România și Bulgaria fac primii pași concreți pentru construcția unui al treilea pod peste Dunăre, după ce Comisia Europeană a aprobat finanțarea studiului de fezabilitate. Acest pod va lega Giurgiu de Ruse, fiind un proiect de infrastructură rutieră și feroviară esențial pentru mobilitatea între cele două țări.
Construcția este estimată să fie finalizată în 2032-2033, la peste opt ani după începerea sa, conform experților bulgari din cadrul Ministerului Transporturilor.
În luna august 2023, România a anunțat o licitație pentru realizarea unui studiu de fezabilitate, care va analiza variantele de amplasare a podului și modul în care acesta va fi conectat cu infrastructura rutieră și feroviară. Studiul are un termen de finalizare de 23 de luni.
În ianuarie 2024, Comisia Europeană a aprobat o finanțare de 7 milioane de euro pentru acest proiect, prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei, un fond dedicat îmbunătățirii conectivității între statele membre ale UE.
Bulgaria a propus trei locații pentru pod, cel mai probabil alegând un amplasament aproape de orașul Marten, la est de Ruse.
În România, urmează să fie analizate trei variante rutiere și două feroviare, pentru a asigura cea mai eficientă conectare a podului cu rețeaua de infrastructură.
Partea bulgară a transmis că singura variantă acceptabilă este un pod combinat rutier și feroviar, iar Bruxelles-ul susține acest format pentru a spori mobilitatea între state.
Din punct de vedere al infrastructurii rutiere, România nu întâmpină probleme majore, deoarece există deja un drum cu patru benzi de la Giurgiu la București. Însă, legătura feroviară necesită ajustări, deoarece actuala gară de la Giurgiu este aproape de podul existent, iar noua linie va trebui să ocolească orașul pentru a ajunge la noul pod.
În Bulgaria, legătura feroviară este mai ușor de realizat, deoarece trenurile pot trece prin gara din Ruse și se pot îndrepta direct spre noul pod, folosind infrastructura existentă.
După finalizarea studiului de fezabilitate în România, Bulgaria va selecta un consultant pentru dezvoltarea infrastructurii conexe, iar construcția efectivă a podului ar putea dura 2-3 ani, potrivit experților bulgari.
Un termen important este sfârșitul lunii octombrie 2024, când trebuie desemnat executantul lucrării. Dacă acest calendar este respectat, lucrările ar putea începe în 2025, iar finalizarea este estimată pentru 2032-2033.
Construcția unui pod peste Dunăre a fost realizată în trecut cu succes în 2-3 ani, atât în epoca romană, cât și în perioada modernă, cum a fost cazul podului Ruse-Giurgiu, construit între 1952-1954.