Prima pagină » Actualitate » Robert Cazanciuc, la un an de la tragedia de la 2 MAI: Ne punem în continuare întrebarea dacă accidentul putea fi evitat

Robert Cazanciuc, la un an de la tragedia de la 2 MAI: Ne punem în continuare întrebarea dacă accidentul putea fi evitat

Robert Cazanciuc, la un an de la tragedia de la 2 MAI: Ne punem în continuare întrebarea dacă accidentul putea fi evitat

La un an de la tragicul accident din 2 Mai, unde doi tineri și-au pierdut viața, uciși de un șofer drogat, senatorul PSD Robert Cazanciuc, fost ministru al Justiției, a realizat o analiză detaliată a impactului acestei tragedii asupra societății românești și asupra legislației. El a vorbit despre măsurile care au fost adoptate în urma accidentului, despre eficiența acestora și despre necesitatea unor noi legi mai stricte pentru a preveni astfel de tragedii în viitor.

La un an după acest incident, Robert Cazanciuc a evidențiat că, deși tragedia a fost un moment de conștientizare socială și a determinat adoptarea Legii Anastasia pentru a combate conducerea sub influența substanțelor, efectele imediate ale legii nu au fost suficiente.

„La un an de zile de la moartea a doi tineri, uciși de un șofer drogat, și adăugarea sinonimului tragedie micii localități de la malul mării, ne punem în continuare întrebarea dacă accidentul putea fi evitat, dacă autorul va primi pedeapsa cuvenită, dacă societatea a reușit să iasă din zona fatalității în care suntem neputincioși, furioși, și să treacă în zona în care destinul nu este blestem, ci o parte a libertății noastre de a influența nu doar propriul drum, ci și mersul societății! Aș începe cu ultima întrebare și aș răspunde categoric:
Da, accidentul de la 2 Mai a fost un moment de trezire socială, determinat nu doar de strigătul de durere al părinților Robertei și ai lui Andrei sau al camarazilor lor răniți, ci și de conștientizarea riscurilor consumului de droguri în rândul tinerilor.
A fost momentul de la care un număr uriaș de români nu doar că au înțeles că mergând liniștiți pe drumul lor pot fi spulberați de șoferi băuți sau drogați, dar au creat și un vuiet național care a determinat instituțiile statului să acționeze, precum și mii de oameni simpli, companii mari sau mici, care au promovat Legea Anastasia cu speranța că pedeapsa cu închisoarea va duce în mod real la salvarea de vieți”, a scris Robert Cazanciuc pe Facebook.
La 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii s-a produs tragedia de la 2 Mai.
”Din păcate, timpul scurt de la intrarea în vigoare nu a putut avea efectul preventiv scontat, dar şoferul vinovat nu va mai putea primi o pedeapsă cu suspendare”, a indicat Robert Cazanciuc, care mai spune că scopul legii nu este de a trimite oamenii la închisoare, explicând că fiecare şofer ajuns în spatele gratiilor înseamnă că cel puţin un om şi-a pierdut viaţa, iar dorinţa mea a fost pur şi simplu să nu ne mai moară semenii în accidente care pot fi evitate.

Pedepse mai mari pentru cei care conduc fără permis

Robert Cazanciuc a remarcat că tragedia a fost un catalizator pentru conștientizarea riscurilor asociate consumului de droguri în rândul tinerilor. Cu toate acestea, deși numărul de infracțiuni de conducere sub influența alcoolului a scăzut, au crescut contravențiile, ceea ce indică faptul că problema persistă.
Popularizare fără precedent a legii a condus la un răspuns social care merită consemnat: a scăzut numărul de infracțiuni de conducere sub influența alcoolului, fără accidente rutiere, dar a crescut numărul de contravenții. Aceasta înseamnă că șoferii continuă să se urce la volan băuți, dar scade cantitatea de alcool consumată și implicit numărul de accidente grave cauzate de diminuarea capacității de conducere.
Tot acest efort uriaș de promovare a efectelor legii din partea autorităților, a unui număr impresionant de companii private, precum și a presei, a făcut ca la un an de zile de la intrarea în vigoare a Legii Anastasia, petrecută cu doar 30 de zile înaintea tragediei de la 2 Mai, să avem o scădere cu 20 % a deceselor produse în accidente rutiere comise de șoferi aflați sub influența alcoolului sau a drogurilor, a precizat Robert Cazanciuc.
Potrivit senatorului PSD, campania „Fii curat la volan”, deși eficientă în reducerea numărului de accidente grave cauzate de șoferi băuți sau drogați, nu a reușit să influențeze semnificativ comportamentul celor care conduc fără permis.
Robert Cazanciuc a amintit și de accidentul de lângă Parcul Pantelimon, provocat de un şofer minor şi fără permis de conducere, soldat cu moartea unui copil de 9 ani şi cu rănirea gravă a surorii sale, de 7 ani.
La data de 12 iulie anul acesta anunţam public că la această categorie avem doar o stagnare a numărului de decese, comparativ cu anul trecut, cauzate de persoane care au condus autovehicule fără a avea acest drept, şi că va trebui, aşadar, ca în perioada următoare să concentrăm efortul preventiv spre cei predispuşi la asemenea infracţiune.
Din păcate, la 28 iulie 2024, un şofer fără permis în vârstă de 17 ani a produs un accident rutier, în cartierul Pantelimon din Bucureşti, în care a murit un copil de 9 ani, iar sora sa, de 7 ani, a fost grav rănită. Nu aş fi vrut să ajungem aici, dar în septembrie vom dezbate în Senat, în procedură de urgenţă, o iniţiativă legislativă prin care se vor majora pedepsele pentru cei care conduc un autovehicul fără permis, iar pedepsele nu vor mai putea fi suspendate, indiferent dacă s-au produs sau nu accidente cu răniri sau decese, a menționat senatorul PSD.

