
Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean de Urgență Piatra Neamț / Sursa: Mihai Pop - Gandul

Neconformitățile instalațiilor pentru asigurarea securității la incendiu la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, unde zece persoane și-au pierdut viața în urma tragediei de sâmbătă, au fost sesizate de autoritățile din plan local și constate oficial la nivelul Executivului încă de anul trecut, când, printr-o hotărâre de Guvern a decis alocarea a aproximativ 21,5 milioane de lei pentru elaborarea documentației tehncie în vederea contruirii unui nou sediu. Procedurile lansate în acest sens au fost anulate însă, în prima parte a acestui an, din cauza unor abateri grave la legislație.

Problemele de la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț, unde zece persoane și-au pierdut viața și alte șapte au suferit arsuri în urma incediului devastator de sâmbătă, nu sunt o necunoscută pentru autoritățile de la cel mai înalt nivel de decizie.

La jumătatea lunii aprilie a anului trecut, Guvernul, condus la acel moment de Viorica Dăncilă, adopta Hotărârea nr. 227/2019 privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2019, pentru județul Neamț. Prin acest document, se aproba suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2019 cu suma de 21.584 mii lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2019, și alocarea acesteia bugetului local al județului Neamț, pentru finanțarea cheltuielilor de proiectare ale obiectivului de investiții „Construire sediu nou pentru Spitalul Județean de Urgență Piatra-Neamț, județul Neamț”.

Documentul guvernamental pornise de la sesizările autoritățile județene, confirmate de comisii la fașa locului, privind starea de degradare a contrucțiilor și neconformitatea instalațiilor pentru asigurarea securității la incendiu.

Directorul Unității de Standarde din cadrul Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS), Marius Filip, declarat sâmbătă, că Spitalul Județean Piatra Neamț prezenta nereguli majore în ceea ce privește siguranța personalului și a pacienților.

Ce neconformităţi au fost identificate

Potrivit documentelor guvernamentale, Spitalul Judeţean de Urgenţă a fost construit în anul 1975, Pavilionul Boli Interne în anul 1935, iar Pavilionul de Oncologie în anul 1928. Spitalul deserveşte judeţul Neamţ cu cele 5 oraşe ale sale: Piatra Neamţ, Roman, Târgu Neamţ, Bicaz şi Roznov şi cele 78 de comune. Structura spitalului, de tip multipavilionar cuprinde în cadrul Pavilionului Chirurgical, pe lângă secţiile chirurgicale, ATI-ul, Maternitatea, Farmacia, Laboratorul de analize şi blocurile chirurgicale, la parter o zonă destinata Unităţii de Primiri Urgenţe -UPU.

Problemele de la SJU Neamț erau detaliate în nota de fundamentare atașată hotărării Guvernului de anul trecut.

„În urma analizării documentaţiilor existente şi constatărilor de la faţa locului, comisia mixtă a încheiat un proces – verbal, din care rezultă următoarele:

  1. încadrarea Pavilionului Interne în clasa II de risc, conform Codului de proiectare seismica indicativ P100-3/2008, corespunzând astfel cu acele construcţii, care sub efectul cutremurului, pot prezenta degradări structurale majore, recomandând demolarea;
  2. încadrarea Pavilionului Chirurgical în clasa II de risc, conform Codului de proiectare seismică indicativ PI 00- 3/2008, corespunzând astfel cu acele construcţii care sub efectul cutremurului, pot prezenta degradări, recomandând consolidarea;
  3. Ia nivelul Pavilionului Interne, instalaţia interioară de încălzire este uzată fizic şi moral;
  4. la nivelul Pavilionului Chirurgical, instalaţia termică, instalaţia de alimentare cu apă şi canalizare menajeră ce traversează subsolul tehnic al pavilionului chirurgical este într-o stare avansată de degradare, iar instalaţia interioară de încălzire este uzată fizic şi moral, cu excepţia etajelor IV şi V, unde au fost efectuate modernizări în anii 2011 şi 2013;
  5. din punct de vedere al securităţii la incendiu, există neconformităţi ale instalaţiilor: neasigurarea gabaritului căilor de evacuare, instalaţiile de detectare, semnalizare şi alertare în caz de incendiu, acolo unde există, nu sunt în stare de funcţionare la parametrii proiectaţi, încăperile în care se impune o supraveghere a persoanelor pe timpul nopţii, nu sunt echipate cu iluminat de securitate pentru veghe, nu există sisteme de alarmare acustică, eficiente, pentru evacuarea pacienţilor şi a personalului spitalului, pentru fiecare construcţie/secţie/nivel, cu excepţia etajelor IV şi V din Pavilionul Chirurgical;
  6. starea igienico-sanitară este afectată de numeroase neconformităţi;
  7. nerespectarea circuitelor funcţionale la nivelul ambelor pavilioane.”

Conform notei de fundamentare, au fost constatate următoarele neconformităţi:

  • circuitul personalului intersectând alte circuite (vestiarele personalului plasate în diferite spaţii necorespunzătoare);
  • numărul insuficient de grupuri sanitare şi duşuri în raport cu numărul secţiilor/personalului sanitar/pacienţilor;
  • lipsa unei prize de oxigen la două paturi, sonerie/pat în fiecare secţie;
  • magazia de efecte situată într-un spaţiu greu accesibil;
  • respectarea raportului mp/nr. paturi în diferite sectoare şi paturi aşezate necorespunzător.

Motivul anulării procedurilor

„Ținând seama de situaţia actuală a circuitelor funcţionale din corpul de chirurgie acestea fiind incomplete/necorespunzătoare conform standardelor şi normativelor spitaliceşti în vigoare, starea de degradare a Pavilionului Boli Interne, construcţie realizată în anul 1935, cât şi a Pavilionului de Oncologie, construit în anul 1938, a apărut necesitatea edificării unui nou sediu pentru Spitalul Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ.

Hotărârea de Guvern a fost adoptată, iar la finalul lunii octombrie 2019 procedura pentru servicii de proiectare a fost lansată. Conform anunțului de concurs de soluții lansat pe SEAP pentru servicii de proiectare proiect  „Construire sediu nou pentru Spitalul Judeţean de Urgenţă Piatra Neamţ, judeţul Neamţ”, valoarea estimată a contractului era de apoximativ 17,8 de milioane de lei, fără TVA.

Demersul a rămas neconcretizat pentru că la jumătatea lunii ianuarie a acestui an, procedura a fost anulată, conform anunțului de pe SEAP , din cauza unor „abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului, în conformitate cu prevederile art. 212, alin. (1), lit. c) și alin. (2) din Legea nr. 98/2016”

În martie 2020, o nouă procedură a fost lansată, printr-un anunt de participare simplificat, pentru „Servicii de realizare a proiectului tehnic, caietelor de sarcini, detaliilor de execuție și asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor pentru proiectul „Reconfigurare, reabilitare și modernizare sistem general de utilități la Spitalul Județean de Urgență Piatra Neamț”.

„Consiliul Județean Neamț dorește aducerea sistemului general de utilități din incinta Spitalului Județean de Urgență în parametri tehnici corespunzători, atât ca funcționare cât și exploatare și demolarea construcțiilor care sunt pe amplasamentul viitorului obiectiv de investiții. Având in vedere ca pe amplasamentul propus sunt o serie de construcții (centrala termica, depozite, stație de hidrofor, rezervor de apă antiincendiu și stație de pompare, post trafo, etc) și rețele (apă, canalizare menajeră, canalizare pluvială, racorduri termice, inel de hidranți exteriori de incendiu, rețele electrice de joasa și medie tensiune), pentru funcționarea  serviciilor medicale în timpul execuției cât și al asigurării cerințelor la noile capacități proiectate în noul spital, se impune devierea unor rețele de utilități și demolarea, respectiv relocarea unor construcții anexe”, se arăta în documentația postată pe SEAP.

Și acest demers a fost anulat, în 3 aprile 2020, motivul anulării fiind „abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului, în conformitate cu art.212, alin 1, lit.c din Legea 98/2016 privind achizitiile publice”.

Articolul 212 din actul normativ invocat prevede că autoritatea contractantă are obligaţia de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru în următoarele cazuri:

  • a) dacă nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă;
  • b) dacă au fost depuse oferte admisibile care nu pot fi comparate din cauza modului neuniform de abordare a soluţiilor tehnice şi/ori financiare;
  • c) dacă încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului;
  • d) Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau instanţa de judecată dispune modificarea/eliminarea oricăror specificaţii tehnice din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de remediere, fără ca acestea să afecteze principiile achiziţiilor publice reglementate la art. 2 alin. (2);
  • e) dacă contractul nu poate fi încheiat cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită câştigătoare din cauza faptului că ofertantul în cauză se află într-o situaţie de forţă majoră sau în imposibilitatea fortuită de a executa contractul şi nu există o ofertă clasată pe locul 2 admisibilă.

(2) În sensul dispoziţiilor alin. (1) lit. c), prin încălcări ale prevederilor legale se înţelege situaţia în care, pe parcursul procedurii de atribuire, se constată erori sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca aceasta să conducă la  încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).”

Articolul amintit stipulează principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publică şi a organizării concursurilor de soluţii sunt:

  • a) nediscriminarea;
  • b) tratamentul egal;
  • c) recunoaşterea reciprocă;
  • d) transparenţa;
  • e) proporţionalitatea;
  • f) asumarea răspunderii.

NF_HG_227-2019 by Gandul.info on Scribd

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele