România sau Bulgaria și Grecia în preferințele pentru VACANȚA 2024? Ce ne lipsește pentru a atrage mai mulți turiști străini

Publicat: 12 05. 2024, 10:00
Actualizat: 12 05. 2024, 11:09

Startul vacanțelor de vară din 2024 a fost dat de minivacanța de la începutul lunii mai, iar datele analizate de specialiști la finalul zilelor petrecute la mare, la munte sau în alte destinații arată că românii preferă în continuare locurile de cazare și de distracție din România. Destinațiile de vacanță din străinătate alese de cei mai mulți români rămân în continuare tot Bulgaria și Grecia.

Despre cum va arăta turismul în 2024, ce destinații de vacanță aleg românii și ce locuri din România caută turiștii din alte țări, dar și ce ne lipsește pentru a convinge mai mulți străini să găsească în țara noastră destinațiile ideale de concediu, a vorbit, pentru Gândul, Traian Bădulescu, consultant în turism și purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT).

  • Analiza datelor de după minivacanța de 1 Mai și de Paște arată că România a avut 200.000 de turiști, dintre care 75.000 pe litoral.
  • Alți aproape 100.000 de români au petrecut pe litoralul bulgăresc minivacanța de 1 Mai și de Paște.
  • Grecia a fost vizitată de aproximativ 20.000 de români în zilele libere ale sărbătorilor de la începutul lunii mai.
  • Alți zeci de mii de români au preferat să meargă în destinații precum Egipt, Italia sau au optat pentru city break-uri.

Consultantul în turism spune că, per ansamblu, începutul lunii mai a arătat o creștere a numărului turiștilor, față de aceeași perioadă a anului trecut, cu 5-20%, în funcție de destinație. Litoralul a avut însă o ușoară scădere față de zilele de 1 Mai și de Paște din 2023.

”Asta nu înseamnă că litoralul nu va avea un sezon bun din iunie până în septembrie. Perspectivele sunt bune. Nici nu au fost foarte multe hoteluri deschise pe litoral și în general a fost apanajul distracției.

Cei mai mulți au fost în Vama Veche și Costinești, Mamaia și Mamaia Nord, unde au fost festivaluri și cluburi, dedicate în special tinerilor.

Mulți au ales, în special de Paște, turismul rural, și amintesc aici Bran-Moieciu-Fundata, Maramureș, Bucovina, Neamț, Delta Dunării, pentru că avem ce să oferim pe partea asta de turism rural.

Un alt element de noutate este acela că a crescut, față de anul trecut, și turismul montan, dar la fel și cererea pentru stațiunile balneoclimaterice.

În plus, este important de precizat că, în perioada de Paște, este o creștere față de anul precedent pe partea de orașe. Mai exact, sunt români care au ales să-și petrească sărbătorile și în orașe turistice, cum sunt Brașov, Timișoara, Sibiu, Sighișoara. Vorbim despre minisejururi, minivacanțe în oraș, este o tendință în creștere”, a detaliat Traian Bădulescu.

Mai poate atrage România 3 milioane de turiști străini, ca în anul dinaintea pandemiei?

Anul 2019 este, pentru oamenii din turism și HoReCa, unul de referință, pentru că România a reușit să atragă atunci 3 milioane de turiști străini, care s-au cazat la noi în țară.

Traian Bădulescu crede că 2024 va fi un an mai bun pentru turismul intern și turismul extern, dar cifrele în cazul turiștilor străini care aleg România ca destinație pentru petrecerea concediilor nu vor ajunge la nivelul record din 2019.

„În 2019, am primit 3 milioane de turiști străini, o cifră record. Putem primi minimum dublu la ce capacitate avem, dar nu avem o promovare puternică și nu se investesc bani mulți. Anul trecut, am primit 2 milioane de turiști străini, deci nu cred că vom ajunge anul acesta la 3 milioane, ca să revenim la cifra din 2019”, a explicat consultantul în turism.

Bulgaria și Grecia rămân principalele destinații externe alese de români pentru vacanțe

Chiar dacă mulți români au avut șase zile libere în minivacanța de 1 Mai și de Paște, puțini au ales să le petreacă pe toate în destinații de vacanță. Majoritatea turiștilor au petrecut în locul preferat de vacanță fie de 1 Mai, fie de Paște. Cei care au unit zilele libere pentru cele două sărbători și le-au destinat vacanței au fost turiștii care au mers în destinații îndepărtate, mai exotice.

Prețurile nu au fost o piedică pentru a găsi o destinație preferată în minivacanța de la începutul lunii mai, ofertele fiind pentru fiecare buzunar, spune Traian Bădulescu.

În România, prețurile au fost de la 700-800 de lei de familie, la o pensiune fără mic dejun, de două margarete, până la 5.000  – 6.000 de lei la un hotel de patru-cinci stele, cu toate serviciile incluse.

De Paște, pe lângă destinațiile din țara noastră, mulți români au ales ca destinație Bulgaria, dar și Grecia, în special în partea de nord”, a explicat consultantul în turism.

Turiștii străini aleg Transilvania, Bucovina, Maramureș și Valea Prahovei

Anii pandemiei de coronavirus, conflictul din Ucraina, iar acum și cel din Orientul Mijlociu au avut și au repercusiuni și asupra turismului din România, care a scăzut, dat fiind că turiștii străini nu au mai ales anumite destinații, iar unii chiar au renunțat să mai călătorească din cauza temerilor și a nesiguranței unor zone.

Turiștii străini care aleg totuși România pentru a-și petrece vacanța au anumite preferințe, caută anumite zone și vor circuite tematice, iar pentru asta, unii optează pentru sejururi de una-două săptămâni.

Străinii aleg, în general, circuite turistice, în medie de 7-10 zile, în Transilvania, Bucovina, Maramureș, Valea Prahovei, bineînțeles și cu cel puțin o noapte petrecută în București. Apoi, circuitele tematice, vitivinicole, gastronomice și mai aleg city break-urile, în special în orașele mari, cu aeroporturi modernizate, precum București, Sibiu, Timișoara, Oradea, chiar și Iași și Craiova. În Brașov, merg turiștii care aleg Bucureștiul și care fac apoi o extensie în Valea Prahovei, Brașov, Bran”, a spus consultantul în turism.

Criza forței de muncă în turism, rezolvată cu muncitori străini

Cât despre punctul forte al turismului românesc, Traian Bădulescu spune că este diversitatea locurilor, dar și o calitate în creștere a serviciilor.

În ceea ce privesc prețurile, consultantul în turism recunoaște că statutul de țară membră a Uniunii Europene a făcut ca România să nu mai fie o țară așa de ieftină.

„Putem face tot felul de circuite, de drumeții. Suntem în creștere la calitatea serviciilor și la gradul de renovare a serviciilor. Nu avem prețuri mari, sunt competitive, raportat la țările aflate mai la Vest de noi. Nu mai suntem nici noi așa de ieftini, dar suntem țară membră a Uniunii Europene și nu prea mai găsești foarte ieftin în țările UE. Nici Bulgaria nu mai este atât de ieftină.

Calitatea serviciilor a crescut, au crescut mult și salariile (în turism – n.r.), adică sunt, cât de cât, decente. Forța de muncă a fost suplimentată mult de către lucrătorii străini, mai ales din Extremul Orient, Nepal, Sri Lanka, Vietnam, dar și din Maroc. Este nevoie de ei, dar cel mai important este să existe un standard ridicat în calitatea serviciilor. Dar acești oameni trebuie și ei fidelizați, pentru că există riscul să se mute în altă țară la muncă”, a adăugat consultantul în turism.

Avem aeroporturi care atrag turiștii străini, dar ne lipsesc autostrăzile

Consultantul în turism a pus în balanță și lucrurile care trag în jos turismul românesc. Unul ar fi acela că România nu este promovată suficient de bine, bugetul Ministerului Turismului fiind în anul 2024 undeva la 3 milioane de euro.

Traian Bădulescu este de părere că oficialii cu putere de decizie în zona turistică ar trebui să investească mult mai mult în autostrăzi și în infrastructura feroviară, punctând că, pe partea de aeroporturi, stăm bine, mai ales că România a fost acceptată de curând  în Schengen-ul aerian.

„Foarte mic bugetul de promovare și marketing, cât era în anii 2000, pe vremea lui Dan Matei Agathon, când bugetul era de vreo trei milioane de dolari, dar la vremea aceea înseamna cu totul și cu totul altceva. Un buget real ar fi de 20 de milioane de euro, care, în timp, ar putea aduce miliarde în plus, an de an, la turism. Însă, efectele promovării nu se văd imediat.

O bilă albă ar fi faptul că Ministerul Turismului a început să aibă participări de calitate la târgurile internaționale, începând cu Londra, Barcelona, Varșovia, Berlin, Madrid. Dar este abia un început. Cine s-a promovat în pandemie, a avut de câștigat după. Noi nu am făcut asta. Avem însă nevoie de o infrastructură rutieră mai bună, pe zona aeroportuară suntem bine. Aeroporturile sunt modernizate, sunt adaptate și la Schengen-ul aerian.

Stăm bine, avem 16 aeroporturi internaționale, dintre care minimum 12 sunt la cele mai moderne standarde. Unde nu stăm noi bine este la capitolul autostrăzi. Se vede cât de mult ajută Autostrada Soarelui, a crescut fluxul pe litoral datorită autostrăzii. Ar trebui și o dezvoltare a căilor ferate, pentru că mulți turiști ar merge cu trenul. Așadar, ar trebui investit în autostrăzi și în infrastructura feroviară”, susține consultantul în turism.

Turiștii români nu renunță la vacanțele în străinătate, dar sunt atenți la costuri

Traian Bădulescu mai spune că, exceptând anii pandemiei, care au blocat în totalitate călătoriile, românii iubesc în continuare să călătorească către destinațiile preferate, deși unele sunt în continuare „sub lupă”, din cauza conflictelor din zonă, așa cum sunt Israelul și Ucraina.

Consultantul în turism a oferit și câteva sfaturi pentru cei care vor să meargă spre destinația dorită. Primul pe listă ar fi siguranța vacanței, o documentare temeinică înainte de a pleca în călătorie fiind un plus pentru fiecare om care devine turist într-o altă țară sau pleacă spre o destinație necunoscută.

”Unele destinații pică, cum ar fi Israelul. Și la noi în țară vin mai puțini turiști israelieni, ei erau chiar numărul unu pe București și în top trei în ultimii zece ani pe România.

Ce observ este faptul că turiștii sunt foarte atenți la buget, pentru că, este adevărat, nu trăim chiar cele mai bune vremuri. Important este însă că oamenii nu renunță la călătorii. Preferă însă cel mai bun raport preț-calitate sau aleg să meargă în extrasezon, dacă nu-și mai permit în plin sezon. Dar nu se lasă, românii vor să călătoarească și găsesc soluții pentru asta.

Este important pentru cei care aleg să călătorească, să apeleze la o agenție de turism sau la mai multe, în funcție de destinație și să discute cu consultații de acolo. Le recomand turiștilor să se și intereseze înainte unde merg, să caute informații. Un agent de turism cunoaște realitățile unui loc, te poate sfătui.

În plus, Google Street View te poate familiariza virtual cu locul, cu atmosfera sau cu stațiunea unde vrei să mergi. Nimic nu se compară cu experiența de la fața locului, dar nu strică să vezi și virtual, deoarece asta te poate ajuta ca turist și te poate direcționa către o destinație”, a conchis Traian Bădulescu.


CITEȘTE ȘI:

Cine despăgubește pasagerii Blue Air care au plătit dublu ca să revină în țară. Consultant în turism: „Își vor recupera foarte greu prejudiciul cei care au fost pe cont propriu” | DECLARAȚII EXCLUSIVE

Orășelul aflat în apropiere de București care atrage tot mai mulți TURIȘTI. Nimeni nu se aștepta, însă a devenit o destinație/„Există inedit și aici”

Cum arată CAZINOUL din Constanța în ultima zi din luna aprilie. FOTO și VIDEO de colecție cu unul dintre simbolurile Art Nouveau ale României