Noi măsuri legislative pentru prevenirea tragediilor rutiere

Robert Cazanciuc a anunțat că în septembrie va fi dezbătută în Senat o nouă inițiativă legislativă, care va majora pedepsele pentru cei care conduc fără permis, eliminând posibilitatea suspendării pedepsei, indiferent dacă au fost sau nu implicați în accidente cu victime. În plus, el a exprimat speranța că Legea 172/31 mai 2024, care prevede suspendarea permisului pentru până la 10 ani pentru conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor, va descuraja comportamentele iresponsabile la volan.
Nu aș fi vrut să ajungem aici, dar în septembrie vom dezbate în Senat, în procedură de urgență, o inițiativă legislativă prin care se vor majora pedepsele pentru cei care conduc un autovehicul fără permis, iar pedepsele nu vor mai putea fi suspendate, indiferent dacă s-au produs sau nu accidente cu răniri sau decese.
Îmi doresc ca o altă lege pe care am inițiat-o (Legea 172/31 mai 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul prevenirii și combaterii traficului și consumului ilicit de droguri și alte substanțe susceptibile de avea efecte psihoactive) să pună serios pe gânduri pe cei care ar intenționa să se urce la volan sub influența alcoolului sau a drogurilor, știind că pot rămâne fără permis până la 10 ani, indiferent dacă au comis un accident sau nu.
Oricât de mult se implică presa sau mediul privat în promovarea efectelor acestor legi, rămâne în sarcina autorității judecătorești să aplice legea în litera și spiritul ei, astfel încât condamnările la pedeapsa cu închisoarea sau interzicerea dreptului de a mai conduce autovehicule pentru un număr mare de ani să-i facă să înțeleagă pe cei care mai cred că pot fi deasupra legii că nu mai există alt drum decât către închisoare pentru cei care se urcă la volan băuți, drogați sau fără permis, a argumentat el.

Un alt aspect abordat de senatorul Cazanciuc a fost legat de rolul sistemului judiciar în gestionarea cazurilor de acest tip. El a criticat dur modul în care a fost gestionat cazul Vlad Pascu de către judecătorul responsabil, subliniind necesitatea unei selecții riguroase și a unei pregătiri adecvate a magistraților.

Așteptările pentru a se face dreptatea pe care o permite legea sunt mari din partea familiilor celor dispăruți sau răniți, dar și a unei întregi societăți care așteaptă ca statul de drept să nu rămână doar o valoare constituțională invocată din când în când în relația cu străinătatea, ci o realitate care să-i determine pe români să se simtă protejați în țara lor, indiferent cum îl cheamă sau câte resurse ar avea autorul unei infracțiuni.
Accidentul de la 2 Mai a adus în spațiul public de o manieră foarte violentă problema consumului de droguri în rândul tinerilor, dar la fel de șocant și problema adecvării resursei umane din justiție, atunci când judecătorul învestit cu soluționarea cazului Pascu s-a comportat ca și când nu citise deloc dosarul pe care îl avea de soluționat. Ceea ce a părea să fie o greșeală sancționabilă a fost completat de imaginea aceluiași magistrat în fața camerelor de luat vederi, unde, deşi nu era obligat de nimeni să dea piept cu jurnaliștii, a preferat să rămână minute în șir fără să spun nimic, spre stupefacția întregii țări.
Robert Cazanciuc a declarat că românii merită să fie judecați de magistrați competenți, capabili să înțeleagă complexitatea relațiilor sociale și să fie empatici în fața celor implicați în astfel de tragedii.
Cred că sistemul judiciar are datoria legală și morală față de o societate care îi respectă independența și îi recunoaște nevoia unui statut privilegiat, de a nu face sub nicio formă o selecție cantitativă a viitorilor magistrați, indiferent cât de perpetuă pare să fie criza de personal. Românii merită să aibă parte de magistrați știutori de carte și cu suficientă experiență de viață ca să poată înțelege complexitatea unor relații sociale, care să le permită să fie empatici, să nu uite nici un moment că în fața lor se află oameni, și nu doar părți în dosare, a concluzionat senatorul PSD.
CITEȘTE ȘI:
Absolventă a Universității de Stat din Republica Moldova, Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării, Borșcevschi Olga a debutat în presă la televiziunea Realitatea TV Moldova și la ... vezi toate articolele

Citește și