În pofida inflației tot mai ridicate și care a scumpit traiul de zi cu zi, se pare că în România ar fi mai bine decât în străinătate. Cel puțin asta susține președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România (UCPR), Ilie Van, care arată că țara noastră practică unul dintre cele mai mici prețuri la ouă vândute la poarta fermei.
În primele luni din acest an, oul vândut la poarta fermei a avut un preț de 59 de bani, față de 75 bani cât este media la nivelul Uniunii Europene.
Potrivit lui Ilie Van, România practică printre cele mai mici prețuri din UE.
Însă, Observatorul Prețurilor la nivelul Uniunii Europene arată că, la nivelul României, preţul mediu al ouălor vândute la poarta fermei (categoria M+L) în cofrag de 30 de bucăţi a crescut anul trecut cu 33% faţă de 2021.
„Preţul mediu la poarta fermei, în 2022, în România, a fost cel mai mic preţ dintre toate statele membre. În săptămânile 9 – 11 din acest an preţul la poarta fermei a fost de circa 0,59 lei/ou faţă de 0,75 lei/ou media la nivelul UE. În continuare preţul la poarta fermei în România este printre cele mai mici din UE”, precizează președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România.
Față de cele de mai sus, Institutul Național de Statistică arată în ultima raportare privind inflaţia şi indicele preţurilor de consum că ouăle s-au scumpit în februarie 2023 cu 34% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Iar scumpirea este direct proporțională cu fiecare kilometru parcurs de la poarta fermelor spre rafturile comercianților. Astfel, în marile lanțuri de magazine din România, ouăle se vând în această perioadă de dinaintea Paștelui cu preţuri cuprinse între 1 leu şi 1,8 lei/bucata.
Datele Institutului Naţional de Statistică şi ale Ministerului Agriculturii susțin că în România există 37 de milioane de găini ouătoare. Dintre acestea, 9 milioane sunt în 248 de ferme avicole şi aproximativ 28 de milioane în gospodării individuale. Totdată, producția totală de ouă din ultimii ani a fost cuprinsă între 5,5 şi 5,9 miliarde de ouă/an.
Potrivit președintelui Uniunii Crescătorilor de Păsări din România, consumul de ouă în perioada Paștelui creşte cu aproximativ 50% faţă de o lună obişnuită.
„În această perioadă premergătoare Sărbătorilor Pascale, există suficientă ofertă de ouă de consum pe piaţă, chiar dacă aceasta creşte cu circa 50% faţă de o lună obişnuită, adică un român consumă 30 de ouă faţă de media lunară de 21 de ouă. Apreciem că oferta de ouă este asigurată în procent de 100% din producţie internă”, afirmă Ilie Van.
În România, consumul mediu anual pe cap de locuitor este de 250 de ouă, ceea ce plasează țara noastră la nivel mediu în rândul statelor europene.