Acord istoric și, totodată, ambițios stabilit de liderii europeni. Fiecare stat membru al Uniunii Europene va trebui să monteze stații de încărcare pentru mașinile electrice din 60 în 60 de kilometri pe toate drumurile mari.
România este și ea obligată să respecte această directivă.
Cum din 2035 se va interzice vânzarea autoturismelor noi pe benzină sau motorină, noul proiect legislativ își propune să încurajeze cetățenii din UE să aleagă mașinile nepoluante. Astfel, Parlamentul European și Consiliul Europei au căzut de acord în privința creșterii numărului de stații de încărcare atât pentru mașinile electrice, cât și pentru cele pe hidrogen. Aceste stații vor trebui amplasate de-a lungul drumurilor principale în toată Uniunea Europeană.
Imediat ce va fi adoptat oficial de europarlamentari, regulamentul va deveni obligatoriu pentru toate țările membre UE, inclusiv România.
Potrivit proiectului, termenul limită stabilit până când la nivelul rețelei transeuropene de transport (drumurile naționale din fiecare stat membru UE) vom avea stații de reîncărcare rapidă pentru mașini și camionete electrice este anul 2026.
Pe viitor, orice drum nou construit va beneficia de astfel de stații.
În plus, s-a decis ca până în decembrie 2030 să se dezvolte și rețeaua europeană de stații de reîncărcare cu hidrogen, potrivite atât pentru mașini, cât și pentru camioane. Acestea vor trebui amplasate din 200 în 200 de km.
Dacă în România sunt la modă mașinile electrice, pe baterii, în Occident au început să câștige teren autoturismele care funcționează cu hidrogen. Având o autonomie mai mare, sunt mult mai apreciate de șoferi.
Specialist în industria auto, Alex Florișteanu explică: „Reîncărcarea unei mașini pe hidrogen se face în 4 minute, într-un mod foarte similar cu mașinile convenționale. Acesta este avantajul principal, nu neapărat autonomia, care e un pic mai mare decât mașinile pe baterii. În Paris, unde sunt acum, există o firmă specializată de taximetrie care are numai mașini pe hidrogen și funcționează extraordinar de bine”.
Europarlamentarul Marian-Jean Marinescu este de părere că „e o problemă de finanțare și de volum de muncă să aduci toată energia, mai ales, energia electrică în aceste stații. Cred că cea mai bună soluție ar fi că aceste stații să fie concesionate la privați, așa cum sunt și acum, la cei care asigură respectivul combustibil”.
Proiectul privind dezvoltarea rețelei de reîncărcare pentru mașinile electrice face parte din mega-planul european referitor la atingerea neutralității climatice până în 2050, potrivit Pro Tv.