Romaero este obligată de instanță să îi plătească aproape 17 milioane de dolari unui om de afaceri pentru un contract de acum aproape 17 ani
Un complet al Curții de Apel București obligă Romero să îi plătească omului de afaceri Cristian Sindie aproape despăgubiri enorme pentru perioada în care acesta nu a putut beneficia de avionul care ajunsese în hangarul acesteia pentru a fi renovat, în urmă cu 17 ani. Cam tot atât este și valoarea pe care ar trebuie să o achite compania aerospațială, care a încheiat anul trecut cu pierderi de trei ori mai mari.
Curtea de Apel a admis cererea omului de afaceri Cristian Sindie, care a cerut companiei de stat Romaero aproape 17 milioane de dolari după ce contractul semnat la începutul anului 2007 nu s-a concretizat. Decizia judecătorilor schimbă soluția dată, în primă instanță, de Tribunalul București, unde dosarul a fost înregistrat la jumătatea anului 2018.
Cât are de plătit Romaero
„Respinge ca nefondată cererea de apel formulată de apelanta reclamant pârâtă Romaero S.A. Admite cererea de apel formulată de apelantul pârât- reclamant Sindie Cristian. Schimbă în parte soluţia primei instanţe în sensul în care: admite cererea reconvenţională astfel cum a fost precizată. Obligă reclamanta pârâtă la plata sumei de 8.413.860 USD (achitată la curs BNR din ziua plăţii) contravaloare lipsă de folosință și 8.413.860 USD (achitată la curs BNR din ziua plăţii) cu titlul de contravaloare pierdere venit. Obligă reclamanta pârâtă la plata cheltuielilor ocazionate de judecata în primă instanţă, respectiv 73.960 lei taxă de timbru și 12.050 lei onorariu expert. Obligă intimata Romaero S.A la suportarea cheltuielilor de judecată ocazionate de cererea de apel în favoarea apelantului Sindie Cristian, în valoare de 20.000 lei taxă de timbru”, se arată în hotărârea Curții de Apel București, de luni, publicată pe portalul instanțelor.
Decizia nu este definitivă, putând fi atacată cu recurs în termen de 30 de zile de la momentul comunicării.
Reporterul Gândul a încercat să obțină un punct de vedere al omului de afaceri privind această decizie, dar nu a putut fi contactat telefonic.
Compania detaliase întreaga cronologie a speței – care a debutat prin contractul semnat în 24 ianuarie 2007 pentru „executare de lucrări/controale/servicii la aeronava B737-201, MSN 22384, înmatriculată N623AV” – în Referatatul de fundamentare privind achiziția de servicii juridice de reprezentare în dosarul nr. 20067/3/2018.
Conform acestui document, omul de afaceri a comandat și plătit o expertiză de specialitate independentă în cauză care a rezultat într-un raport de 2.700 de pagini.
Pe scurt, Romaero a făcut unele amenajări interioare, dar aeronava nu a fost niciodată ridicată de la sol de atunci. Conform informării cuprinse în raportul anual al companiei pe anul 2022 privind cele mai recente evoluții în instanță în dosarul nr.20067/3/2018, Cristian Sindie solicitase.
- Obligarea ROMAERO la plata sumei de 8.413.860 USD reprezentând contravaloarea lipsei de folosință a aeronavei, calculată de la data la care lucrările trebuiau finalizate;
- Obligarea ROMAERO la plata sumei de 8.413.860 USD reprezentând pierderea de venit suferită ca urmare a devalorizării aeronavei, calculată în raport de data la care lucrările la aeronavă trebuiau finalizate și data efectuării expertizei tehnice de către evaluatori.
Instanța Tribunalului București se pronunțase favorabil, pe fond, la termenul din 30 iunie 2022.
Cât de performantă e Romaero
Romaero, cea mai mare companie de stat din industria aerospațială și de apărare românească, activează în două domenii economice: servicii de întreținere și reparații pentru aeronave de transport civile și militare și respectiv producție industrială de aerostructuri și componente ale acestora.
Compania, la care statul, prin Ministerul Economiei, deține 56,7% din acțiuni, are o situație financiară dificilă. Anul trecut, a avut o pierdere netă de 53,8 milioane de lei, după ce în anul precedent, avusese un rezultat negativ de aproape 63 de milioane, conform raportului anual pe 2022, publicat în luna aprilie pe site-ul Bursei de Valori București.
Conform documentului citat, compania avea datoriile pe termen lung de ordinul sutelor de milioane de lei, pentru care a fost gândit un plan restructurare.
Urmare aprobării de către ANAF a planului de restructurare a obligațiilor bugetare conform OG 6/2019, produsele bancare contractate la BCR și BT au fost restructurate până la 31.12.2023. De asemenea, prin ajustarea în luna octombrie 2022 a planului de restructurare a obligațiilor bugetare conform OG 6/2019 ROMAERO a obținut următoarele facilități:
- eșalonarea la plată a sumei de 118.942.673 lei pe o perioadă de 5 ani;
- amânarea la plată în vederea anulării a sumei totale de 291.840.904 lei constând în 110.634.451 lei obligații principale și 181.206.453 lei obligații accesorii.
Raportul precizează că majorarea în anul 2022 a datoriilor pe termen lung cu 4,45% față de nivelul înregistrat la 31 decembrie 2021 este consecința faptului că ROMAERO S.A. a fost afectată major atât de măsurile aplicate la nivel mondial pentru combaterea și prevenirea efectelor crizei generată de pandemia cu COVID – 19 cât și de lipsa fondurilor necesare pentru finanțarea capitalului de lucru.
Sursa foto: Facebook – caracter ilustrativ
Citiți și: