România face pași importanți în eliminarea birocrației și intrarea în era documentelor digitale. Directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, Cătălin Giulescu a anunțat când vor fi disponibile noile cărți de identitate electronice, similare cu cele occidentale.
Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, explică punerea în funcțiune a sistemului se va face gradual în anumite județe, apoi se va extinde la nivel național.
„În momentul acesta avem un sistem informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă care deja funcționează. Avem un județ conectat la acest sistem și se generează acte digitale chiar în momentele în care discutăm.
Eu zic că într-un foarte scurt timp, într-un interval de câteva săptămâni, va fi accesibil de către cetățeni și de către celelalte autorități publice”, a declarat Cătălin Giulescu.
Punerea în funcțiune va fi graduală, începând cu unele județe și extinzându-se la nivel național. Această tranziție va facilita obținerea certificatelor de stare civilă de către cetățeni și va permite interconectarea cu alte autorități publice.
Giulescu spune că în următorii doi, trei ani, cetățenii români nu vor mai fi solicitați să furnizeze certificate de naștere sau căsătorie, aceste informații fiind accesibile automat din sistemul informatic.
Pe lângă acest progres, România se pregătește pentru introducerea cartelei de identitate electronice.
„În momentul acesta se desfășoară niște teste tehnice pentru a verifica sub aspectul securității ceea ce am proiectat. Eu apreciez că în câteva luni, mai puțin de șase luni cartea electronică va fi disponibilă inițial în București, după care va fi extinsă într-un ritm foarte alert”, spune Giulescu.
Noua carte de identitate va permite nu doar autentificarea, ci și accesul la servicii publice digitale expuse de către întreaga administrație publică.
„În momentul acesta, noi colaborăm cu mai multe autorități publice din România. Vă pot spune că va fi o avalanșă de servicii publice digitale expuse, cel puțin până la finalul acestui an și continuând cu anul viitor”.
Întrebat de ce a durat atât de mult acest proces, șeful Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date spune:
„În momentul acesta eu nu iau în calcul pierderea banilor din PNRR. Eu pot să dezvolt și să discut situația unității pe care o coordonez eu, o unitate foarte mică, cu niște oameni foarte inimoși. Am o echipă fantastică pe care o coordonez.
Prototipul pe de care discutăm este un rezultat al muncii românilor, echipei de români, care s-au asigurat că nu ne blocăm într-o singură tehnologie pentru că furnizorii, în momentul în care îți expun anumite tehnologii, vor să-și asigure unicitatea.
Nu depinde doar de noi, dar în momentul acesta eu sunt extrem de optimist. Anul acesta cu siguranță vom avea carte electronică de identitate iar starea civilă digitală în momentul acesta este funcțională”, potrivit ȘtirileProTV.